Griso 850 ryker vid gassläpp

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Griso 850 ryker vid gassläpp

Inlägg av poon »

Hej,
nu har Grison som var till salu här fått ett nytt hem :)
Vi hade dock lite problem med att få igång den.
Den startade som den skulle först, men sedan stannade den efter ett tag på tomgång.
Batteriet var inte riktigt fulladdat, så efter många startförsök utan framgång så tog det slut.
Vi tog då och kopplade dit startkablar, men det det gick inte så bra det heller, den tuffade till ett par gånger bara.
Så vi tog bort stiften som var helt blöta och torkade av dem, tog även startgas som nu också inhandlats.
Denna gången så gick den igång med en väldig massa rykande, men det var nog bara att vänta sig efter alla startförsök.
Resan hem på cirka 2,5 mil gick bra och den känns och låter som den ska, men den ryker väl mycket när man släpper på gasen.
Det ryker inget särskilt vid gaspådrag eller jämn gas, bara när man släpper gasen helt så ryker det.
Den har bara gått 1400 mil och servats på verkstad regelbundet.
Är det någon som har några förslag på vad detta rökmoln vid gassläpp kan bero på?

/Peter
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Griso 850 ryker vid gassläpp

Inlägg av Guzzi-Leif »

Det klassiska är ju slitna ventilstyrningar och (eventuella) dito -tätningar. Låter dock inte troligt med så få mil.
Varför inte göra ett oljebyte och sedan vänta med utvärdering av symptomet till dess det blir rimligare temperaturer ute?
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Griso 850 ryker vid gassläpp

Inlägg av poon »

Var precis ute och tvättade av hojarna, har varken haft tid eller rätt väder för att kunna prova Grison något mera efter köpet :(
Men jag tänkte att jag skulle kolla oljan på den iallafall, den har ju precis varit inne för service före köpet, men ändå.
Oljenivån var 1 cm över maxnivån på stickan, stickan ska inte skruvas tillbaka för att kolla nivån på denna enligt instruktionerna.
Har tappat ur olja så nivån ligger på maxstrecket nu, var ingen bra idé att stoppa ner en bit trädgårdsslang och suga oljan, den var inte god
kan jag informera om. Tråkigt nog så började det regna och hagla precis när jag var klar.
Så provkörning får bli en annan gång.
Kan det vara det som har gjort att den har rykt så mycket, att oljenivån var för hög?
Var någonstans kan oljan i så fall komma in i förbränningsutrymmet?

Verkar ju även lite klantigt av en märkesverkstad att fylla på för mycket olja.
Hoppas nu att det är det som var problemet.
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Griso 850 ryker vid gassläpp

Inlägg av bluebike »

Hejsan!Är det oljerök som kommer?PÅ min calle 97a så körde jag slut på mina styrningar långt innan 1000 mil eftersom ingen trodde på mej att en ventil läckte lite och att det var därför som den gick varm och smällde på avslag,och då den var ny så fick jag inte själv röra den,så kolla kompet om det är lika på båda cylindrarna,kan ju även va oljeringarna som satt sej om den stått länge,mager blandning gör också att den går varm och sliter på styrningarna.det är väl vad jag kan komma på.Mvh Stefan
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Griso 850 ryker vid gassläpp

Inlägg av poon »

Nu har jag kollat lite mera, det var fortfarande för mycket olja när jag kollade idag, det var nog inte riktigt plant när jag kollade första gången.
Det var fortfarande nästan 1 cm över maxläget på stickan, så jag tog ut lite mera olja, tills det var precis på maxläget.
Var ute och körde en halvtimme med den, men det ryker fortfarande vid gassläpp, fast inte riktigt lika mycket.
Det kanske tar ett tag innan överskottsoljan försvinner, om det nu var det som orsakade oljeröken, för det är oljerök som kommer.

Kollade även kompressionen på den, det är 9,6 kg på höger sida och 9,9 på vänster.
Så det är ju lite skillnad mellan sidorna, men det ska vara 9,8 kg enligt manualen.
Kompressionsmätaren är från Biltema, så det är ju inget precisionsinstrument :)

Så vad tror ni, kan det vara att det var för mycket olja som orsakat oljeröken?

Behöver nog justera bränslet på den också, den slamrar lite när man gasar för mycket vid lågt varv på högre växlar.
Men det får bli en senare fråga, mest oroad av att den ryker just nu.
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Griso 850 ryker vid gassläpp

Inlägg av Janne G »

Godmorgon, det har varit tyst om rykandet ett tag, du kanske inte hunnit prova vidare eller så har det upphört?
Min personliga teori om anledningen har varken med fastklämda oljekolvringar eller slitna ventilstyrningar att göra.

Om verkstan nu lyckats fylla >1cm för mycket olja tror jag det finns en risk för att vevaxeln kan ha kommit i kontakt
med oljan i sumpen och det som då bör uppstå är en fullkomlig "oljestorm". Iallafall när du kör och oljan i sumpen
skvalpar runt. Om du haft av sumpen och tittat upp så är det iallafall på mina 1 064cc helt öppet till vevaxeln.
Vevhusventilationen tar ju hand om övertrycket och det leds ju sedan ut i insuget (det ena eller båda sidorna)
och förbränns. Om röken blir kraftigare vid gasavslag borde det bero på att mängden olja är högre än vid "normalgas"
då bensin tillförs.

Rådet är nog att anpassa rätt mängd olja och evt. göra rent vevhusventilationen.

Vad tror du om det? :?
Gusse
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Griso 850 ryker vid gassläpp

Inlägg av poon »

Har inte haft tid att ägna mig åt Grison, min gamla Breva 750 som jag pendlar med varje dag fick komma i första hand, den har precis fått sin årliga stora service med byte av alla oljor och filter plus stor rengöring med bortmontering av tank och alla kåpor, det samlar sig mycket smuts där under, men nu är den så ren o fin, trevligt helgjobb :)
Men jag fick i alla fall tid för lite provkörning av Grison idag, var ute och körde 50 minuter, lite blandad körning med motorväg och småvägar, den ryker fortfarande en hel del vid gassläpp, fast jag tycker att det har minskat lite grann nu. Det verkar bara vara vid gassläpp som det ryker, inte vid jämn gas eller tomgång.
Jag tog bort luftfiltret och satte dit ett tvättbart K&N filter, det fanns inga större mängder olja där, bara lite flottigt på sidorna.
Antar att överskottsoljan från vevhusventilationen hamnar lite längre in i luftburken.

Jag har tappat ur oljan så att den hamnar precis på maxstrecket på stickan, det var nästan 2 centimeter över innan jag tappade ur, så jag tror nog som dig att det är det som orsakar rykandet, men man blir ju lite orolig, får se om jag kan göra rent ventilationen också.

Om någon annan har några andra teorier så är jag glad för alla förslag som ni har.
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Griso 850 ryker vid gassläpp

Inlägg av poon »

Har nu kört lite mera med den, nu verkar det som att det blir mindre och mindre rök allteftersom milen går.
Det är inte alls i närheten av rökutveckling som det var från början nu, så det var förmodligen det att det var
påfyllt för mycket olja som gjorde att det rök så mycket vid gassläpp.
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Griso 850 ryker vid gassläpp

Inlägg av Janne G »

Vad bra, jag gillar också när det s.a.s. "lagar sig själv" :D
Gusse
Skriv svar