Sida 1 av 1

gnissel

Postat: 05 apr 2015, 21:49
av v10
Köpte en California 1983 som stått still i minst 5år
Har pillat igång den nu och kört litegrann men har ett gnisslande oljud från motorn,det avtar nästan helt när den blir ordentligt varm.
Kanske någon känner igen sig och kan tipsa om vad som kan va på G.
All normal service är gjort

Re: gnissel

Postat: 05 apr 2015, 22:52
av Janne G
Intressant,
var i motorn? Går det att lokalisera? Samma ljud stilla som i fart, koppling på/av? :?

Re: gnissel

Postat: 05 apr 2015, 23:43
av v10
Janne G skrev:Intressant,
var i motorn? Går det att lokalisera? Samma ljud stilla som i fart, koppling på/av? :?

Svårt att lokalisera ,cylindrar kanske men de e ju mycket annat som rör sej i närheten där också. :)
Koppling ellrr inte spelar inte roll,de e inte urtrampningslagerljudet
Ljudets frekvens ökar med varvtalet
Sen hör man väl inte så mycket vid lite högre farter pga annat ljud och vindbrus
Efter en tur då motorn blivit varm är ljudet betydligt svagare

Re: gnissel

Postat: 06 apr 2015, 10:21
av Janne G
Hmmm :? , eftersom gnisslet ökar med varvtalet borde det hänga ihop med
något som snurrar i motorn och troligtvis inte är i kontakt med smörjsystemet.
Jag skulle nog börjat med att ta av generatorkåpan och lyssna om det är där och
då jobba vidare därifrån.
Eller så kan det helt enkelt vara något utanför motorn som av vibrationerna skaver
och orsakar ljudet. Jag hade ett extraljus som skavde mot vindrutan förra säsongen
och orsakade ett irriterande ljud, innan jag hittade det!
Håll oss informerade :)

Re: gnissel

Postat: 06 apr 2015, 10:51
av v10
Janne G skrev:Hmmm :? , eftersom gnisslet ökar med varvtalet borde det hänga ihop med
något som snurrar i motorn och troligtvis inte är i kontakt med smörjsystemet.
Jag skulle nog börjat med att ta av generatorkåpan och lyssna om det är där och
då jobba vidare därifrån.
Eller så kan det helt enkelt vara något utanför motorn som av vibrationerna skaver
och orsakar ljudet. Jag hade ett extraljus som skavde mot vindrutan förra säsongen
och orsakade ett irriterande ljud, innan jag hittade det!
Håll oss informerade :)
Ja jag uppdaterar om jag hittar något.
Sprayade nåra droppar 5-56 på generatorn utan framgång.
Lite metallspån på magnetpluggen på tråget va de...men det är kanske inte direkt ovanligt.
Bytte bara oljan inte filtret,får en sändning från Stein Dinse imorron med bl.a oljefilter så det blir att titta lite noggrannare i sumpen och göra rent grovfiltret där.
Kan kolvringar skapa oljud möjligtvis?
Den släpper ut nåra droppar olja från vevhusventilationen om man kör lite hårdare.

Re: gnissel

Postat: 26 apr 2015, 22:09
av v10
v10 skrev:
Janne G skrev:Hmmm :? , eftersom gnisslet ökar med varvtalet borde det hänga ihop med
något som snurrar i motorn och troligtvis inte är i kontakt med smörjsystemet.
Jag skulle nog börjat med att ta av generatorkåpan och lyssna om det är där och
då jobba vidare därifrån.
Eller så kan det helt enkelt vara något utanför motorn som av vibrationerna skaver
och orsakar ljudet. Jag hade ett extraljus som skavde mot vindrutan förra säsongen
och orsakade ett irriterande ljud, innan jag hittade det!
Håll oss informerade :)
Ja jag uppdaterar om jag hittar något.
Sprayade nåra droppar 5-56 på generatorn utan framgång.
Lite metallspån på magnetpluggen på tråget va de...men det är kanske inte direkt ovanligt.
Bytte bara oljan inte filtret,får en sändning från Stein Dinse imorron med bl.a oljefilter så det blir att titta lite noggrannare i sumpen och göra rent grovfiltret där.
Kan kolvringar skapa oljud möjligtvis?
Den släpper ut nåra droppar olja från vevhusventilationen om man kör lite hårdare.

Re: gnissel

Postat: 27 apr 2015, 09:07
av v10
Janne G skrev:Hmmm :? , eftersom gnisslet ökar med varvtalet borde det hänga ihop med
något som snurrar i motorn och troligtvis inte är i kontakt med smörjsystemet.
Jag skulle nog börjat med att ta av generatorkåpan och lyssna om det är där och
då jobba vidare därifrån.
Eller så kan det helt enkelt vara något utanför motorn som av vibrationerna skaver
och orsakar ljudet. Jag hade ett extraljus som skavde mot vindrutan förra säsongen
och orsakade ett irriterande ljud, innan jag hittade det!
Håll oss informerade :)

Tack! Rikligt med elektroclean mellan rotor och stator sen lite 5-56 gjorde susen....

Re: gnissel

Postat: 27 apr 2015, 18:49
av Janne G
v10 skrev:
Janne G skrev:Hmmm :? , eftersom gnisslet ökar med varvtalet borde det hänga ihop med
något som snurrar i motorn och troligtvis inte är i kontakt med smörjsystemet.
Jag skulle nog börjat med att ta av generatorkåpan och lyssna om det är där och
då jobba vidare därifrån.
Eller så kan det helt enkelt vara något utanför motorn som av vibrationerna skaver
och orsakar ljudet. Jag hade ett extraljus som skavde mot vindrutan förra säsongen
och orsakade ett irriterande ljud, innan jag hittade det!
Håll oss informerade :)

Tack! Rikligt med elektroclean mellan rotor och stator sen lite 5-56 gjorde susen....
Jamen kanon! Och billigt blev det också förmodar jag eftersom du inte prissatt din egen tid :) .

Re: gnissel

Postat: 27 apr 2015, 20:55
av v10
Janne G skrev:
v10 skrev:
Janne G skrev:Hmmm :? , eftersom gnisslet ökar med varvtalet borde det hänga ihop med
något som snurrar i motorn och troligtvis inte är i kontakt med smörjsystemet.
Jag skulle nog börjat med att ta av generatorkåpan och lyssna om det är där och
då jobba vidare därifrån.
Eller så kan det helt enkelt vara något utanför motorn som av vibrationerna skaver
och orsakar ljudet. Jag hade ett extraljus som skavde mot vindrutan förra säsongen
och orsakade ett irriterande ljud, innan jag hittade det!
Håll oss informerade :)

Tack! Rikligt med elektroclean mellan rotor och stator sen lite 5-56 gjorde susen....
Jamen kanon! Och billigt blev det också förmodar jag eftersom du inte prissatt din egen tid :) .
Ja de va en trevlig reparation!
En härlig maskin som bara går bättre och bättre

Re: gnissel

Postat: 16 maj 2015, 22:37
av Guzzi-Leif
California II är ju dessutom en av de snyggast och bästa bågar Guzzi gjort!