Sida 1 av 1

Relä till EV -01

Postat: 14 apr 2015, 16:40
av guzziper
Min EV -01 startar inte vilket beror på att det inte kommer ström till bränslepumpen. Har pratat med både Italia Bike center och Biscaya Motor och fått tipset att det troligen är relät till bensinpumpen. På höger sida på säkringsplinten sitter det fem st relä, det längst bak med 5 stift och de övriga med 4 stift, och de sitter grupperade med start längst bak: 3 relä, 4 säkringar, 1 relä, 2 säkringar och ett relä.

Finns det någon i klubben som vet vilket relä som är kopplat till bränslepumpen?

Känns lite korkat att köpa fem nya relä då felet ju fortfarande kan sitta någon annan stans.
Undrar dessutom om det finns någon i klubben som har någon slags verkstadshandbok eller manual till EV. Den som följer med cykeln är verkligen inget att hurra för.

Per

Re: Relä till EV -01

Postat: 14 apr 2015, 20:53
av Guzzikjelle
Hej prova att ta ut alla o lite kontaktsprej och sen tillbaka.

Re: Relä till EV -01

Postat: 14 apr 2015, 21:15
av Nicke
Dessutom brukar ju reläerna (åtminstone några av dem) att vara likadana. Det betyder att man ju i så fall kan byta plats på dem och se om det fortsätter felas. På V10-hojarna rekommenderades det på något forum att byta ut bosch-reläerna mot motsvarande av något Amerikanskt fabrikat. Tobbe har koll på det där...

Re: Relä till EV -01

Postat: 14 apr 2015, 22:11
av guzziper
Kontaktsprej har jag redan provat. Om jag märker upp reläna med 4 stift på sina ursprungsplatser och byter plats, så återstår ändå det 5:e med 5 stift. Kan man med mer kunskaper än mina lista ut vad detta relä är kopplat till?

Per

Re: Relä till EV -01

Postat: 14 apr 2015, 22:15
av Janne G
Fick du verkstadshandboken jag PM:ade till dig?
Landar i e-postlådan kanske? :?

Re: Relä till EV -01

Postat: 15 apr 2015, 11:26
av guzziper
Har jag missat en verkstadshandbok ber jag om ursäkt. Jag är inte så digital och har kanske tryckt på fel knapp.

Per

Re: Relä till EV -01

Postat: 15 apr 2015, 17:30
av Nicke
Det här hittade jag på ett forum:

"Most Guzzi riders change the electrical relays on the EV because the stock relays are not reliable. It is not expensive to do."

Så, då kan du väl hoppas att det är det som är problemet.

Ska kolla vidare och se hur reläerna är placerade...

Re: Relä till EV -01

Postat: 15 apr 2015, 17:32
av Nicke
Här finns manualer att ladda ner:

http://www.guzzitech.com/forums/resources/?page=4

Du behöver skapa en användare för att kunna ladda ner manualer, men det är lätt och kostar gratis...