blocket

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

blocket

Inlägg av bluebike »

satt och funderade på att nån gång 72-73 så förstärktes blocket på stora motorn,fick flera förstärkningar under cylindern,var det ett problem med dom gamla,att dom sprack eller nåt?nån som vet?Jag har inte hört nåt om det.Mvh Stefan
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: blocket

Inlägg av Nicke »

Nä, det har då inte jag hört talas om iaf.
Men det vi vet hände 1972 var ju att Californian kom med cylindervolym på 850cc, kan väl vara rimligt att polisen i US of A önskade en mer skottsäker motor... :).

Jag har läst någonstans att man även idag kan se samma gjutformsrelaterade små kosmetiska"defekter" på vissa av de nya motorblocken som man fann redan på block från 70-talet.
Det tycker jag är rätt fantastiskt och visar på en exemplarisk kontinuitet, som ju i princip är utdöd i vårt samhälle av galopperande slit och släng... Länge leve dinosaurerna... :)
Ciao / Ne
Gladjazz
Guzziåkare
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 jan 2011, 18:21
Mina motorcyklar: 1100 California evo cat 2003

Re: blocket

Inlägg av Gladjazz »

Hejsan.
Jag har ett minne av att Bror Eriksson fick ett oljeläckage
från en spricka i motorblocket på sin semesterresa till
Italien. Det var ett av de gamla blocken.
I Italien byttes blocket mot ett nytt med förstärkningar..

Hälsningar Fredie
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: blocket

Inlägg av Guzzi-Leif »

Var inte det ett led i den omfattande förändring som gjordes i samband med T3-generationen då de också fick ett riktigt oljefilter och Sport-ramen infördes även på touringmodellerna?
Möjligen sviker mitt minne nu...
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: blocket

Inlägg av bluebike »

jag hade en 74 gt,och min bror en 73 a,skillnaden mellan dom var att hans hade ettan upp och resten ner,och hans hade drev i stället för kedja till kammen,ingen av oss hade oljefilter,så när det kom vet jag inte,men det ska ju vara lite rörigt med modellerna annars är det ingen guzzi,anledningen till min undran om blocket är att jag har en bild på en raceguzzi som ser ganska nybyggt ut men med loopframe,gamla motorblocket och "nya"växellådan,så det håller väl för trimmning och då kan man undra varför det kom ett nytt.Mvh Stefan
Skriv svar