Ojämn tomgång på california vintage -08

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Duccadude
UppKomling
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 aug 2015, 14:33
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California, Ducati Monster 695, Ducati 900 supersport, Ducati TT1, Yamaha TT350
Ort: Mölndal

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Duccadude »

Tack igen
Tja jag kan alltid hoppas (ska kolla tråden)
Annars kan man ju göra en semester fixning :mrgreen:
Funkar väll till hela huset är fult av olja och kopplingen bara slirar.
Det positiva är ju att det inte stinker olja och droppar på bakhjulet med korken i.
Duccadude
UppKomling
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 aug 2015, 14:33
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California, Ducati Monster 695, Ducati 900 supersport, Ducati TT1, Yamaha TT350
Ort: Mölndal

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Duccadude »

Får inte med min bild :cry:
Duccadude
UppKomling
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 aug 2015, 14:33
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California, Ducati Monster 695, Ducati 900 supersport, Ducati TT1, Yamaha TT350
Ort: Mölndal

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Duccadude »

Jo nu så
Bilagor
image.jpg
image.jpg (94.66 KiB) Visad 5174 gånger
Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Eric »

Hade inne Guzzin på verkstad och tog tåget till Växjö för att hämta den härom veckan.
Allt verkade bra men när jag stannade vid närmaste mack och tankade vägrade den starta!
Hade aldrig hänt tidigare. Ringde verkstaden som hämtade den med släp. Själv fick jag ta tåget tillbaka..
Visade sig att en av två kontakter under tanken till bränslepumpen inte varit inkopplad när mekanikern hade lös tanken. Han kopplade ihop den och nu misstänker han att det skapade felet! Den startade nämligen direkt då han åter kopplade bort den igen! Analysen var att givaren var felaktig och gav signal till ECU:n att stoppa bränsletillförseln. Givaren finns inte längre i katalogen, men han har skrivit till guzzi och frågat om det finns något fabriksmeddelande om detta. Är det något som är känt av någon i forumet??

Eric
Bilagor
image.jpg
(354.72 KiB) Nerladdad 110 gånger
Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Eric »

Dags för den utlovade slutrapporten:
Jag åkte åter till Gemla (ägare Eric Söfringsgård och hans mekaniker Bjarne på Sportsmotors car & Bike AB), där närmaste auktoriserade Moto Guzzi verkstad finns för oss i sydost! Gången innan hade jag ju fått lämna mc:n och återvända enligt tidigare rapport..
När jag lämnade den då, var bensinfilter restat och ej bytt, dessutom var ventilspelet inte justerat eftersom Eric påstod att det var hydrauliskt självjusterande ventiler. Kostnaden för 2000 mila servicen var blev inkl en timmes felsökning drygt 10000 kr!
Jag förklarade då att när jag hämtade cykeln nästa gång skulle filter vara vara bytt och ventilspelet justerat, vilket accepterades!
Innan jag en månad senare satte mig på tåget mot Växjö(Gemla) mejlade jag till Eric och vädjade om att de skulle ta en noggran testkörning så vi skulle vara säkra på att felet inte återstod. Det utlovades, men felet var enligt Eric att höger insugningsrör suttit felmonterat och att spjällen därför var kraftigt osynkade. Bägge insugningsrören byttes inom ramen för den extra timmen som debiterats. Spjälhusen är synkade och inga felkoder finns.
Cykeln gick mjukt och fint hela vägen hem från Gemla, men när jag parkerade hojen vi hemkomsten lät jag den gå en minut på tomgång, och då kom misständningen igen! Så rubriken på denna tråd, ojämn tomgång på Moto Guzzi california vintage är efter ett halvår och 10 000 kr senare dessvärre ännu aktuell! Stefans problembeskrivning känns mer relevant än vad "proffsen" på Sportsmotors lyckats prestera...
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av hassew »

10.000 sek för en vanlig service låter helt sanslöst i mina öron!
Även om 1 timmes felsökning ingår.
Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Eric »

Tack för alla tips i denna tråd! Tyvärr har varken tips, eget lärande (har aldrig i hela mitt mc liv tvingats söka och läsa på då mycket som detta år med en Guzzi!) eller dyrbart verkstadsbesök hjälpt! Har nu övergivit min undersköna, men inte lika pålitliga italienska, för en splitter ny japanska, kanske inte fullt så vacker, men fem års garanti mot alla tänkbara bekymmer!
Får faktiskt erkänna att en viss känsla av lättnad har infunnit sig i och med detta byte..
Önskar er alla i forumet (oavsett märke!) en riktigt skön mc sommar!

/Eric
Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Eric »

Jag får gratulera Håggelito som lyckats få ett till synes olösligt problem löst!
Den springande punkten är till syvende och sist tillgången till en riktigt bra och seriös verkstad! Lycka till med din vackra italienska!

Eric
Håggelito
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2016, 23:09
Mina motorcyklar: Moto guzzi california vintage -08
Moto guzzi 750 strada -94
Moped Moto guzzi dingo -63
Yamaha XJ 650 -81
BSA A10 Golden flash -56
BSA A7 Shooting star -61
Matchless G80S -53
Vespa P200E -81
Lambretta TV 175 serie II -59 med sidovagn Kali K110
NSU prima Pretis V 175 cc -64

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Håggelito »

Tack så mycket !
Ja jag hoppas att den i fortsättningen ska fungera bra ,! Det är ju trots allt en Moto guzzi ....!? Så man ska nog inte klappa sig på bröstet för hårt ..!?
Det har tagit mig ungefär 100 mil att vänja mig vid sittställningen och fotreglagen efter att ha kört "vanlig "hoj tidigare men nu börjar jag känna mig van !
Dom på ITALIA Bike center verkar veta vad dom håller på med i alla fall !
Och BISCAYA motor verkar vara bra att ha o göra med när man behöver beställa delar !
Det är i alla fall min erfarenhet !
Hoppas du är nöjd med din nya hoj Eric!
Mvh
Håggelito
Duccadude
UppKomling
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 aug 2015, 14:33
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California, Ducati Monster 695, Ducati 900 supersport, Ducati TT1, Yamaha TT350
Ort: Mölndal

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Duccadude »

Jag gör en lite uppdatering här nu eftersom att jag inte bytte till en japanare. Jag beställde för ca en månads tid sedan en power commander för att se om detta kunde hjälpa mot ryckningarna och misständningarna som ibland har gjort att man nästan fått syna asfalten i rondeller på grund av rätt rejäla "k-phu" när man försöker hålla jämn gas. Jag har monterat PC,n och laddade ner en map som stämde ungefär med det som sitter på (h-rör och pod filter) Detta gjorde en ganska stor skillnad även om misständningarna inte är helt borta. Den klarar bättre av att ligga i lägre farter vilket den inte kunnat tidigare och det är en mycket bättre gasrespons. Troligtvis så är det trottelpositions sensorn som behöver en justering i slutänden men jag får återkomma med ett resultat på den när det är gjort någon gång.

Mitt oljeläckage jag hade visade sej vara att hela slangen till vevhus ventilationen var fylld med något som kan liknas vid en blandning av mjukost och Baylis och gjorde slangen så tät att den tryckte ut oljan genom packningen till det lilla röret som sitter fastskruvat inne mellan blocket och växellådan. Det blev ett jobb på ca två dagar i garaget men å andra sidan är ju vintern mörk och tråkig.

Så till ett nytt roligt problem med en gaffel som läcker. Det har inte räckt med att packa om den för det är gjort två gånger så det är antagligen glidbussningarna som är slut. Är det någon som har ett bra tips på en bra gaffel renoverare runt Göteborg?
Skriv svar