Ojämn tomgång på california vintage -08

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Eric »

Hej!
Är nybliven ägare till en cal vintage -08 som gått 1300 mil.
En härlig hoj, men på tomgång är det som den rytmiskt tappar lite varv utan att stanna.
Ligger jag och kör med jämn gas på 2-3000 varv oavsett växel rycker den till ibland som av en misständning. Vid gasavslag och motorbroms blir det alltid avgasbludder/knallar. Kan hända att avgasknall också uppstår någon enstaka gång när man ska dra iväg.
Någon som kan tipsa mig om vad det kan bero på?
Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Eric »

Har nu kört ytterligare 20 mil och då har avgassmällarna vid avslag försvunnit, men ersatts av smällar i insuget på höger sida! Dessa uppstår både vid tomgång ochiffrerat avslag. Har nu dragit åt slangklämmorna runt insugningsgummit och provstartat. Verkar löst sig, åtminstone med kall motor.. Däremot kvarstår den ojämna tomgången. Den går jämt en tio sekunder sedan låter det som något mekaniskt ingriper och den tappar varv för att sedan åter komma upp i varv. Detta sker återkommande. Man kan känna denna mekaniska ryckning också om man kör på jämn gas och låga varv.
Tacksam om någon har nån ide om vad det kan bero på??
/Eric
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Nicke »

Har du kollat stiften? Dvs. färgen, om den går fet eller tunn på någon cylinder.

Sedan ser jag tre tänkbara felkällor som du bör börja med att kolla:
1. Tjuvluft, som du ju åtgärdat.
2. Ventilspelet. Är det kollat? (Om det tänder och insugningsventilen inte tätar helt kunde det ju tänkas...)
3. Synkningen mellan spjällhusen. Ligger de i fas?

Och så det självklara (enligt mig): Kanske ide' att testa nya fräscha tändstift..
Ciao / Ne
Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Eric »

Tack för tips!
Var nog lite för optimistisk när jag trodde det löst sig med att jag dragit åt klämmorna kring insuget..
Nu när jag kört den några mil kan jag konstatera att tomgången faktiskt är i stort sett stabil, men smällarna i höger insug återkom på avslag under 2000 varv, samt även lite vid jämn fart under 2000 varv. Även avgasknallar vid avslag. Motorn drar rent från tomgång till maxvarv vid acceleration. Går jämt vid varv över 2000 varv.
Har kollat de yttre stiften och de ser lika bra ut på bägge cylindrarna och de indikerar inget fel på bränsleblandningen. Upptäckte dock att höger insugningsgummi inte var lika långt inskjutet över insugningsröret som på vänster sida. Ett par flänsar syns på det högra röret (sot syns från avgasknallarna), ingen fläns syns på vänstra..
Ventilspel vet jag inte vad det ska vara, verkar inte gå att få tag i någon verkstadshandbok..? Lika när det gäller synkning.. Har dessvärre 40 mil t o r till närmaste märkesverkstad i Växjö..
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av bluebike »

Hejsan,precis det hade jag på min 97a,det var en ventil som läckte,då får man det fenomenet,men vad värre är så sliter det på ventilstyrningarna och sen blåryker den,jag fick renovera topparna,och den hade inte gått 1000 mil,så kolla om kompet är lika,för är det de så är det inte sannolikt att båda topparna läcker lika mycket,och då är det nog inget ventilläckage,Mvh Stefan
Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Eric »

Tack Stefan!
Ska låta kolla komp!
Du vet inte hur stort ventilspelet ska vara, eller om/var det går att få tag i en verkstadshandbok?

Mvh
Eric
Bilagor
image.jpg
(222.5 KiB) Nerladdad 181 gånger
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av bluebike »

ser inte bra ut,har du hydrualiska lyftare så ska de justera sej själv vad jag förstår,annars tror jag att det är samma som min 02a,0,10 på insug och 0,15 på avgas,men ta inte det för givet utan kolla upp det ,Mvh Stefan
Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Eric »

Ok, tack!
Mvh
Eric
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Nicke »

Här finns det lite info. Visserligen i tum, men det går ju att räkna om (det är väl amerikanska tum...)

http://wildguzzi.com/forum/index.php?ac ... ic=35486.0

Sök på: "california vintage valve adjustment" så hittar du fler källor.
Ciao / Ne
Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Eric »

Tack Ne!
Jag tolkar länken så att motorn inte har hydraulisk, utan manuell justering av ventilspelet.
Lite märkligt att det då i instruktionsbokens service schema inte finns angivet något om periodisk ventilspelskontroll?

Mvh
Eric

PS
Bif bild där gummit är betydligt längre inskjutet på vänster insug än på höger, kan det ha betydelse för baktändningen på höger sida?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (101.39 KiB) Visad 9289 gånger
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej det du visar på en bild ser ut som läckage vid insuget och det orsakar säker din felsymptom .Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av bluebike »

kör du med det så?eller är första bilden när den skjutit av gummit?för det ser ut som om den gjort det,och i så fall är det inte konstigt att du har en orolig motor,
Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av Eric »

Hej
Vet inte hur länge gummit varit tillbakaskjutet, men jag återställde det i korrekt läge direkt jag upptäckte det. Den går nu i stort sett jämt även på lägre varv, men på tomgång är det fortfarande så att ett mekaniskt dunk/slammer uppstår med ca 5-10 sek mellanrum och varvet sjunker lite för ett ögonblick.. Kör man i krypfart uppfattar man det som ett tydligt ryck..
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av DeThomaso »

Lyssna på vad Kjelle säger, för det första. Kolla sen om tätningen/packningen mellan insug och cylinder är hel. Det låter som om hojen drar tjuvluft.
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Ojämn tomgång på california vintage -08

Inlägg av DeThomaso »

Det bidde dubbelt.
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Skriv svar