Ojämn tomgång på california vintage -08
Moderator: Moderatorer
-
- Guzziåkare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Bilden med packningen som möjligen inte är tät visar vänster cylinder, men det är på höger cylinder knallarna i insuget uppstår.. Märks tydligare när motorn är riktigt varm och man ligger på jämn fart på lägre varv och på avslag.
/Eric
/Eric
-
- Guzziåkare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Har inte fått tid före augusti för service..
Kört totalt 120 mil och efter åtdragning av insugningsgummi och lite skruvade på tomgångsskruven har den gått hyfsat stabilt, men när den är varm uppstår insugningsknallar ibland. Fick tips om att tanka 98 oktan, men det finns dessvärre inte på någon mack närmare än på 7 mils avstånd, så det har jag inte prövat.
Idag uppstod plötsligt oljeläckage under de två yttre skruvarna som fäster ventilkåpan. Se bif bild
När jag testade att dra åt sexkantsbultarna gick alla att efterdra drygt ett halvt varv! Tyvärr kvarstod läckaget, så jag antar att packningen måste bytas..
Vet någon var man enklast beställer en sådan?
Kan insugningsknallarna bidragit till att detta nu skett?
/Eric
Kört totalt 120 mil och efter åtdragning av insugningsgummi och lite skruvade på tomgångsskruven har den gått hyfsat stabilt, men när den är varm uppstår insugningsknallar ibland. Fick tips om att tanka 98 oktan, men det finns dessvärre inte på någon mack närmare än på 7 mils avstånd, så det har jag inte prövat.
Idag uppstod plötsligt oljeläckage under de två yttre skruvarna som fäster ventilkåpan. Se bif bild
När jag testade att dra åt sexkantsbultarna gick alla att efterdra drygt ett halvt varv! Tyvärr kvarstod läckaget, så jag antar att packningen måste bytas..
Vet någon var man enklast beställer en sådan?
Kan insugningsknallarna bidragit till att detta nu skett?
/Eric
-
- Guzziåkare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Läckage!
- Bilagor
-
- image.jpg (32.05 KiB) Visad 6534 gånger
-
- image.jpg (32.05 KiB) Visad 6531 gånger
-
- Kassör & Medlemsregistrator
- Inlägg: 1201
- Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
- Ort: Österbymo
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Hej knallarna har inget med läckande ventilkåpspackningar att göra. Biscaya eller Italia Bike borde ha sånna på hyllan. Kjelle P.S var bor du?
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Medlemregistrator
-
- Guzziåkare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Ok, tack för tips!
Bor på Öland och närmaste märkesverkstad ligger utanför Växjö...
Bor på Öland och närmaste märkesverkstad ligger utanför Växjö...
-
- Guzziåkare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Nu bytt ventilkåpapackning. Passade på att kolla ventilspelet. Verkade ok, dvs 0.10 in 0.15 ut.
Om man använder komp mätare, kan man bara plocka ur stiften , montera in den och köra några sekunder utan risk att skada tändingsboxen? Eller?
Lät den sitta i medan jag drog runt fyra komp via bakhjulet och det gav samma resultat på bägge cylindrarna..
På fullgas i 90 km/h på fyran och femman spikar motorn.
Det är tydligaste när motorn är varm. Kanske ska prova 98 oktan, trots avståndet!?
Om man använder komp mätare, kan man bara plocka ur stiften , montera in den och köra några sekunder utan risk att skada tändingsboxen? Eller?
Lät den sitta i medan jag drog runt fyra komp via bakhjulet och det gav samma resultat på bägge cylindrarna..
På fullgas i 90 km/h på fyran och femman spikar motorn.
Det är tydligaste när motorn är varm. Kanske ska prova 98 oktan, trots avståndet!?
-
- Guzziåkare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Har nu kollat kompressionen och den låg på 9 på bägge cyl, så det gör det väl osannolikt att det är ventilfel..
Har också provat att köra på 98 oktan men det gjorde ingen skillnad.
Återstår nu insprutningen/synkningen..
Har också provat att köra på 98 oktan men det gjorde ingen skillnad.
Återstår nu insprutningen/synkningen..
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
- Mina motorcyklar: sp3, california 1100
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
tror likförbannat att det är en ventil,den går magert och överhettar ventilen som nyper i styrningen,och som i sin tur sliter ut skaft och styrning.slammert som du hör tror jag är när ventilen nyper till,och då ökar ventilspelet.berätta gärna vad som var fel när du haft den på verkstad.Mvh Stefan
-
- Guzziåkare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Ja, jag återkommer med slutrapport!
Eric
Eric
-
- UppKomling
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 11 aug 2015, 14:33
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California, Ducati Monster 695, Ducati 900 supersport, Ducati TT1, Yamaha TT350
- Ort: Mölndal
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Hej på er
Är ny med Guzzi och ny i klubben.
Gjorde precis samma sak som Eric här och köpte mej en California ( fast en stone )och vekar stå med samma problem fast med lite extra skit som bonus.
Vill bara bolla lite här om andra konstiga teorier som man läser om.
Någon föregående ägare har svetsat i H-delen på avgasröret men kan detta ha någon påverkan?
En ventil som nämndes här verkar inte helt otroligt heller då den nästan inte knackar (för tight justerat kanske) någonting på vänster sidan där problemet ligger och det är även på den sidan avgassystemet är svetsat.
Stiften bytte jag för att jag hade ett annat problem med att den inte ville gå över ett visst varvtal och toppade ca 90km/h.
Den gick dock fint att varva i neutral.
Verkar ha löst detta med att spreja en halv flaska broms rengöring i kontakten för stödet och det var duktigt mycket skit där i.
Har nu kört Berlin tur och retur utan några problem med varvtalen men har däremot en strid ström av olja som rinner ut ur inspiktions hålet till svänghjulet. Någon som har haft något liknande? Har försökt att kolla alla ventilationer så att dom inte är täta men finns det någon mer Quick fix eller är det bara att riva isär. Bör kanske tilläggas attentat fick gå rätt hårt och i långa sträckor.
Hälsningar Daniel
Är ny med Guzzi och ny i klubben.
Gjorde precis samma sak som Eric här och köpte mej en California ( fast en stone )och vekar stå med samma problem fast med lite extra skit som bonus.
Vill bara bolla lite här om andra konstiga teorier som man läser om.
Någon föregående ägare har svetsat i H-delen på avgasröret men kan detta ha någon påverkan?
En ventil som nämndes här verkar inte helt otroligt heller då den nästan inte knackar (för tight justerat kanske) någonting på vänster sidan där problemet ligger och det är även på den sidan avgassystemet är svetsat.
Stiften bytte jag för att jag hade ett annat problem med att den inte ville gå över ett visst varvtal och toppade ca 90km/h.
Den gick dock fint att varva i neutral.
Verkar ha löst detta med att spreja en halv flaska broms rengöring i kontakten för stödet och det var duktigt mycket skit där i.
Har nu kört Berlin tur och retur utan några problem med varvtalen men har däremot en strid ström av olja som rinner ut ur inspiktions hålet till svänghjulet. Någon som har haft något liknande? Har försökt att kolla alla ventilationer så att dom inte är täta men finns det någon mer Quick fix eller är det bara att riva isär. Bör kanske tilläggas attentat fick gå rätt hårt och i långa sträckor.
Hälsningar Daniel
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Om det kommer ut olja ur inspektionshålet är det antaligen packboxen mot vevhuset. Kan ju eventuellt vara växellådan oxå. (Kan vara bra att ha röd växellådsolja, då ser ju man lättare varifrån det ev. läcker om man får samma ptoblem du har). Är det en 02:a? Det var ju den årsmodellen där man utan framgång prövade hydrauliska ventillyftare. Det påstås att man kan se om man har hydrauliska lyftare på att avgaskrökarna är förbundna med ett förgreningsrör. (Vet inte om det är en absolut sanning).
Många har ju dessutom lämnat in dessa hojar på recall för att komma undan problemen. Är det så att förra ägaren bytt avgassystem så är det ju inte heller möjligt att avgöra.
Hoppas dina problem löser sig. Välkommen till märket och klubben förresten. Hoppas du nu inte tror att problem är något som är vanligt förekommande och något man får leva med...
Många har ju dessutom lämnat in dessa hojar på recall för att komma undan problemen. Är det så att förra ägaren bytt avgassystem så är det ju inte heller möjligt att avgöra.
Hoppas dina problem löser sig. Välkommen till märket och klubben förresten. Hoppas du nu inte tror att problem är något som är vanligt förekommande och något man får leva med...
Ciao / Ne
- 1100 Sport 1997
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
- Ort: Floda, Lerums kommun
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Hej,
Låter lite som samma problem jag hade.
Gick ojämt, tappade effekt o sköt lite då och då.
Ventilstyrningen var slut, resulterade i att ventilen inte tätade som den skall.
Ibland hamnade den rätt, ibland inte.
Tickade rejält för att försvinna och sedan komma tillbaka. Blev värre när den blev varm.
Med vänlig hälsning,
Johan
Låter lite som samma problem jag hade.
Gick ojämt, tappade effekt o sköt lite då och då.
Ventilstyrningen var slut, resulterade i att ventilen inte tätade som den skall.
Ibland hamnade den rätt, ibland inte.
Tickade rejält för att försvinna och sedan komma tillbaka. Blev värre när den blev varm.
Med vänlig hälsning,
Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
-
- UppKomling
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 11 aug 2015, 14:33
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California, Ducati Monster 695, Ducati 900 supersport, Ducati TT1, Yamaha TT350
- Ort: Mölndal
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Det låter ju inte helt otroligt att det skulle kunna vara det.
Kollade hur som helst lite med Biscaya och dom hade någon idé att när kamkedjan slackade lite så hängde inte positions givaren med och att den skulle misstända då, men det borde ske på bägge sidorna då tycker jag och då borde kanske kedjesträckaren vara dålig?
Nu är det en -02 som har gått 7300 mil men den borde väll hänga med längre.
hydrauliska lyftare verkar ha kommit -03 och det stämmer att avgasröret hängde ihop framtill men svetsningen (en väldigt dålig sådan ) är gjord där dom går ihop under motorn ( ser ut som en cat.) men tycker själv det vore lite långsökt.
Hur som helst ska det bli intressant att se vad Eric får veta.
Kollade hur som helst lite med Biscaya och dom hade någon idé att när kamkedjan slackade lite så hängde inte positions givaren med och att den skulle misstända då, men det borde ske på bägge sidorna då tycker jag och då borde kanske kedjesträckaren vara dålig?
Nu är det en -02 som har gått 7300 mil men den borde väll hänga med längre.
hydrauliska lyftare verkar ha kommit -03 och det stämmer att avgasröret hängde ihop framtill men svetsningen (en väldigt dålig sådan ) är gjord där dom går ihop under motorn ( ser ut som en cat.) men tycker själv det vore lite långsökt.
Hur som helst ska det bli intressant att se vad Eric får veta.
-
- UppKomling
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 11 aug 2015, 14:33
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California, Ducati Monster 695, Ducati 900 supersport, Ducati TT1, Yamaha TT350
- Ort: Mölndal
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Tack för välkomnandet föresten
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
- Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
- Ort: Torslanda
Re: Ojämn tomgång på california vintage -08
Hallå Duccadude och välkommen.Duccadude skrev:Tack för välkomnandet föresten
Ditt problem med;
"Har nu kört Berlin tur och retur utan några problem med varvtalen men har däremot en strid ström av olja som rinner ut ur inspiktions hålet till svänghjulet. Någon som har haft något liknande? Har försökt att kolla alla ventilationer så att dom inte är täta men finns det någon mer Quick fix eller är det bara att riva isär".
verkar likna mitt problem med min Calle EV -01 förra året. Det var gummipackningarna till tryckstången i kopplingen och den historien med lösning som genomfördes i våras med gott resultat kan du läsa om i tråden "Oljedropp växellåda" som jag startade den 2014-05-31. Det var flera som bidrog med tips och råd vilket jag uppskattar!.
Har du tur är det samma fel och besparar dig ett kopplingsbyte, dock är det lite skruva med att ta bort svingen för att komma åt.
Återkom gärna om du har funderingar.
Gusse