Sida 1 av 1

Batteri-tips

Postat: 16 maj 2015, 22:28
av Guzzi-Leif
På mina två Stelvio (först en "vanlig" -08 och nu en NTX 2012) satt Yuasa YTX20CH-BS originalmonterade. På den första i mindre än 45 grader lutning men på NTX med cirka 60 grader. Det senare låter lite galet för ett AGM-batteri och mycket riktigt har mitt läckt. Beroende på läckageställets placering samt den fiffiluriga utformningen av batterilådan, nådde syran aldrig dräneringshålet utan har frätt hål på lådan som inte verkar vara gjord av någon syrafast plast/gummi. Som tur är, verkar bara några droppar ha letat sig vidare och jag ser ingen korrosion eller frätskador nedom hålet - har i alla fall tvättat noga med basiskt medel utifall...

Jag tycker absolut att det ska vara Gel-batteri med den lutningen och har därför inhandlat Biltemas nummer 80821 (529 kr). De 14Ah räcker liksom startströmmen. Den mindre höjden löste jag genom att tejpa en kudde av ett sönderklippt sittunderlag under batteriet. Anslutningarna passar rakt av.
Att priset var en bråkdel av Yuasas gör mig inget och jag har bra erfarenhet av Biltemas batterier - skulle de grusas får jag ju ändå ett nytt på garantin.

För övrigt höll mina Yuasa original-batterier i två år vardera trots petimäter-skötsel.

Re: Batteri-tips

Postat: 20 maj 2015, 23:27
av Tobbe
Jag kör på ett Odysssey och är inne på 9:e säsongen. Dyrt men bra!

Re: Batteri-tips

Postat: 21 maj 2015, 23:02
av Guzzi-Leif
Fina grejer det, högt prisade av BMW-folket och ganska högt prissatta av återförsäljarna.

Re: Batteri-tips

Postat: 21 maj 2015, 23:02
av Guzzi-Leif
Fina grejer det, högt prisade av BMW-folket och ganska högt prissatta av återförsäljarna.

Re: Batteri-tips

Postat: 22 maj 2015, 11:44
av ekoxen
Kör också med Biltema gel-batterier sedan många år, funkar fint! Har fått intrycket av att de flesta ägare till vissa MC-fabrikat absolut måste ha ett "fint" fabrikat på tillbehör, kläder m m.

I en av bilarna lade faktiskt ett (bly-syra) Biltema-batteri inom garantitiden. Fick tillgodokvitto vid reklamationen så jag kunde köpa ett nytt och fick därför ett års garanti igen. Tack å bock.
Det nya batteriet höll f ö resten av bilens livslängd.