slutväxel
Moderator: Moderatorer
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
- Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
- Ort: Torslanda
Re: slutväxel
Hej Alex,
kul sysselsättning. Håller du på och skruvar ihop den så har du säkert
skruvat isär den dessförinnan så ta du och beskriv ditt problem här i
forumet, gärna med bilder så skall du se att du kommer att få flera
förslag och tips från folk som gjort detta tidigare.
kul sysselsättning. Håller du på och skruvar ihop den så har du säkert
skruvat isär den dessförinnan så ta du och beskriv ditt problem här i
forumet, gärna med bilder så skall du se att du kommer att få flera
förslag och tips från folk som gjort detta tidigare.
Gusse
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: slutväxel
Vilken fin Guzzi-modell du äger!
Inshimsningen av en slutväxel är ingen barnlek - tycker du gör helt rätt som söker stöd med detta.
Ett alternativ till mc-verkstäder är väl att hitta en duktig bil- eller lastbilsmek som (med stöd av korrekta spel ur Guzzis verkstadshandbok) kan justera in härligheten.
Lycka till!
Inshimsningen av en slutväxel är ingen barnlek - tycker du gör helt rätt som söker stöd med detta.
Ett alternativ till mc-verkstäder är väl att hitta en duktig bil- eller lastbilsmek som (med stöd av korrekta spel ur Guzzis verkstadshandbok) kan justera in härligheten.
Lycka till!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
-
- UppKomling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 09 jun 2014, 06:05
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Sport 1973
Re: slutväxel
Tack för svar!
Tack Gusse ja det är en mycket trevlig hoj! pinjongens inre lager skar i 80km och bakhjulet låste sig då var den mindre trevlig.
men som tur var det på en raksträcka och jag lyckades stå upp med en 60-70 meter långt svart sträck bakom.
så vill nog inte meka själv med dessa saker utan vill att någon som gjort det för tar hand om det.
//Alex
Tack Gusse ja det är en mycket trevlig hoj! pinjongens inre lager skar i 80km och bakhjulet låste sig då var den mindre trevlig.
men som tur var det på en raksträcka och jag lyckades stå upp med en 60-70 meter långt svart sträck bakom.
så vill nog inte meka själv med dessa saker utan vill att någon som gjort det för tar hand om det.
//Alex
-
- UppKomling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 09 jun 2014, 06:05
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Sport 1973
Re: slutväxel
Hej Leif,
Du har rätt i att bra bil mekar ska kunna fixa detta! men det kulle skelle vara trevligt med en duktig guzzi mekare i mitt närområde, Annars skickar jag nog grejerna till norrmannen Ralf Halvorsen som litar på.
//Alex
Du har rätt i att bra bil mekar ska kunna fixa detta! men det kulle skelle vara trevligt med en duktig guzzi mekare i mitt närområde, Annars skickar jag nog grejerna till norrmannen Ralf Halvorsen som litar på.
//Alex
-
- UppKomling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 09 jun 2014, 06:05
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Sport 1973
Re: slutväxel
Kan passa på fråga ang. Utväxling I slutväxeln jag beställde en kronhjul/pinjong med 8/33 mot orginalt 8/35 då denna inte längre tillverkas! Personligen tyckte jag att Guzzin varvade lite högt så det blir säkert bra.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
//Alex
Är det någon som har erfarenhet av detta?
//Alex
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: slutväxel
Ursäkta jag blir lite off-topic nu...
När jag precis hämtat hem min begagnade California 850 T3, våren 1979, började den plötsligt vibrera alldeles kopiöst. Jag hann ner i 50 km/h innan bakhjulet låste helt. Vid avtappning ur slutväxeln kom det med en kugge och en massa metall så jag beställde hem pinjong + kronhjul. En gammal farbror fixade ihop härligheten och jag skulle ut på provtur. Inte en millimeter rullade bakhjulet - kardanknuten hade gått rakt av på två ställen på grund av rost kombinerat med låsningen i slutväxeln...
När jag precis hämtat hem min begagnade California 850 T3, våren 1979, började den plötsligt vibrera alldeles kopiöst. Jag hann ner i 50 km/h innan bakhjulet låste helt. Vid avtappning ur slutväxeln kom det med en kugge och en massa metall så jag beställde hem pinjong + kronhjul. En gammal farbror fixade ihop härligheten och jag skulle ut på provtur. Inte en millimeter rullade bakhjulet - kardanknuten hade gått rakt av på två ställen på grund av rost kombinerat med låsningen i slutväxeln...
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad