Diverse frågor runt 65c

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Remo
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2013, 20:24
Mina motorcyklar: V65c-1985
Ort: Norge

Diverse frågor runt 65c

Inlägg av Remo »

Hej,
Har en 65c från -85 som trilskas lite. För det första är den rätt svårstartad från kall, får stå och gnugga på starten länge. Har bytt stift utan större framgång.
När man varit ute och kört en stund kan den börja hacka för att sedan dö, detta gör den ibland och ibland inte. Har läst mig till att det är nå slags tändsteg på dessa som ofta är dåliga? Ger det dessa symtom?
Var köper man isf dessa billigast? Skulle haft en hastighetsmätar kabel också
På förhand tack
/Magnus
west
Guzzifantast
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 nov 2007, 20:40
Ort: Laholm

Re: Diverse frågor runt 65c

Inlägg av west »

Hej!
Jag vill nog först misstänka tändningsproblem. Kondensator, tändspole, tändhatt...
mvh Bjarne
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Diverse frågor runt 65c

Inlägg av Guzzi-Leif »

Jag skulle satsa på kondensvatten (och annan dret) i förgasarna. Efter en stunds körning sugs vattendroppar in i och täpper munstycken/kanaler och efter en stunds vila har skiten sjunkit till botten igen.

Jag skulle börja med en kirurgiskt precis och pedantiskt petig förgasarrengöring.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Diverse frågor runt 65c

Inlägg av DeThomaso »

Passa på och rengör tanken också, det samlas vatten och rostflagor i botten på den och dessa kan täppa till bensinflödet
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Remo
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2013, 20:24
Mina motorcyklar: V65c-1985
Ort: Norge

Re: Diverse frågor runt 65c

Inlägg av Remo »

Tack för era svar. Har fått hem ht coils eller "tändförstärkare" eller vad det kan kallas för från Stein D. Dock så är det lite lurigt då det verkar som två av anslutningarna verkar pålödda? Ska det va på detta viset? Mina nya coils har två metallbläck på ena sidan där man ska kunna koppla på kablar med kabelsko? Det har inte dom gamla?
Ska ladda upp bilder så snart jag kan.
Bilagor
IMG_1823.JPG
IMG_1823.JPG (45 KiB) Visad 5070 gånger
IMG_1822.JPG
IMG_1822.JPG (29.66 KiB) Visad 5068 gånger
IMG_1821.JPG
IMG_1821.JPG (35.93 KiB) Visad 5066 gånger
Duccadude
UppKomling
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 aug 2015, 14:33
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California, Ducati Monster 695, Ducati 900 supersport, Ducati TT1, Yamaha TT350
Ort: Mölndal

Re: Diverse frågor runt 65c

Inlägg av Duccadude »

Har haft ett liknande problem men på min Ymaha 350.
I detta fallet gick den bra ett tag kom ca fem hundra meter för att sedan få stop och efter en stund dö.
Lösningen var att byta tändstift, det var nog en liten men inte synlig för ögat spricka i stiftet som blev något större när den blev varm och skickade gnistan någon annanstans.
Önskar tyvär att jag hade bytt detta först innan jag köpte ett membran för 1200:-
west
Guzzifantast
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 nov 2007, 20:40
Ort: Laholm

Re: Diverse frågor runt 65c

Inlägg av west »

Jag tror någon tidigare ägare/reparatör har misstänkt tändningsproblem och ersatt kabelskorna med lödningar direkt på gamla eller nya/utbytta tändspolar vid något tillfälle.
mvh Bjarne
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
Remo
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2013, 20:24
Mina motorcyklar: V65c-1985
Ort: Norge

Re: Diverse frågor runt 65c

Inlägg av Remo »

Tack för era svar!

Jag har skruvat ihop hojen idag efter jag plockat ner en hel del. Vilken best luftfilteranordningen var, det är som om den är designad för och tas bort och ersättas av några snyggare k&n prylar tex.
Kör med dom gamla tändförstärkarna till jag fått hojen reggad här i Norge på onsdag.
Märkte en annan lustig grej, det gick inte och lägga i frilägget längre?
Har haft lite problem tidigare med att lådan är trögväxkad från ettan till tvån innan oljan blivit varm? Var sitter givaren som indikerar friläge, jag kanske kommit åt den när jag skruvade?

Edit: startde bågen idag söndag och lampan för friläge vill inte tändas fortfarande, däremot så efter lite gnuggande på starten så hängde sig startmotorn o ch fortsatte gå. Möjligtvis att den fix jordat sig på någe vis eller att knappen hängde sig? Kändes inte så dock.
Skrivade isär elstarten på styret och provade igen, hojen startade på första.
Remo
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2013, 20:24
Mina motorcyklar: V65c-1985
Ort: Norge

Re: Diverse frågor runt 65c

Inlägg av Remo »

Tror jag hittat felet med starten som hängde sig. En av kablarna till startknappen var lös och sörjde för ambivalent startprocedur.
edit: eller inte, dåligt åtdragna batteripoler gjorde att starten gick. Att ena sladden var lös var bara en bonus..gnnnnhg
Bilagor
IMG_1856.JPG
IMG_1856.JPG (33.05 KiB) Visad 4876 gånger
Skriv svar