Norge 1200 2 ventilsvarianten

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Norge 1200 2 ventilsvarianten

Inlägg av DeThomaso »

Halloj
Jag är på G att köpa en Norge 1200 av den första varianten. Någon som har synpunkter på den och vanliga problem?
Thomas Nyvell
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
musse
GuzziFanatisk
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 maj 2007, 05:45
Mina motorcyklar: MG V850-T5-84,,NSU Superlux-56,HVA Populär-58,MG V85 TT Speciale.Crescent Skoterett 64
Ort: Vetlanda

Re: Norge 1200 2 ventilsvarianten

Inlägg av musse »

Hej har kört Norge nu i snart 9000 mil utan några större problem förutom ett litet elektronikfel som tydligen reparerat sig själv då det inte uppstått de senaste månaderna.Den startade inte ibland när man tryckte på knappen men kunde ibland starta av sig själv bara tändningen var på.Jag drog ett System direkt från batteriet till startreläet att använda i nödfall.I övrigt en kanoncykel men kolla att körställningen passar för det går inte att ändra på ett jävla dugg. Det är det ända jag har att klaga på.
T-5 Forewer
Stuper
Guzziåkare
Inlägg: 37
Blev medlem: 30 jul 2007, 14:30
Ort: Ulricehamn

Re: Norge 1200 2 ventilsvarianten

Inlägg av Stuper »

Hej,
Har också en Norge 2010 års. Har råkat ut för ungefär detsamma som Musse. Hojen startar men stoppar inte när man stänger av. Istället fick jag använda dödarknappen. Motorn stoppar men
ECU´n jobbar vidare i det tysta men displayen skvallrar att allt inte är står rätt till. Slår man till nyckeln går motorn direkt utan att använda startknappen.
Jag har tänkt så här: Detta händer bara efter tvätt och enda stället högohmigt nog för att leda tvättvatten är ju i tändningslåset så numera tejpar jag över nyckelhålet före tvätt. Det hjälper tydligen. Nyckelhålet är ju försänkt så det samlas förmodligen vatten där.
PS. Det tar tre dygn för låset att torka den naturliga vägen.

Ett annat problem var statisk elektricitet som fick ECU´n att flippa ur vid flera tillfällen. Uppladdningen kom från spjällhusen som är gummiupphängda och saknade jordning. Efter jordning till chassit försvann alla problem. Kolla med Ohmmeter.

Mvh Sture P.
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Norge 1200 2 ventilsvarianten

Inlägg av DeThomaso »

Jag tittar efter vilken Power Commander som skulle passa en Norge av 2006 års modell men hittar ingen så tidig. Finns det någon som har en länk till någon som säljer såna till den årsmodellen?
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Skriv svar