Tontiram, olika versioner?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

thanngg
Guzziåkare
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 apr 2009, 08:17
Mina motorcyklar: Honda VFR 750, Suzuki RSE 650, Yamaha Wild Star, Honda CR500, Griso 850 (Bättre och bättre!), en till Wild Star, Le Mans III, Ducati 916 SPS, en till Wild Star, en Katana 1100 1982
Ort: Västerås

Tontiram, olika versioner?

Inlägg av thanngg »

Hej,
Jag har just köpt en LeMans III som jag tänker renovera över vintern. Mitt problem kommer när jag nu strippat ramen från elsystem, etc: Om jag kollar på en stor mängd bilder (Google på "Tonti frame", så förstår du...), så skiljer sej alla dessa ramar från min!

Jag har nämligen två rör som inte finns i någon av bilderna: om du tänker dej huvudramröret, så går det ju från styrhuvudets övre ände, snett nedåt, bakåt tills det ansluter till det lilla tvärröret alldeles framför sadeln. Där slutar röret på "alla" bilder"! Mitt rör fortsätter förbi tvärröret, ned till ett annat tredelat, svetsat rör, som går mellan de två bakersta rören i "triangeln" under sadeln. Svårt att förklara med ord...

Effekten av detta blir att man INTE får en tom ramtriangel under sadeln. Vilket jag alltså ville ha!

Kort sagt: 1. Är dessa två rör, det förlängda huvudramröret plus det extra tvärröret original? 2. Kan man kapa bort det utan att ramen viker ihop sej?

Jag skulle verkligen uppskatta om någon expertperson kunde hjälpa mej förstå detta...

/Jörgen Nybörjare
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Tontiram, olika versioner?

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej kan du ta en bild så kanske det är lättare o förstå.
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Skriv svar