California -89
När jag lyft hojens bakdel så kan jag röra bakhjulet fram och åter så pass att däcket rör sig 5 cm.
Dvs hjulets ytterdiameter rör sig 5 cm pga glappet i transmissionen.
Är det normalt, eller dags att se över kardanknutar ?
Glapp i transmission
Moderator: Moderatorer
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12
Re: Glapp i transmission
Det er "100" steder hvor du har slark (og det skal være litt slark for å få delene til å bli montert.):
1 - Slark mellom hjulsplines og kardang-splines.
2 - Slark mellom kronhjul og pinjong.
3 - Slark mellom pinjong og drivakselhylse.
4 - Slark mellom drivakselhylse og drivaksel.
5 - Slark mellom drivaksel og universalledd.
6 - Slark i selve universalleddet.
7 - Sark mellom universalleddet og girkasse-splines.
osv.
Litt slark er ok. Husk på at alle forbindelser må smæres med fett ved montasje.
5 centimeter totalslark på ytterdiameteren på hjulet vil jeg vurdere som helt normalt.
Rolf
1 - Slark mellom hjulsplines og kardang-splines.
2 - Slark mellom kronhjul og pinjong.
3 - Slark mellom pinjong og drivakselhylse.
4 - Slark mellom drivakselhylse og drivaksel.
5 - Slark mellom drivaksel og universalledd.
6 - Slark i selve universalleddet.
7 - Sark mellom universalleddet og girkasse-splines.
osv.
Litt slark er ok. Husk på at alle forbindelser må smæres med fett ved montasje.
5 centimeter totalslark på ytterdiameteren på hjulet vil jeg vurdere som helt normalt.
Rolf
- 1100 Sport 1997
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
- Ort: Floda, Lerums kommun
Re: Glapp i transmission
Kollade min Sport 1100 med ny växellåda från Rolf och kardanaxel samt kardanklump som rullat 4500 mil = 2 cm glapp ändläge till ändläge mätt på sidan av däcket.
Detta med ettans växel i.
/Johan
Detta med ettans växel i.
/Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst