Guzziägare igen efter 40 år

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Stig Lindström
UppKomling
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 nov 2015, 19:30
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Special 1970 Apollo 54H 1950 Apollo 78 Competition 1955 Apollo Ekonom 1957

Guzziägare igen efter 40 år

Inlägg av Stig Lindström »

Hej Jag har nu fått ett återfall som Guzziägare.Jag körde åren 1969 till 1974 på en 1968 års V7 på 700 cc.Under årens lopp har jag ångrat många gånger att jag sålde den.För några veckor sedan så dök en V7 Special av 1970 års modell upp på Blocket,den är enligt ägaren körd endast 720 mil. Priset var högt och någon prutmån fanns inte enligt ägaren,nu blev det prutning några tusenlappar i alla fall och idag åkte jag och hämtade den så nu är jag åter ägare av en Moto Guzzi. Nu ska jag byta alla oljor i den,och undrar vilken olja som rekommenderas i motor, växellåda och slutväxel.Jag är även intresserad av en svensk instruktionsbok och ev. en reparationshandbok,helst på svenska.

Hälsningar Stig Lindström
Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 aug 2011, 11:13
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06
Ort: Forserum

Re: Guzziägare igen efter 40 år

Inlägg av Jörgen »

Gratulerar till nyförvärvet! Så kul att du återigen blivit ägare till en V7 :D. Såg den där hojen på Blocket och den såg riktigt lockande ut.
Du kanske kan få lite uppslag om oljor om du botaniserar i oljetrådarna här på forumet. Val av olja tycks mycket vara en känslosak :wink:...
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Guzziägare igen efter 40 år

Inlägg av Nicke »

Kul att du hittat tillbaka och grattis till köpet av en helt unik hoj!

Jag har tidigare varit i kontakt med den förre ägaren. När han köpte den hade den gått ungefär 650 mil. Jag föreslog honom att sälja den till MC Collection. Det måste ju vara den enda V7:an i hela världen som ännu inte är ordentligt inkörd...
Även om jag lider med motorcyklar som inte används är jag faktiskt lite kluven i tanken kring denna, borde den egentligen köras??

På fråga till den förste ägaren vad han hade haft hojen till, svarade han: "Tja, ibland
har jag brukat åka till badplatsen för att köpa glass" :)

Du är så klart varmt välkommen i klubben, och förhoppningsvis kommer du på någon träff så vi får titta på den "nyaste" gamla Guzzin i hela Universum.
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Guzziägare igen efter 40 år

Inlägg av Guzzikjelle »

Grattis till förvärvet av en unik hoj. Och du är hjärtligen välkommen som medlem i klubben. Har du varit medlem tidigare, så skall vi leta fram ditt dåvarande medlemsnummer som du om det är ledigt självklart får tillbaks. Kassier/medlemsregistator Kjelle Pettersson Skriv då direkt på medlem@guzziclub.nu
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Stig Lindström
UppKomling
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 nov 2015, 19:30
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Special 1970 Apollo 54H 1950 Apollo 78 Competition 1955 Apollo Ekonom 1957

Re: Guzziägare igen efter 40 år

Inlägg av Stig Lindström »

Guzzikjelle skrev:Grattis till förvärvet av en unik hoj. Och du är hjärtligen välkommen som medlem i klubben. Har du varit medlem tidigare, så skall vi leta fram ditt dåvarande medlemsnummer som du om det är ledigt självklart får tillbaks. Kassier/medlemsregistator Kjelle Pettersson Skriv då direkt på medlem@guzziclub.nu
Nej jag har inte varit medlem förut.
MVH Stig L.
special
GuzziFanatisk
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 jun 2007, 13:08

Re: Guzziägare igen efter 40 år

Inlägg av special »

Bra val Stig.

Klubbaktivisterna vill som synes bara ha din kropp och plånbok.

Om Griso vore Guzzis allra första modell skulle vi nog inte ha brevväxlat om märket idag.

Din sällan körda v7 behöver nog:

1) Sköljoljebehandling, Minst en gång/säsong.
2) Halaste syntetoljan du har råd med, själv nöjer jag mig med Biltemas fullsynteter med högt W-tal, prisvärt, luftkyld motor är väldigt växelvarm. Byte minst en gång/säsong.
3) Fullsyntet v-lådsolja i lådan och kardaklump, samma ursprung. Byte minst en gång/säsong.
4) Gaffelolja:trög- dämpningen är värdelös. Byte minst en gång/säsong.
5) Fördelarkamnock- fettklick.
6) Hand/Fotreglageleder-fettklick.
7) Dina luftfilter vet vi ju inget om, men rengöring alt Byte minst en gång/säsong.

Min vårrustningsnota överstiger sällan 700 SEK

Kör och vårdar en -70:a sedan trettio år.

Råkar ha en del slitdelar och packningar om behov finnes.
special
GuzziFanatisk
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 jun 2007, 13:08

Re: Guzziägare igen efter 40 år

Inlägg av special »

Verkstadshandbok.

Ja.
Stig Lindström
UppKomling
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 nov 2015, 19:30
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Special 1970 Apollo 54H 1950 Apollo 78 Competition 1955 Apollo Ekonom 1957

Re: Guzziägare igen efter 40 år

Inlägg av Stig Lindström »

special skrev:Verkstadshandbok.

Ja.
En verkstadshandbok har jag fått tag på.En sak jag är lite orolig för är de hårdkromade cylindrarna,jag har läst att det är vanligt att kromet lossnar,speciellt på cyklar som körs sällan.Var får man tag på delar om det händer,eller är det bättre att nikasilbelägga cylindrarna,och vilken firma rekommenderas i så fall?
special
GuzziFanatisk
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 jun 2007, 13:08

Re: Guzziägare igen efter 40 år

Inlägg av special »

Oj, det där är före min tid. Har aldrig ens sett kromade cylinderlopp.

De flesta borrades/fodrades om rätt så omgående, vilket lätt kan göras än idag, men, kolvar i rätt dimension är grymt svåra delar nuförtiden.

Har spilloljan metallflagor?

Lyft topplocken, okulärbesikta kannorna, använd en liten magnet i cylinderloppet, är det verkligen kromat eller? Bestäm själv. 650 mil är inte mycket.

Idag köper man Nikasilbelagda cylindrar med tillhörande kolvar, kolvbultar, ringar och låsringset av Gilardonis fabrikat hos Gawa, Stein-Dinse, mg-cycle mfl. för ca 3500/sida
Skriv svar