Alla som liksom jag är tillräckligt gamla kommer nog ihåg BUMS.
Ett färgborttagningsmedel som var lika effektivt som det var giftigt.
Vid renoveringen av min Nuovo Falcone så har jag provat ett par av dagens produkter.
Funkade inte speciellt bra, eller inte alls.
Så läste jag i Classic Motor om RAPID-S ifrån Skruvs Kemiteknik.
Det lät lovande så jag beställde en tvåliters burk för 575 sek inkl frakt.
Konsistens är ungefär som äpplemos. Man smörjer in med pensel och täcker med plastfilm.
Sedan väntar man ett par timmar eller till nästa dag när fargen släppt. Tar bort plasten och skrapar av all lös färg.
Är färglagret tjockt behövs en upprepning.
Luktar inget och är biologiskt nedbrytbart. Tvättas av med vatten.
Än så länge så har jag bara tagit bort färgen på framskärm och gaffelben,
men det verkar som om burken kommer att räcka till hela hojen.
Ett alternativ till slipning eller blästring som inte dammar eller är alltför dyrt.
http://www.skruvskemiteknik.se/
Hasse W
Färgborttagning
Moderator: Moderatorer
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 10 maj 2007, 05:45
- Mina motorcyklar: MG V850-T5-84,,NSU Superlux-56,HVA Populär-58,MG V85 TT Speciale.Crescent Skoterett 64
- Ort: Vetlanda
Re: Färgborttagning
Hej. Ett billigare alternativ är att använda gammal bromsvätska löser de flesta lacker.Går ju givetvis också med ny men det är ju slöseri.
M.V.H. Musse.
M.V.H. Musse.
T-5 Forewer
-
- Distriktsombud 6 (Östergötland)
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
- Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981
Stelvio NTX 2015
Re: Färgborttagning
Hej Musse
Ja, det har jag också använt, men mest tillsmåprylar som jag lagt i en burk med överbliven bromsvätska.
Det funkar bra.
Ja, det har jag också använt, men mest tillsmåprylar som jag lagt i en burk med överbliven bromsvätska.
Det funkar bra.