Färgborttagning
Postat: 01 dec 2015, 12:45
Alla som liksom jag är tillräckligt gamla kommer nog ihåg BUMS.
Ett färgborttagningsmedel som var lika effektivt som det var giftigt.
Vid renoveringen av min Nuovo Falcone så har jag provat ett par av dagens produkter.
Funkade inte speciellt bra, eller inte alls.
Så läste jag i Classic Motor om RAPID-S ifrån Skruvs Kemiteknik.
Det lät lovande så jag beställde en tvåliters burk för 575 sek inkl frakt.
Konsistens är ungefär som äpplemos. Man smörjer in med pensel och täcker med plastfilm.
Sedan väntar man ett par timmar eller till nästa dag när fargen släppt. Tar bort plasten och skrapar av all lös färg.
Är färglagret tjockt behövs en upprepning.
Luktar inget och är biologiskt nedbrytbart. Tvättas av med vatten.
Än så länge så har jag bara tagit bort färgen på framskärm och gaffelben,
men det verkar som om burken kommer att räcka till hela hojen.
Ett alternativ till slipning eller blästring som inte dammar eller är alltför dyrt.
http://www.skruvskemiteknik.se/
Hasse W
Ett färgborttagningsmedel som var lika effektivt som det var giftigt.
Vid renoveringen av min Nuovo Falcone så har jag provat ett par av dagens produkter.
Funkade inte speciellt bra, eller inte alls.
Så läste jag i Classic Motor om RAPID-S ifrån Skruvs Kemiteknik.
Det lät lovande så jag beställde en tvåliters burk för 575 sek inkl frakt.
Konsistens är ungefär som äpplemos. Man smörjer in med pensel och täcker med plastfilm.
Sedan väntar man ett par timmar eller till nästa dag när fargen släppt. Tar bort plasten och skrapar av all lös färg.
Är färglagret tjockt behövs en upprepning.
Luktar inget och är biologiskt nedbrytbart. Tvättas av med vatten.
Än så länge så har jag bara tagit bort färgen på framskärm och gaffelben,
men det verkar som om burken kommer att räcka till hela hojen.
Ett alternativ till slipning eller blästring som inte dammar eller är alltför dyrt.
http://www.skruvskemiteknik.se/
Hasse W