Moderna hojar och luftning i tank.

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Moderna hojar och luftning i tank.

Inlägg av geguzzi »

Hej
Min Stelvio har tanken sugits ihop efter ca 10 mil men det har gått att kör mera men det verkar vara Guzzi problem ?
För på Quota träffen var en eller två som hade samma problem min kompis som kör Norge har samma problem
Luftning på tanken sätt igen i ventilerna och en slangen som går ner under motor var i kläm
se bild hur ventiler är geggiga.
geguzzi
IMG_5592.JPG
(359.36 KiB) Nerladdad 213 gånger
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Moderna hojar och luftning i tank.

Inlägg av hassew »

Hej Göran
Enligt Jan Keijser, Holland, så har tanken en tilluftsventil och en övertrycksventil.
Han hade samma problem, men har nu modifierat tilluften. Vet inte hur.
Undertrycket kan få färgen att krackelera. Inte bra!
Återstår att se hur min funkar.
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Moderna hojar och luftning i tank.

Inlägg av poon »

Jag hade liknande problem med min Breva 750.
Mitt problem var att det alltid samlades en massa vatten under tanklocket när det regnat och att det sedan rann ner i tanken när jag öppnade locket.
Problemet var att ventilerna som sitter under tanken och som slangarna är fastsatta på kletar igen av smuts så att det inte kan rinna igenom något vatten.
Men efter att jag borrade upp hålen i ventilerna så har jag inte haft det problemet.
Det såg likadant ut som på bilden i mina ventiler, eller slangfästen.

/Peter
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Moderna hojar och luftning i tank.

Inlägg av Janne G »

geguzzi skrev:Hej
Min Stelvio har tanken sugits ihop efter ca 10 mil men det har gått att kör mera men det verkar vara Guzzi problem ?
För på Quota träffen var en eller två som hade samma problem min kompis som kör Norge har samma problem
Luftning på tanken sätt igen i ventilerna och en slangen som går ner under motor var i kläm
se bild hur ventiler är geggiga.
geguzzi
IMG_5592.JPG
Ursäkta en fråga från en ägare med hojar som är +15år; vad är det bilden visar? :shock:
Alltid intressant att lära något nytt :)
Gusse
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Moderna hojar och luftning i tank.

Inlägg av geguzzi »

hej
en lite bättre bild tank på min stelvio och det man ser är bensinpump och luftning från tanken.
geguzzi
IMG_5622.JPG
(422.09 KiB) Nerladdad 155 gånger
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Moderna hojar och luftning i tank.

Inlägg av geguzzi »

lite tips från Holland
geguzzi

It's not that difficult ;-)
Open the lid remove the 4 allen screws (M5) and take out the lid, don't drop any screws in the tank there stainly steel so non magnetic.
Turn the unit over and see the red part, kept by two small torx (10) screws, unscrew these, and take out the red part.
There are one or two steel balls (check valves) First I only removed the balls, but that didn't do the job.
The problem is the EPDM gasket, when it's compressed it shuts off the vent.
To solve this I drilled a small hole, see picture, drill is 1.3 mm but any size is OK.
When there is a hole in that spot there is a straight vent, and the EPDM gasket has no influence.

Greetz Jan
Tank lid bottom side.jpg
(154.77 KiB) Nerladdad 155 gånger
Drill a hole here.jpg
(196.69 KiB) Nerladdad 147 gånger
Bilagor
Drill a hole here.jpg
(196.69 KiB) Nerladdad 118 gånger
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Moderna hojar och luftning i tank.

Inlägg av geguzzi »

så och nu är även ventilerna som går ur tanken upp borrade från 2.5 till 3 mm
geguzzi
IMG_5631.JPG
(197.05 KiB) Nerladdad 136 gånger
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Moderna hojar och luftning i tank.

Inlägg av DeThomaso »

Gäller detta problem även de första Norge?
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Moderna hojar och luftning i tank.

Inlägg av Guzzi-Leif »

Jag får lov att göra ren mina sisådär en gång per säsong och det omaket känns enklare än att modda...
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Skriv svar