Moderna hojar och luftning i tank.
Moderator: Moderatorer
- geguzzi
- Distriktsombud 1 (Skåne)
- Inlägg: 1245
- Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
- Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
- Ort: Billesholm
Moderna hojar och luftning i tank.
Hej
Min Stelvio har tanken sugits ihop efter ca 10 mil men det har gått att kör mera men det verkar vara Guzzi problem ?
För på Quota träffen var en eller två som hade samma problem min kompis som kör Norge har samma problem
Luftning på tanken sätt igen i ventilerna och en slangen som går ner under motor var i kläm
se bild hur ventiler är geggiga.
geguzzi
Min Stelvio har tanken sugits ihop efter ca 10 mil men det har gått att kör mera men det verkar vara Guzzi problem ?
För på Quota träffen var en eller två som hade samma problem min kompis som kör Norge har samma problem
Luftning på tanken sätt igen i ventilerna och en slangen som går ner under motor var i kläm
se bild hur ventiler är geggiga.
geguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
-
- Distriktsombud 6 (Östergötland)
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
- Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981
Stelvio NTX 2015
Re: Moderna hojar och luftning i tank.
Hej Göran
Enligt Jan Keijser, Holland, så har tanken en tilluftsventil och en övertrycksventil.
Han hade samma problem, men har nu modifierat tilluften. Vet inte hur.
Undertrycket kan få färgen att krackelera. Inte bra!
Återstår att se hur min funkar.
Enligt Jan Keijser, Holland, så har tanken en tilluftsventil och en övertrycksventil.
Han hade samma problem, men har nu modifierat tilluften. Vet inte hur.
Undertrycket kan få färgen att krackelera. Inte bra!
Återstår att se hur min funkar.
- poon
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
- Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006 - Ort: Vårberg STHLM
Re: Moderna hojar och luftning i tank.
Jag hade liknande problem med min Breva 750.
Mitt problem var att det alltid samlades en massa vatten under tanklocket när det regnat och att det sedan rann ner i tanken när jag öppnade locket.
Problemet var att ventilerna som sitter under tanken och som slangarna är fastsatta på kletar igen av smuts så att det inte kan rinna igenom något vatten.
Men efter att jag borrade upp hålen i ventilerna så har jag inte haft det problemet.
Det såg likadant ut som på bilden i mina ventiler, eller slangfästen.
/Peter
Mitt problem var att det alltid samlades en massa vatten under tanklocket när det regnat och att det sedan rann ner i tanken när jag öppnade locket.
Problemet var att ventilerna som sitter under tanken och som slangarna är fastsatta på kletar igen av smuts så att det inte kan rinna igenom något vatten.
Men efter att jag borrade upp hålen i ventilerna så har jag inte haft det problemet.
Det såg likadant ut som på bilden i mina ventiler, eller slangfästen.
/Peter
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
- Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
- Ort: Torslanda
Re: Moderna hojar och luftning i tank.
Ursäkta en fråga från en ägare med hojar som är +15år; vad är det bilden visar?geguzzi skrev:Hej
Min Stelvio har tanken sugits ihop efter ca 10 mil men det har gått att kör mera men det verkar vara Guzzi problem ?
För på Quota träffen var en eller två som hade samma problem min kompis som kör Norge har samma problem
Luftning på tanken sätt igen i ventilerna och en slangen som går ner under motor var i kläm
se bild hur ventiler är geggiga.
geguzzi
Alltid intressant att lära något nytt
Gusse
- geguzzi
- Distriktsombud 1 (Skåne)
- Inlägg: 1245
- Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
- Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
- Ort: Billesholm
Re: Moderna hojar och luftning i tank.
hej
en lite bättre bild tank på min stelvio och det man ser är bensinpump och luftning från tanken.
geguzzi
en lite bättre bild tank på min stelvio och det man ser är bensinpump och luftning från tanken.
geguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
- geguzzi
- Distriktsombud 1 (Skåne)
- Inlägg: 1245
- Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
- Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
- Ort: Billesholm
Re: Moderna hojar och luftning i tank.
lite tips från Holland
geguzzi
It's not that difficult
Open the lid remove the 4 allen screws (M5) and take out the lid, don't drop any screws in the tank there stainly steel so non magnetic.
Turn the unit over and see the red part, kept by two small torx (10) screws, unscrew these, and take out the red part.
There are one or two steel balls (check valves) First I only removed the balls, but that didn't do the job.
The problem is the EPDM gasket, when it's compressed it shuts off the vent.
To solve this I drilled a small hole, see picture, drill is 1.3 mm but any size is OK.
When there is a hole in that spot there is a straight vent, and the EPDM gasket has no influence.
Greetz Jan
geguzzi
It's not that difficult
Open the lid remove the 4 allen screws (M5) and take out the lid, don't drop any screws in the tank there stainly steel so non magnetic.
Turn the unit over and see the red part, kept by two small torx (10) screws, unscrew these, and take out the red part.
There are one or two steel balls (check valves) First I only removed the balls, but that didn't do the job.
The problem is the EPDM gasket, when it's compressed it shuts off the vent.
To solve this I drilled a small hole, see picture, drill is 1.3 mm but any size is OK.
When there is a hole in that spot there is a straight vent, and the EPDM gasket has no influence.
Greetz Jan
- Bilagor
-
- Drill a hole here.jpg
- (196.69 KiB) Nerladdad 118 gånger
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
- geguzzi
- Distriktsombud 1 (Skåne)
- Inlägg: 1245
- Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
- Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
- Ort: Billesholm
Re: Moderna hojar och luftning i tank.
så och nu är även ventilerna som går ur tanken upp borrade från 2.5 till 3 mm
geguzzi
geguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
- Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.
Re: Moderna hojar och luftning i tank.
Gäller detta problem även de första Norge?
Thomas
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Certifierad virrpanna
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Moderna hojar och luftning i tank.
Jag får lov att göra ren mina sisådär en gång per säsong och det omaket känns enklare än att modda...
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad