Ruta California-74

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
lundin b
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 288
Blev medlem: 28 okt 2007, 23:20
Mina motorcyklar: Florida-88
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av lundin b »

west skrev:Fattas bara att man även har böjelse åt hornmusik,- o då menar jag inte bleckblås utan högtalarprincipen horn. Kanske lite från ämnet,- o dock: Har ni någon gång upplevt en besiktningsman/kvinna utbrista i ett stort leende efter den avslutande provkörningen, som verkligen bäst beskrivs som "dra en repa på långsidan":
VILKET GRANNT LJUD.
Detta var i Klippan 1986,- min första Guzzi med öppet insug och raka rör med VW-dämpare. Tackar Börje i Blomstermåla för den.
Jag körde Guzzi till årsmötet i Skåneavdelningen,då jag körde därifrån körde jag förbi där en hel del fortfarande satt och åt,utomhus ja,och gasade på sådär precis lagom,en av dom satt där pratade jag med sen,han så "vilket ljud,det gick rysningar genom kroppen,jag fick gåshud !! " :D :D
Mvh. Lundin B
Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 sep 2007, 22:50
Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125
Ort: Linköping

Hornformade utensilier...

Inlägg av Peter »

....är inte ett måste!

När höstträffen i Kisa kom fick jag ju fnatt och dammade av 10 år av hö från maskinen, bytte ett däck och rullade till SBP. Jag kan intyga att gammla, slitna, icke rengjorda eller smorda fyr-backs trumbromsar kräver ett kraftigt högerhandsnyp för att idas röra på sig. Skall det sedan bromsa också måste man ta i lite till, och gärna vänta ett hjulvarv eller två på lite friktion... Men jag försökte åtminståne värma upp beläggen något på väg till besiktningen...

Efter provkörningen var besikningsmannen mycket fundersam. Han hade trampat på kåpfästet samtidigt som fotbromsen (bara några få cm emellan) och då blev ju bromsverkan dålig... Och han hade det visst kämpigt med handbromsen... "Är det som det skall? har du inte smort vajrarna?"

Han verkade dock lugnad av mitt intygande att "full bromsrenovering var på gång, och det var ju träff nu i helgen..." och avslutade med ett stort leende "Men motorn var ju fantastisk!"

Och detta helt utan hornformade insug eller utblås. Blankt protokoll!

Men visst, ett rakt 1,5" aluminiumrör där man kan se funktionen hos en accelerationspump i normal driftsmiljö (dushar soppa fint - check!) och i andra änden ett 4" rör från Åke Jonsson lägger ju nästan inga hinder i vägen för ljudvågornas dans upp till trumhinnan... Och vilka vackra vågor... :lol:

/Peter
Skriv svar