Avgaspuffar / smällar

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Avgaspuffar / smällar

Inlägg av jakal »

Har en fråga till Stelvio ägare angående avgaspuffar / smällar vid gasbromsning, alltså gassläpp med växel i vid körning.
Jag har varit ute med min "nya " Stelvio nu ett antal gånger och får detta fenomen alltid. Mcn är nyservad hos marcusons mc där allt är bytt. Dom har för övrigt alltid servat den sen ny, det sitter ett mistral system på den nu och enligt papper så är den mappad av marcusons mc. Stelvion jag äger nu är en 2013 modell. Så något som är vanligt eller går att bota.
V85tt
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Avgaspuffar / smällar

Inlägg av hassew »

Kolla att avgassystemet är helt tätt. Skarvar, anslutning mot topparna, mm.
Annars kan den dra in luft (dvs extra syre) som orsakar att oförbrända gaser antänds.
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Re: Avgaspuffar / smällar

Inlägg av jakal »

Tack Hasse. Det blir garaget i helgen och gå över allt.
V85tt
Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Re: Avgaspuffar / smällar

Inlägg av Eric »

Hej,
Rekommenderar läsning av tråden "Ojämn tomgång på en guzzi vintage -08" lite längre ner under denna rubrik, dvs "Tekniska tips" . Tyvärr har jag och flera med mig, mkt dålig erfarenhet av liknande symtom.. Även på maskiner som bara gått drygt tusen mil!
I bästa fall är det tändstift, tjuvluft på insugssidan, otätt avgassystem, men dessvärre är det inte helt otroligt att det rör dig om otäta ventiler..
Men som sagt var, kolla den angivna tråden och försök sedan utesluta det enkla först samtidigt som du mentalt förbereder
dig på mer komplicerade fel!
Good luck!
Eric
Skriv svar