Upplever bakbromsen som svampig

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Upplever bakbromsen som svampig

Inlägg av DeThomaso »

Hej på er
Jag har nu hunnit provköra min nya Norge ca 20 mil och upptäkte direkt att bakbromsen går i botten när jag trampar på den. Jag tänker förstås lufta den för att se om det blir bättre. Jag kan få ett tillfälligt tryck om jag pumpar en massa gånger men funktionen blir lika illa efter ett tag. När vi köpte hustruns BMW GS 700 förra året så upplevde jag precis samma sak. Vi reklamerade hojen men firmans nekar sa att så här är moderna bakbromsar med ABS. Jag upplever min Norge på precis samma vis. Vad har ni för uppfattning och erfarenheter? Är jag en gammal konservativ stofil som tycker att en bakbroms ska märkas eller ligger det nånting i det jag skriver?
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
musse
GuzziFanatisk
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 maj 2007, 05:45
Mina motorcyklar: MG V850-T5-84,,NSU Superlux-56,HVA Populär-58,MG V85 TT Speciale.Crescent Skoterett 64
Ort: Vetlanda

Re: Upplever bakbromsen som svampig

Inlägg av musse »

Hej Thomas.Du har helt rätt att det förmodlingen är luft i systemet.Jag hade det likadant på min Norge när den var ny.Fick lufta då och då Men efter ett par år försvann problemet.Anväd en lång slang på luftnippeln som du fäster uppe vid pakethållaren så behöver du inte fylla på ny bromsvätska utan kan blåsa tillbaka vätskan när luftbubblorna flutit upp och försvunnit.

M.V.H. Musse
T-5 Forewer
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Upplever bakbromsen som svampig

Inlägg av hassew »

Jag som precis har köpt min första hoj med ABS undrar. Stelvio NTX 2015.
Hur luftar man ett sådant system på bästa sätt?
Eric
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 maj 2015, 22:07
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California vintage
Honda FMX 650

Re: Upplever bakbromsen som svampig

Inlägg av Eric »

Hej,
Tyvärr är du inte ensam om detta symtom..
Hade precis samma problem, dvs luft i systemet.
Ventilen var monterad nedåt på bakbromsen, så systemet tömdes aldrig fullt ut. Först när jag lossade oket och vände ventilen uppåt, genom att hålla det rättvänd i handen medan jag luftade systemet fick jag bromsen att fungera perfekt!
Läs mer i tråden "Bromscylinder" lite längre ner i den avdelning!

Eric
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Upplever bakbromsen som svampig

Inlägg av Guzzi-Leif »

Vad jag fått lära mig är att bromsen kan luftas på konventionellt sätt om luften sitter i "den vanliga kretsen" men om det finns luft i ABS-delen krävs endera tillgång till Guzzis analysinstrument eller att man sticker ut och bromsar så att ABSen aktiveras.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Skriv svar