Läckande framgaffel - tips
Postat: 15 maj 2016, 22:52
Byter tätningar på Centaurons framgaffel. Några tips:
Polering av innerröret går utmärkt om man gör en ändlös slinga av våtslippapper (vänt inåt såklart) med silvertejp bakom, då kan slingan drivas med en borrmaskin. Jag körde med kornstorlek 400 följt av 1200. Sedan lite puts med autosol eller motsvarande. Jag noterade att bottenskruvens kopparbricka såg rätt skum ut, och mycket riktigt var tätningsytan ojämn.
Tillverkade en slipanordning av en skruv med plan undersida på skallen. "Svarvade" skallen (fast i borrmaskin mot fil, då den nya svarvchucken ännu inte kommit på plats) till exakt hålets diameter och klistade fast slippapper under.
Efter torkning var det bara att köra med borrmaskin och lämplig bits. Att jag uppmärksammade det hela beror på att jag nyligen bytt gaffeltätningar på Suzukin för andra gången. Båda gångerna har bägge bottenskruvarna läckt trots nya kopparbrickor. En borstbindare hade rodnat av skam om han hört min svada ...
Nu är ett gaffelben hopmonterat, fast jag hade såklart hoppats få bägge färdiga under helgen. Nästa påbörjas i morgon.
Polering av innerröret går utmärkt om man gör en ändlös slinga av våtslippapper (vänt inåt såklart) med silvertejp bakom, då kan slingan drivas med en borrmaskin. Jag körde med kornstorlek 400 följt av 1200. Sedan lite puts med autosol eller motsvarande. Jag noterade att bottenskruvens kopparbricka såg rätt skum ut, och mycket riktigt var tätningsytan ojämn.
Tillverkade en slipanordning av en skruv med plan undersida på skallen. "Svarvade" skallen (fast i borrmaskin mot fil, då den nya svarvchucken ännu inte kommit på plats) till exakt hålets diameter och klistade fast slippapper under.
Efter torkning var det bara att köra med borrmaskin och lämplig bits. Att jag uppmärksammade det hela beror på att jag nyligen bytt gaffeltätningar på Suzukin för andra gången. Båda gångerna har bägge bottenskruvarna läckt trots nya kopparbrickor. En borstbindare hade rodnat av skam om han hört min svada ...
Nu är ett gaffelben hopmonterat, fast jag hade såklart hoppats få bägge färdiga under helgen. Nästa påbörjas i morgon.