Lösning av problem med california vintage.

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Håggelito
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2016, 23:09
Mina motorcyklar: Moto guzzi california vintage -08
Moto guzzi 750 strada -94
Moped Moto guzzi dingo -63
Yamaha XJ 650 -81
BSA A10 Golden flash -56
BSA A7 Shooting star -61
Matchless G80S -53
Vespa P200E -81
Lambretta TV 175 serie II -59 med sidovagn Kali K110
NSU prima Pretis V 175 cc -64

Lösning av problem med california vintage.

Inlägg av Håggelito »

Blev ägare av en cal vintage -08 i vintras, stod då på Mascot motor i Nässjö och tydligen hade tidigare ägare haft problem med lite olika saker med den bl.a. Motorgången o konstig tomgång bl.a.
Den infon fick jag när jag läste forumet här och det läste jag efter att jag hade köpt den i vintras , vilket gjorde mig lite orolig då jag av förklarliga skäl inte kunde göra nån riktig provkörning i januari ,egentligen dumt att köpa mc på vintern men vad gör man när man bländas av en italiensk skönhet !!
Körde hem den i början på april och jag tyckte den gick bra , den hade ju varit på riktig service o felsökning i Växjö hösten innan , när jag sen körde när det blev varmare väder märkte jag att tomgången vandrade lite irriterande mellan 1100-1400 rpm och efter att ha läst en del olika guzziforum o där förstått att en del låter kosta på en ommappning av sina hojar för att dom ska gå bättre så pratade jag med ITALIA Bike center i Arboga o beställde en ommappning o körning i bromsbänk hos dom och jag hämtade ut hojen torsdag före midsommar o tydligen hade den gått alldeles för magert o spikat på belastning innan men nu hade dom fått den till att gå bra med rätt blandning över hela registret, det var också en kontakt till bränslepumpen som var urkopplad pga att tidigare mekaniker misstänkte felsignal från den ( enl dialog i forumet?!)den visade sig vara till sensorn för låg bränslenivå så nu fungerar den lampan som den ska också !! ( har testat den !)
Har kört ca 70 mil under midsommarhelgen och kan konstatera att hojen nu har jämn o fin tomgång oavsett utetemp och den går mjukare på låga varv på hög växel dvs mer lättkörd !
o den har mer "drag" över hela registret Upplever jag också . Något kraftigare vibrationer kanske men det är marginellt , svårt att avgöra på ett rättvist sätt !
Ett par tiondels dl mer soppa förbrukning men det är också svårt att mäta exakt beroende på hur man kör, nu ligger jag på ganska exakt runt 0,50 l/m
Och det känns bra att veta att motorn förmodligen mår bättre av att få rätt blandning !
Enl ITALIA Bike center så har dom moto guzzi som dom mappat om varit väldigt dåligt mappade från fabriken o min var en av de värsta !!
Så nu verkar allt funka på hojen o den går bra tycker jag ! Så jag är nöjd och jag hoppas att det inte ska dyka upp några fler problem ??!det är ju trots allt en Moto guzzi ......!?
Kommer att återkomma med en följetong om min Strada 750 som jag mest har haft problem med sen jag köpte den 2007 men som jag nu ser ett" ljus i tunneln "på ...!?
"Det finns inga olösliga problem ,de olösliga tar bara lite längre tid !"
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Lösning av problem med california vintage.

Inlägg av Tobbe »

Vad kul att läsa att du fått ordning på allt :D

Om du har ett synkningsstag mellan insugen så skulle jag rekommendera att du försöker låsa
inställningsvredet på den, nu när allt går som det skall. Den har en tendens att ställa om sig själv annars :lol:
Nåt kraftigt lim eller låsmuttrar, kanske.

Drive safe!
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Håggelito
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2016, 23:09
Mina motorcyklar: Moto guzzi california vintage -08
Moto guzzi 750 strada -94
Moped Moto guzzi dingo -63
Yamaha XJ 650 -81
BSA A10 Golden flash -56
BSA A7 Shooting star -61
Matchless G80S -53
Vespa P200E -81
Lambretta TV 175 serie II -59 med sidovagn Kali K110
NSU prima Pretis V 175 cc -64

Re: Lösning av problem med california vintage.

Inlägg av Håggelito »

Tack för tipset!
Om just inställningen av synkningsstaget skulle ändras är det väl bara en omsynkning av insugen som behövs ? Förmodar jag?
Ska kolla hur det ser ut på min hoj när jag får mer tid !
Mvh
Håggelito
Skriv svar