Luftning av bromsar

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 aug 2011, 11:13
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06
Ort: Forserum

Luftning av bromsar

Inlägg av Jörgen »

Eric skrev:Hej,
Tyvärr är du inte ensam om detta symtom..
Hade precis samma problem, dvs luft i systemet.
Ventilen var monterad nedåt på bakbromsen, så systemet tömdes aldrig fullt ut. Först när jag lossade oket och vände ventilen uppåt, genom att hålla det rättvänd i handen medan jag luftade systemet fick jag bromsen att fungera perfekt!
Läs mer i tråden "Bromscylinder" lite längre ner i den avdelning!

Eric
Det finns en mycket bra lösning för att lufta bromsarna på bästa sätt!

Lösningen heter 'stahlbus'.
'stahlbus' tillverkar, och säljer, en luftnippel med inbyggd backventil. Jag har dessa monterade på hojen och kan tala om att de är suveräna! Det är förmodligen omöjligt att få in luft i bromssystemet om man använder ventilerna (nipplarna) på rätt sätt. Och att göra fel är svårt.. :wink:. Att byta bromsvätska eller lufta bromsarna är med dessa "ventiler" är ett rent nöje och en lek. Det är definitivt ett enmansjobb. Och rent är det också. Om man, som jag, använder sig av stahlbus vakuumpump (med siliconslang) blir slabbet med bromsvätska i princip noll. En fördel med ventilen, som i huvudsak består av två delar, är att den sitter permanent monterad i bromsoket vilket gör att man inte sliter på gängorna i oket. Vid luftning/byte lossar man endast den övre delen av ventilen. Det finns även fräcka anodiserade (eloxerade) hattar till ventilerna.
Jag provade en gång en backventil av fabrikat "Oxford", som sitter monterad mitt på en plastslang. Slangen sätts med ena änden på luftnippeln och den andra änden ner i en flaska. Vilken skit! Den fungerade inte alls! Köpt på en mc-firma..

De har även en annan intressant produkt som är till för rent och smidigt oljebyte. Och till oss som har bränslepumpen inuti bensintanken har de en slang som är avsedd för detta ändamål. Om du ska beställa ventiler så var uppmärksam på att de har en applikationslista (heter det så?) som ej är helt pålitlig. Kolla dina gängor!
Titta på deras hemsida vad de har för fina produkter..

http://www.stahlbus.com/info/en/product ... t-overview
http://www.stahlbus.com/products/en/index.php

Jag rekommenderar starkt 'stahlbus'! De är seriösa och mycket bra att ha och göra med! Och de är fantastiskt snabba med leveranser. Beställde utav dem en måndag och hade grejerna i brevlådan på onsdagen. Från Tyskland till Sverige!! Jag hade inte beställt expressfrakt!

Bild