nån som vet

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: nån som vet

Inlägg av Guzzi-Leif »

bluebike skrev:jo, men att jag ska ha 10-60 i min sp3 helt plötsligt är nog bara för att ENI har den i sitt sortiment
Det har du säkert rätt i.
Följ du den gamla SAE-rekommendationen men det är inget fel i att byta upp sig till modernare API.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: nån som vet

Inlägg av bluebike »

är så gammalmodig att det är första säsongen på 35 guzziår som jag kör med helsyntet.Men för att återgå till frågan, är det bara till att ha tjockare olja i? Oljekanaler, pump, reduceringsventilen som släpper förbi när den är kall, är det inte större skillnad på, tillexempel 40 och 60 olja än att det inte har nån betydelse? Hade en fråga innan om reduceringsventilens betydelse om man har ett externt filter,ventilen kommer ju då efter filteret,och då går oljan igenom filteret kall,kan väl inte va bra om man ska ha ännu tjockare olja som 10-60,I min värld kan man inte byta viskositet hur som helst.Eller tänker jag helt fel?
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: nån som vet

Inlägg av Guzzi-Leif »

Såhär uppfattar jag det hela:
-Den första SAE-siffran berättar om oljans lättflutenhet (och egenskaper i övrigt) vid kyla. En 10W-60 är alltså betydligt mer lättflytande vid kallstart än en 20-50.
-Den andra siffran berättar om egenskaperna vid driftvärme. En 10W-60 klarar heta förhållanden betydligt bättre än en 10W-40.

Möjligheterna att bygga en olja med brett viskositetsindex är en av de stora landvinningarna i den moderna tribologin.

På ett sätt kan man väl alltså säga att du tänkt fel. Å andra sidan är ju detta ett väldigt förvirrande område och, som någon sagt, lite mer religion än vetenskap...
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Skriv svar