nån som vet

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

nån som vet

Inlägg av bluebike »

En oljefråga, går motorn varmare med en tjockare olja? Jag tänker så här, en tjock olja håller värmen bättre. Rätt eller fel? Med vänlig hälsning Stefan
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: nån som vet

Inlägg av ekoxen »

Du får högre friktion med en tjockare olja, så den blir varmare. Kan t o m bli så varm att dess smörjande förmåga förstörs. Det fick jag lära mig runt 1980. Oljorna har säker blivit bättre, men jag skulle akta mig för att labba med helt fel olja.

/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: nån som vet

Inlägg av bluebike »

Det var mest en undran, för nu ska man tydligen ha 10-60 olja i motorn, till vilken nytta vet jag inte, och då blir den varmare, och då måste väl lagerspel ändras från fabriks rekommendationer, men för dom som vill ha en så tjock olja så finns ardecco helsyntet för 90 kr litern om man köper på 20 liters dunk
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: nån som vet

Inlägg av ekoxen »

60 behöver inte betyda att oljan är tjockare, bara att den tål mer värme utan att förlora sin smörjande förmåga eller förstöras.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: nån som vet

Inlägg av bluebike »

det är möjligt, men en 30 olja verkar tjockare än en 50 när man tar den ur dunken
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: nån som vet

Inlägg av bluebike »

tvärt om ska det vara
Guzzi
Guzzifantast
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 jun 2007, 01:12
Ort: Tyresö

Re: nån som vet

Inlägg av Guzzi »

Fast det är helt oväsentligt. Ingen olja arbetar under de förhållanden den har i dunken.
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Honda GL1200 -87
Citroen C5, 3,0 V6 automat Exclusive
Citroen C5, 2,0 Break
Fiat Barchetta
Fram King Clipper
Crescent Compact
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: nån som vet

Inlägg av bluebike »

visst är det så, det är en hel vetenskap med oljor, och ju mer man hör och läser desto mindre fattar man, för alla har sina egna teorier. så att jag undrade om den blir varmare med tjockare olja var bara för att jag var nyfiken, tänker fortsätta med min 15-50 olja
Guzzi
Guzzifantast
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 jun 2007, 01:12
Ort: Tyresö

Re: nån som vet

Inlägg av Guzzi »

Det är en djungel! Och när oljetrådarna drar igång på forumen är det bara att sätta på kaffet och se världen gå åt helvete. Snacka om religion!

Men jag misstänker att, oavsett vad som är rätt svar, så är det nog av ganska teoretisk karaktär på de konstruktioner vi åker runt på :lol:

Nyttan med en 10-60 är väl att den ska behålla sina smörjegenskaper vid högre temperaturer än vad en 10-50 gör.
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Honda GL1200 -87
Citroen C5, 3,0 V6 automat Exclusive
Citroen C5, 2,0 Break
Fiat Barchetta
Fram King Clipper
Crescent Compact
thanngg
Guzziåkare
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 apr 2009, 08:17
Mina motorcyklar: Honda VFR 750, Suzuki RSE 650, Yamaha Wild Star, Honda CR500, Griso 850 (Bättre och bättre!), en till Wild Star, Le Mans III, Ducati 916 SPS, en till Wild Star, en Katana 1100 1982
Ort: Västerås

Re: nån som vet

Inlägg av thanngg »

För min Griso rekommenderar Guzzi att man använder 10-60W, men jag använder helsyntet SBK 20-50W, och det funkar alldeles utmärkt. I Sverigen blir det inte så varmt, så att något annat borde behövas. Jag HAR testat med 10-60W, men märkte ingen skillnad, varken i gångtemperatur eller i hur cykeln gick. Den enda skillnaden jag mnärkte var att det blev mycket dyrare, bara.

/Jörgen
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: nån som vet

Inlägg av bluebike »

tror att guzzi vill att vi häller i vad som agip,eller eni som det väl heter nu, har kommit ut med, men lite märkligt är det att det numera ska va 10-60 i hojen som skulle ha 10-40 för 25 år sedan. oljekanalerna har kanske slitits upp så det får plats med tjockare olja???
Guzzi
Guzzifantast
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 jun 2007, 01:12
Ort: Tyresö

Re: nån som vet

Inlägg av Guzzi »

Är det inte så att insprutningsprogrammen innebär att hojarna går magrare vilket ger lite annorlunda temperaturer? Hojen jag har nu går kanon men med tanke på hur det knäpper i allt så känns det som att det går varmt.
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Honda GL1200 -87
Citroen C5, 3,0 V6 automat Exclusive
Citroen C5, 2,0 Break
Fiat Barchetta
Fram King Clipper
Crescent Compact
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: nån som vet

Inlägg av bluebike »

ja, det är mycket som styr hur varm den blir, för en massa år sedan så hörde jag om en på en bmw som hade polerat motorblocket, och att den blev helt slät gjorde att den gick fruktansvärt varm, kanske en skröna , men helt otroligt är det inte
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: nån som vet

Inlägg av Guzzi-Leif »

Dagens Guzzi-motorer har helt andra krav än de äldre.
Högt liggande kamaxlar, högre varv, större litereffekter gör dem mycket mera krävande. Dessutom måste man jämföra serviceintervallet; dagens har ju 10 000 km mellan oljebytena.
Jag lever enligt devisen "Följ fabrikens anvisningar avseende API- och SAE-klassning men skit i oljefabrikat".
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: nån som vet

Inlägg av bluebike »

jo, men att jag ska ha 10-60 i min sp3 helt plötsligt är nog bara för att ENI har den i sitt sortiment
Skriv svar