Första oljebytet på Motoguzzi V7 II, förvirrande manual....

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Första oljebytet på Motoguzzi V7 II, förvirrande manual....

Inlägg av asaleo »

Jag gjorde första oljebytet i dag på min Guzzi.
Skriver detta för inf för andra om de gör det själva.
2 l motorolja, 0,5 liter växellådsolja (6-växlad låda) och 0,17 liter i kardan (Guzzi kallar den transmission)
Eftersom det var första gången lusläste jag manualen.
Åter igen hittar jag flera tryckfel i manualen. När jag gör det första gången vill jag att allt skall vara kristallklart.
Jag har ju bytt olja på hojar i 50 år så jag borde väl förstå att det är tryckfel i manualen men det stör ändå.
Efter ett oljebyte så kan man bortse från tryckfelen eftersom man behöver inte läsa manualen fler gånger.
En sak som verkligen störde oljebytet i växellådan var att det stod att man skulle fylla olja upp till kanten på påfyllnadshålet.
När jag fyllt en halv liter såg jag ingen olja i hålet. Skall det vara 1 liter som förr? Det kan ju vara ett tryckfel igen.
Tyvärr hade jag redan dumpat gamla växellådsoljan i stora dunken så jag kunde inte vara säker på hur mycket olja som jag tappade ur.
Fick hjälp på nätet. Det står fel i manualen. Oljan skall inte nå kanten på hålet.
Fyll 0,5 liter och skruva på påfyllnadslocket.
Jag har via nätet fått rekommendationen att fylla mängd enligt spec och inte titta på oljeläget i nivåhål.
Bubblor och luft kan förändra volymen.
Jag kommer i fortsättningen fylla rekommenderad mängd utan att kolla mot nivåhål i växellåda (som ej finns på nya V7) och kardan.
Avtappad olja från kardan och växellåda är gråsvart. Förmodligen har Guzzi lagt till något, kanske molybdendisulfid.
Metallpartiklar på magneten var i normal mängd.
Enligt manualen skall inga tillsatser göras till oljan så nu kör jag med ren olja.
Känner någon till Motoguzzis filosofi med oljan i nya cyklar?
Blandar de i något?