Reglering av bränsletryck

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Reglering av bränsletryck

Inlägg av ekoxen »

Har labbat lite med min MyECU monterad i Centauron, inspirerad av Raz, Beppe och Nickes övningar. Vet att Perra I i högsta grad är inblandad, men har inte pratat med honom.

Kopplat ihop ett resp. två insug till bränsletrycksregulatorn och mätt det resulterande undertrycket vid tomgång. Triggade oscilloskopet på tändpulsen genom en mycket enkel pickup, en kabel knuten om tändkabeln. Om specen på difftrycksmätaren stämmer (prototypmaterial som inte finns i produktion) är pulsationerna 0,13 resp 0,16 bar, medan "mintrycket" (max undertryck) är i princip detsamma. För info, signalen från sensorn är inverterad så den blå kurvan representerar trycket. Lägre tryck (största undertryck) vid tändning alltså. Vä insug är kopplad med mjuk silikonslang som troligen tar upp en del av variationerna, borde kanske prova med en styvare slang.

Nu till mina frågor ... hur "filtrerar" tryckregulatorn variationerna, vad blir resulterande bränsletryck? Det bör ju bli en rejäl lågpassfiltrering, har någon mätt upp trycket med en snabb sensor?
Jag använder ett bränslefilter som "ackumulator", hur stora behållare har ni?

/Micke
Bilagor
DiffPressSensor.png
DiffPressSensor.png (175.82 KiB) Visad 4045 gånger
InletVac_single.png
(55.44 KiB) Nerladdad 59 gånger
InletVac_dual.png
(54.14 KiB) Nerladdad 45 gånger
Senast redigerad av 4 ekoxen, redigerad totalt 18 gång.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Reglering av bränsletryck

Inlägg av ekoxen »

Fick inte plats med "pickupen" i första inlägget.
Bilagor
SparkPickup.png
SparkPickup.png (177.97 KiB) Visad 4036 gånger
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Lasse.
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 jun 2009, 18:30
Mina motorcyklar: I Garaget:
-Guzzi Quota 1100 ES,-99.
-Guzzi 850cc LM III,-82.
-SWM RS 320cc TL,–82.
Sålda hojar:
-Honda XL 250cc Motosport,-74.
-Honda XL 350cc,–76.
-Moto Morini 500cc SEI-V,-82.

Re: Reglering av bränsletryck

Inlägg av Lasse. »

Hej! Ekoxen

Vad kul att fler har hittat bränsletrycksregulatorn på sin hoj! och börjat labba lite! 

Du kan råd fråga Beppe han har också MyECU monterad på sin Centauron,
och har lyckats väldigt bra med sin installation av bränsletrycksregulatorn.

Själv har jag kört c:a 3,5 år med regulatorn ansluten på min Quota 1100 och har enbart positiva erfarenhetar.
Jag har fått en mer körbar och harmonisk hoj!
Det är stor skillnad mot original….!

Brorsan Perra har inte kopplat in bränsletrycksregulatorn på sin 1100 Sport ännu!
Men jag har försett honom med ett start kitt.. 

Hur man rent mekaniskt kopplar in sin regulator och den viktiga ”pulsdödaren” kan du läsa om här:
(Länk från Nov. 2013. Här finns även en skiss samt vilka delar jag använt)

viewtopic.php?f=27&t=4645&p=20558#p20558

Mvh. Lasse
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Reglering av bränsletryck

Inlägg av ekoxen »

Aha, det var du av bröderna ... vet inte om jag fått fel uppgifter eller själv blandat ihop det.

Tack för tipsen! Sökte här på forumet innan jag skrev inlägget men lyckades missa tråden.
Du har lagt mycket möda på skapa strypningar för att utjämna pulserna. Har du mätt det resulterande undertrycket?
Vet inte om mina pulsationer är helt uppåt väggarna eller tillräckligt små ...

Skall låna en lambdamätare på jobbet till att börja med, får beställa en egen sen.


/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Reglering av bränsletryck

Inlägg av Nicke »

Lite billigare om du nu ändå är på g...

http://www.tradera.com/item/302352/2646 ... ovate-lc-2

Kan ju komplettreras med snygg lambdamätare från Innovate (så klart). De har en modell som passar exakt ihop med vita Vegliamätare...
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Reglering av bränsletryck

Inlägg av Nicke »

Ciao / Ne
Skriv svar