Finebauforge

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Finebauforge

Inlägg av jakal »

Hej
Tänker nu installera en http://www.finebauforge.com/8jet.html på min Stelvio för att få den att gå bättre på låga varv och sluta att avgaspuffa vid motor broms. Har fått ställa om spjällen på den och lagt in nya inställningar i databoxen, något som återförsäljaren i malmö inte klarade men Nordbecks mc i Tomelilla fixade direkt. Han är ju van vid alla dom italienska märkena.
Så efter att varit på flera forum om stelvio så har jag blivit övertygad om att detta är en bra lösning på mina problem som är fortfarande avgaspuffande och lite hackande vid lågvarv när mistral dämparen sitter på. Nu stannar den ju inte längre när den står på tomgång eller små dör när jag frikopplar.
Rapport om hur den funkar för mig kommer när jag testat den.
God jul po er fra Ystad :wink:
V85tt
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: Finebauforge

Inlägg av asaleo »

Det blir intressant att höra av dig i vår.
Jag funderar också på att köpa utrustningen för att få jämnare gång i stadstrafik för min Moto Guzzi V7 II.
Den kan också tjuvstanna när de när kall vilket jag hoppas på att finebauforge löser.

Efter att jag startat hemifrån kommer jag efter ca 100 m till en trevägskorsning där jag saktar ner,
ser höger och vänster. När det är fritt svänger jag vänster och gasar jag på.
Eftersom motorn tjuvstannar i svängen precis innan jag slår på gasen så händer inget när jag drar på gasen.
Plötsligt mitt i svängen kommer motorn i gång igen med påvriden gas vilket får till följd att jag nästan slängs i gatan utåt höger.
När motorn slår till så här oväntat i en sväng så forloras balansen direkt.
Jag har ju nu lärt mig att aldrig släppa ner varvet för lågt i denna första sväng men fortfarande känns Guzzin okontrollerad när motorn är kall.
Med varm motor är ju det här inga problem frånsett det hackiga på låga varv.
Hoppas nu att finebauforge som ger lite mera bränsle på låga varv skall lösa det här.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Finebauforge

Inlägg av Nicke »

Här är en tidigare tråd kring problematiken:

viewtopic.php?f=27&t=5255&hilit=feta+upp
Ciao / Ne
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: Finebauforge

Inlägg av asaleo »

Tack för svaret Nicke. Jag har den mapping som gällde 2016 för insprutningen så den är nog den senaste.
Flera lösningar på den snåla bränsleblandningen hittar man ju på nätet.
Den hembyggda lösningen hittar jag ej längre.
Någon lösning måste man ju välja för att få körning ännu bättre.
Det skall alltid vara en njutning att köra.
Måste tillägga att länken till Booster plug var intressant.
Laddade ner e-boken om bränsleinsprutningen. Den var ju gratis.
Booster plug baseras tydligen på mätning av yttertemperaturen och intagstemperaturen till motorn.
Finebauforge kopplas in i serie med lambdasonderna.
Vilken som fungerar bäst vet jag ej.
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Finebauforge

Inlägg av poon »

Jag byggde en kopia av en Fat Duc, O2 manipulator, jag la upp den i den här länken,
http://www.apriliaforum.com/forums/show ... ion/page25

Du kan hämta bilden här också, https://dl.dropboxusercontent.com/u/518 ... fatduc.jpg

Väldigt enkelt att bygga, alla delar finns hos Elfa.

Hjälpte mig på min Breva 750 som gick för snålt och spikade vid pådrag när det var varmt ute.

Lite bilder på hur det ser ut när det är klart.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/518 ... C00450.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/518 ... C00451.JPG
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: Finebauforge

Inlägg av asaleo »

Tack Poon för ditt svar.
Intressant läsning om justering av bränsleinsprutning.
Det kan ju vara en liknande lösning som finebauforge använder eftersom den också kopplas till lambdasonderna.
Länkarna till ELFA-delarna fungerade ej men jag känner mig inte riktigt mogen för att bygga något själv ännu.

Måste lägga till lite inf som jag nyss fick.
Boosterplug jobbar i "open loop läge"
Boosterplug finns ej till de nyare Guzzi som har ett insug som delar sig till de två cylindrarna.
Temperatursensorn i dessa maskiner kan ej användas längre för Boosterplug.
Likaså var det för Finebauforged som har temperaturmätning i den utrustning som säljs för äldre maskiner.
Med det nya insugningsröret togs en ny lösning fram som ansluter till de bägge lambdasonderna.
Finebauforged jobbar då bara i "closed loop läge"
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Re: Finebauforge

Inlägg av jakal »

Koppla in lådan och anslutningar, men inget hände. Tog kontakt med min MC verkstad ( Nordbecks mc) och körde upp den till honom, han mätte lambda sonden signaler och den fungerar inte som den ska. Gick ut och kolla på nätet om detta och det framkom där att lambda sonden bör bytas ut vid 4000 mil och min Stelvio har nu gått över 4000 mil. Så bästellt en Bosh från USA för 600 kr nu. Den rekommenderades av majoriteten på nätet som den bästa att ersätta originalet för den ska hålla bättre för MC och dom höga värme kurvor som blir i en MC. Så återkommer med mer information. Skall tilläggas att på min Stelvio är det fyra kontakter inte tre upp till databox från sonden, blev visst ändrat efter 2010 på alla Guzzi med den sortens sond.
V85tt
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Finebauforge

Inlägg av bluebike »

får en känsla av att man ska hålla sig till förgasare och brytare, i alla fall när det gäller guzzi,har haft två guzzis med insprut och ingen av dom har gått som dom skulle.men sp 3an ombyggd till brytartändning tickar på
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Re: Finebauforge

Inlägg av jakal »

Jag har ju även en Quota med insprutning och på den sitter en powercomander. Utan den går den inte så bra. Magneti Marreli systemet fungerar inte alltid så bra, även Ducati med det systemet har vissa problem enligt min MC reparatör.
V85tt
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Finebauforge

Inlägg av bluebike »

men varför accepterar vi att hålla på med att byta eprom,mappa om,köpa extraboxar,osv på en hoj som kostar en bra bit över 100 000 för att få det att funka,om bilen kånglat på samma sätt hade vi krävt att få häva köpet.Ska ta min hoj till tyskland i sommar har jag fått för mig och prova Doc jensen utanför Hamburg,se om han får nån ordning på min 01.Nån som har erfarenhet av honom?
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Finebauforge

Inlägg av hassew »

Tråkigt att ni har problem.
Måste bara få inflika att min 2015 Stelvio går perfekt.
I alla farter, och på alla växlar.
Den är helt original. Har gått ca 1300 mil, och har servats två gånger på auktoriserad verkstad.
Drar under 0,6 L/mil vid normal körning. Jag är helnöjd.
Det verkar som om MG fick till en del små ändringar under Stelvions hela produktion. Ex. vad gäller motorstyrning.
Även efter 2012 då ju en större uppgradering gjordes.
Det skulle vara intressant att veta vilka årsmodeller ni har problem med.
Är det alla, eller bara vissa.
Min 2015 går ju som sagt bra. Perra om du läser detta. Hur funkar din 2016?

Min Quota med dess primitiva open loop system är en helt annan femma.
Dess grundkonstruktion är ju trots allt 25 år gammal.
Den har fått hjälp av PC, och modifierats en del efter Lasse I´s ideer.
Den går nu riktigt bra, men fortfarande lite rått. Rätt så trevligt egentligen.
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Finebauforge

Inlägg av geguzzi »

min Quota 1992 original gått 13000mil nu funkar perfekt med lite tur, lite trött och gammal.
Stelvio 2012 funkar bra bänkad när jag köpt den med grps dämpare fick jag ut 110 hk, efter jag skjut bort insatsen har den börjat smälla lite vi får se på vår turen när det är åtgärdat om den går tillbaka till det normala. 8)
geguzzi
hassew skrev:Tråkigt att ni har problem.
Måste bara få inflika att min 2015 Stelvio går perfekt.
I alla farter, och på alla växlar.
Den är helt original. Har gått ca 1300 mil, och har servats två gånger på auktoriserad verkstad.
Drar under 0,6 L/mil vid normal körning. Jag är helnöjd.
Det verkar som om MG fick till en del små ändringar under Stelvions hela produktion. Ex. vad gäller motorstyrning.
Även efter 2012 då ju en större uppgradering gjordes.
Det skulle vara intressant att veta vilka årsmodeller ni har problem med.
Är det alla, eller bara vissa.
Min 2015 går ju som sagt bra. Perra om du läser detta. Hur funkar din 2016?

Min Quota med dess primitiva open loop system är en helt annan femma.
Dess grundkonstruktion är ju trots allt 25 år gammal.
Den har fått hjälp av PC, och modifierats en del efter Lasse I´s ideer.
Den går nu riktigt bra, men fortfarande lite rått. Rätt så trevligt egentligen.
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Re: Finebauforge

Inlägg av jakal »

Så nu är allt på plats. Bytt lambda sond, orginalet var slut relativt bränd var den när vi fick av den ( satt rätt så hårt fast). Nu sitter en bosch i och den gav rätt utslag vid bänkningen. Men fick inte mcn att gå bra när vi bänk körde den med orginal lådan så vi kopplade in finab lådan och justerade upp lådan med knappsatsen som är på den, under tiden vi bänk körde. Nu går den bra, provkört några mil nu och med mistrall dämparen på så nu funkar allt. Får en obetydlig liten avgaspuff vid gas släpp/motorbroms. Så nu är jag nöjd. :D
Ska tillägga att vi fick upp en del fel signaler från orginal lådan innan byte av sonden som försvann när vi bytta sond, men inga fel signaler som kunde hänvisa till sonden. Mycket konstigt tycker jag att det inte kom upp något om den. :?
V85tt
Skriv svar