Frambroms tog plötsligt fast. Var är felet?
Moderator: Moderatorer
- Karkmotuning
- UppKomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 01 mar 2017, 17:40
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California 1100 -94
Honda CB750 -78 Cafe Racer projekt
Frambroms tog plötsligt fast. Var är felet?
Jag har nyligen köpt en MotoGuzzi California 1100 1994 som har stått länge. Vid en provkörning och tillhörande rejäl inbromsning, fastnade högra frambromsen. Hjulet gick inte att rubba. Bromshandtaget var stenhårt, inget rördes. Efter att ha släppt ut trycket genom luftningsnippeln fungerade bromsen som den skulle.
Vad kan detta (tillfälliga) problem bero på? Kan felet vara i huvudbromscylindern, eller kan det ha lossnat något i en slang som fugerade som backventil?
Vad kan detta (tillfälliga) problem bero på? Kan felet vara i huvudbromscylindern, eller kan det ha lossnat något i en slang som fugerade som backventil?
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
- Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
- Ort: Torslanda
Re: Frambroms tog plötsligt fast. Var är felet?
Hej och välkommen,
det är väl integralbromsar på den?
Är det höger eller vänster fram som verkar tillsammans med
bak (fotbromsen)?
Är det bara på handbromsen låter det mysko annars finns det
ju en fördelningsventil (iallafall på Calle EV) vid vänstra swingbenet
som kan vara orsaken.
det är väl integralbromsar på den?
Är det höger eller vänster fram som verkar tillsammans med
bak (fotbromsen)?
Är det bara på handbromsen låter det mysko annars finns det
ju en fördelningsventil (iallafall på Calle EV) vid vänstra swingbenet
som kan vara orsaken.
Gusse
-
- Kassör & Medlemsregistrator
- Inlägg: 1201
- Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
- Ort: Österbymo
Re: Frambroms tog plötsligt fast. Var är felet?
Hej har den stått läng skulle jag se till o byta bromsvätska överallt, är det sedan gamla gummislangar så är ett byte av dessa att rekommendera. Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Medlemregistrator
- Karkmotuning
- UppKomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 01 mar 2017, 17:40
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California 1100 -94
Honda CB750 -78 Cafe Racer projekt
Re: Frambroms tog plötsligt fast. Var är felet?
Höger frambroms är den som är bara till handbromsen, och det är alltså den som blev på.
Ja, hojen har stått länge, och till planerna hör att byta all bromsvätska. Kan det verkligen vara risk för att bromsslangen på något sätt kan ha fungerat som "backventil", och detta förorsakat att det blev tryck i bromscylindern?
Ja, hojen har stått länge, och till planerna hör att byta all bromsvätska. Kan det verkligen vara risk för att bromsslangen på något sätt kan ha fungerat som "backventil", och detta förorsakat att det blev tryck i bromscylindern?
-
- Kassör & Medlemsregistrator
- Inlägg: 1201
- Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
- Ort: Österbymo
Re: Frambroms tog plötsligt fast. Var är felet?
Gammal bromsvätska drar åt sig fukt och då kan det börja korrodera i systemet så byt det snarast möjligt. Hur länge har den stått?
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Medlemregistrator
- Karkmotuning
- UppKomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 01 mar 2017, 17:40
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California 1100 -94
Honda CB750 -78 Cafe Racer projekt
Re: Frambroms tog plötsligt fast. Var är felet?
Jag vet inte säkert hur länge den har stått, men kvitto finns på däcken som är köpta för 10 år sen, och de är bra i skick, så den har troligen mest stått i åtta år eller något i den stilen.Och, ja, jag skall byta däck.
Tanken är nog det jag funderar mest på. Den har rostfläckar i, och det problemet borde ju tacklas på nåt effektivt sätt...
Tanken är nog det jag funderar mest på. Den har rostfläckar i, och det problemet borde ju tacklas på nåt effektivt sätt...
-
- Nykomling
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 27 jul 2016, 21:39
- Mina motorcyklar: MGX-21 -17
Ducati 1098s Tricolore -07
Guzzi Californa EV -01
Ducati Nuda 900ss -95
Ducati Nuda 750ss -91
Kawasaki z1000 -81
Kawasaki kxf 450-12
Re: Frambroms tog plötsligt fast. Var är felet?
Hej När nu ämnet jag funderar över är väldigt nära i denna diskussion så undrar jag om någon kunnig kan tipsa ang luftningsproceduren vid dessa typer av bromsar. Jag har vakuumsug och använder gärna den om det fungerar..
Har alltså en EV 1100 01 och skall helt enkelt byta bromsvätska i båda kretsar. Orkar inte lära mig av misstagen längre utan vill göra rätt direkt
Tack på förhand
Har alltså en EV 1100 01 och skall helt enkelt byta bromsvätska i båda kretsar. Orkar inte lära mig av misstagen längre utan vill göra rätt direkt
Tack på förhand
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12 - Ort: Brottby
Re: Frambroms tog plötsligt fast. Var är felet?
Jag använde vacuumsug på en luftnippel i taget runt om, inga konstigheter egentligen jämfört med vanliga bromsar. Det knepiga är ju att veta när det kommer ny bromsvätska för den jag köpte hade i stort sett samma färg som det gamla junket som var i systemet. Så nästa gång suger jag torrt istället, och sedan fyller på nytt.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Karkmotuning
- UppKomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 01 mar 2017, 17:40
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi California 1100 -94
Honda CB750 -78 Cafe Racer projekt
Re: Frambroms tog plötsligt fast. Var är felet?
Smart, Raz!
Jag har funderat på det där, och visst skulle det vara smartast att tömma systemet först! Så där är det ofta, man är så fastkörd i sin tankebana, att man inte kommer på den enklaste lösningen.
På bilar har jag annars gjort tvärtom, och pumpat in bromsvätskan nerifrån på bilar med speciella problem. "Pumpen" är en vanlig oljekanna som aldrig använts för olja, och som jag monterat en slang på, som passar på bromsluftningsnipplar.
Jag har funderat på det där, och visst skulle det vara smartast att tömma systemet först! Så där är det ofta, man är så fastkörd i sin tankebana, att man inte kommer på den enklaste lösningen.
På bilar har jag annars gjort tvärtom, och pumpat in bromsvätskan nerifrån på bilar med speciella problem. "Pumpen" är en vanlig oljekanna som aldrig använts för olja, och som jag monterat en slang på, som passar på bromsluftningsnipplar.