Blyersättning?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

burs
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 apr 2016, 17:24
Mina motorcyklar: V11 Le Mans 2001, V35 TT 1987, V7/1000 med Hedingham sidvagn 1970.
Ort: Henån

Blyersättning?

Inlägg av burs »

Behövs blyersättning till en 1000 SP från 1984?
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Blyersättning?

Inlägg av hassew »

Enligt vad jag kommer ihåg så behövs det till min -81 i alla fall.
Min är ganska ombyggd. Skickar en bild. Jag har de flesta originaldelar kvar.
Vad behöver du?
Bilagor
hasses.jpg
hasses.jpg (40.85 KiB) Visad 4126 gånger
burs
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 apr 2016, 17:24
Mina motorcyklar: V11 Le Mans 2001, V35 TT 1987, V7/1000 med Hedingham sidvagn 1970.
Ort: Henån

Re: Blyersättning?

Inlägg av burs »

Himla tjusig hoj Hasse! Man blir frestad när man ser hur fräckt det kan bli. Men för tillfället är tanken att behålla som original och använda som pendlarhoj den kyligare delen av året, kåpan är skön när det bara är någon ynka grad och värmehandtag ska monteras.

På önskelistan än så länge (har bara ägt den i ca 6 dagar) har jag skrivit upp: Backspegel/-lar, den högra dog när jag skulle justera den vilket antagligen innebär att den vänstra är på väg också vid fel tillfälle. Jag är osäker på vad besiktningen tycker om bara en backspegel på 84or men jag tycker i vilket fall att det är bra-å-ha-grejor när man kör mycket i Göteborgstrafiken. Kåpglaset ger intressanta mönster när solen skiner (vilket den i och för sig inte gör men ändå). Instruktionsbok, verkstadshandbok eller vad som helst som kan vara till hjälp när man behöver begripa saker o ting (fick inte med något alls).

Det ska bli nya däck, jag lutar åt vanliga Pirelli Sport Demon, har du någon avvikande uppfattning vad som passar?
Framgaffeln läcker, något att tänka på innan eller i samband med packningsbyte? OK att köpa på Ebay eller finns lämpligare ställen?

Mvh Anders
Rolf Halvorsen
GuzziFanatisk
Inlägg: 118
Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12

Re: Blyersättning?

Inlägg av Rolf Halvorsen »

Blytilsetninger behøves for å unngå at myke ventilseter blir deformert - noe som fører til at ventilklaringen minker, som igjen kan føre til ventiler som ikke lukker 100%.

Dersom tikkingen fra ventilløfterne blir borte - er det grunnlag for å sjekke ventilklaringen. Skjer dette ofte kan dette bety bløte ventilseter.

Løsenet på problemet er å erstatte ventilsetene med noen i hardere stålkvalitet.

Jeg har fått undersøkt sylinderhoder fra en V7 Sport fra 1972 på et spesialverksted.
Der ble konklusjonen at stålkvaliteten på ventilsetene var god nok til å kjøre med blyfri bensin.

Det ble der hevdet at bedre stålkvalitet ble brukt på de fleste kjøretøyer i Europa etter ca. 1968

Rolf
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Blyersättning?

Inlägg av hassew »

Hej
Mina speglar, och mitt kåpglas är nog inte i mycket bättre skick än dina prylar. Dom är ju ifrån 1981, trots allt.
Vad däck anbelangar så duger nog vanliga landsvägsdäck. Ska du köra vintertid så kanske det är något att beakta när det gäller däckval? Grövre mönster? Dunlop K70?

Guzzi´s gaffel innehåller en separat dämpare, samt en fjäder. Dämparen innehåller olja, förstås. Resten av gaffel innehåller en skvätt olja, mest till för smörjning av bussningar etc.
Dina dämpare kan, om dom inte ersatts nyligen, behöva bytas. Det finns original, men Bitubo och FAC är två märken som gör bra ersättningsdämpare.
Finns bla här, http://www.tlm.nl/en/ , eller här, http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/F ... 1_217.html
Bifogar en bild på en isärtagen gaffel.
Det här är en bra länk: http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi.html
Här finns PDFer att ladda ner.
Om du inte redan vet så har du en Tonti frame hoj. Klicka där så finns 1000 SP med bland manualerna.
Hör av dig om du har mer frågor.
Lycka till.
Bilagor
Guzzigaffel isärtagen.jpg
Guzzigaffel isärtagen.jpg (89.48 KiB) Visad 4018 gånger
burs
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 apr 2016, 17:24
Mina motorcyklar: V11 Le Mans 2001, V35 TT 1987, V7/1000 med Hedingham sidvagn 1970.
Ort: Henån

Re: Blyersättning?

Inlägg av burs »

Tack för tips. Jag har limmat backspegeln och hoppas att det håller, åtminstone över besiktningen. Jag har inte lyckats bli riktigt klok på om det behövs högerspegel eller inte men förr eller senare vill jag ha det för min egen del i alla fall, ska kolla Dalhems om någon kan passa.
Däck beställda, det fick bli Sport Demon i brist på bättre idéer.
Det var väldans så mycket prylar det går att få plats med i en framgaffel. Jag begriper inte riktigt bilden, är det olika uppsättning fjädrar/dämpare i hö och vä eller är det två olika framgafflar? Hur testar man att dämparna behöver bytas om man inte har vanan att känna det?
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Blyersättning?

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej det som oftast behöver bytas är stötdämparinnsatserna i varje gaffelben. Det på bilden är en framgaffel med sina olika delar, varje ben består av 2st fjädrar en stötdämpare lite brickor o distanser oljan som är i gaffeln är bara för smörjning av dom rörliga delarna. Sen kan det nog vara lämpligt att kolla om kromet på innerben är slitet, är så fallet kommer det även med nya packningar att läcka . Men om kontaktar Tolles kan dom lägga på nytt hårdkrom och hona in underbenen då blir det som nytt eller bättre. Har gjort det på flera Guzzigafflar. Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Skriv svar