Hydrauliska ventillyftare och byte av bromsvätska

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Forssman
UppKomling
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 maj 2017, 13:58
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California EV - 02, Moto Guzzi California III -88

Hydrauliska ventillyftare och byte av bromsvätska

Inlägg av Forssman »

Hej!

Jag är en tämligen ny och hittills nöjd ägare av en Moto Guzzi EV från 2002. Nu har jag också bestämt mig för att bli medlem i guzziklubben och tog även steget att registrera mig här på forumet. Det verkar finnas gediget kunnande och hjälpsamma personer här. Nu till några frågor som kanske är gammal skåpmat för vissa av er:

1. Jag har läst en del skräckhistorier om Moto Guzzis motorer med hydrauliska ventillyftare på bla. EV:n. Vad jag förstår så återkallades många (inte alla?) hojar av årsmodell 2003 – 2005. Min Guzzi från 2002 (första ibruktagande 3 maj 2002) har hydrauliska ventillyftare och jag har därför känt en viss oro för att stöta problem i framtiden. Enligt mejlsvar från Moto Guzzi Sverige finns det ingen återkallelse på min hoj. Frågan är alltså om det finns fog för oron? Är det någon som vet om det är någon skillnad mellan min relativt tidiga 02:a med denna ”ventil-lösning” och de senare årsmodellerna? Det ska tilläggas att min hoj har rullat 3200 mil och jag upplever att den går tyst och fint i motorn.

2. Bromsvätskebyte är nära förestående och jag har en förhoppning om att klara av detta själv. Är det något särskilt man bör tänka på när det gäller luftning och bromsvätskebyte när det handlar om integralbromsar? Jag förstår att det kan vara en mängd saker, men alla tips och gångbar tågordning för en nybörjare välkomnas. Enligt verkstadsmanualen framgår följande vilket gör mig lite förvirrad:

”N.B. The draining on the rear caliper must be carried out with the disassembled caliper in horizontal position.” 


Behöver alltså bakre oket demonteras vid luftning och vid vätskebyte?

Tack på förhand!
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Hydrauliska ventillyftare och byte av bromsvätska

Inlägg av bluebike »

om det behövs vet jag inte,men jag vänder det så att luftningen kommer uppåt,stoppa in ett plattjärn eller något som har samma tjocklek som skivan mellan klossarna så dom inte går i hop,risken är annars att du fyller på för mycket
Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 aug 2011, 11:13
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06
Ort: Forserum

Re: Hydrauliska ventillyftare och byte av bromsvätska

Inlägg av Jörgen »

Hej Forssman

Om du kikar på detta inlägg får du ett litet tips ang. bromsluftning: viewtopic.php?f=27&t=5490

Välkommen som medlem i Guzziklubben, och till detta forum :)

Mvh Jörgen
Forssman
UppKomling
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 maj 2017, 13:58
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California EV - 02, Moto Guzzi California III -88

Re: Hydrauliska ventillyftare och byte av bromsvätska

Inlägg av Forssman »

Tack för värdefulla tips och för välkomnandet! Det verkar således inte helt orimligt att demontera det bakre oket.

Fortsätter mitt sökande på nätet för att få någon rätsida på det här med skillnad mellan de olika komponenterna i motorn på min Guzzi EV 02:a i jämförelse med 03:orna och framåt. Tar tacksamt emot länktips även här!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Hydrauliska ventillyftare och byte av bromsvätska

Inlägg av Nicke »

Hej och välkommen till klubben!

Som jag förstått det var man totalt sett inte nöjd med det hydrauliska lytararrangemanget på 2002:orna. Samtidigt är det många som tyckt det har fungerat klanderfritt och t.om. många som inte känt till att de faktiskt har hydrauliska lyftare.

Någon berättade en gång att man enkelt kunde se vilka av motorcyklarna från de åren som hade hydrauliska lyftare genom att titta på avgaskrökarna. De med hydrauliska lyftare sades ha ett tvärgående förbindningsrör framtill mellan krökarna. Har dock inte gjort någon vetenskaplig forskning för att kunna bedöma om hypotesen var korrekt eller inte...

Rent logiskt kan man väl tänka sig att dessa motorer kan vara lite kräsnare på vilken olja man bjuder...
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Hydrauliska ventillyftare och byte av bromsvätska

Inlägg av Nicke »

Det här har du säker hittat redan:

http://www.guzzitech.com/forums/threads ... nfo.13108/
Ciao / Ne
Forssman
UppKomling
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 maj 2017, 13:58
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California EV - 02, Moto Guzzi California III -88

Re: Hydrauliska ventillyftare och byte av bromsvätska

Inlägg av Forssman »

Tack Nicke!

Det finns en del saker som talar för att min Guzzi har hydrauliska ventillyftare. Dels står det "Valvole Idrauliche" på tanken samt på topparna. Den har dessutom den kröken du beskriver. Det verkar därför sannolikt att jag har en sådan "lösning". Säkrare kan man nog bli om man lyfter på ventilkåporna.

Bra! Jag har sett den länken du bifogade. Om jag tolkar uppgifterna rätt där så är det en bekräftelse på att det som Moto Guzzi Sverige skriver till mig stämmer, att min Guzzi inte har varit aktuell för en återkallelse (ZGUKDC1102M******)

Än så länge verkar det fungera klanderfritt även här!
Skriv svar