Hydrauliska ventillyftare och byte av bromsvätska
Postat: 29 maj 2017, 10:59
Hej!
Jag är en tämligen ny och hittills nöjd ägare av en Moto Guzzi EV från 2002. Nu har jag också bestämt mig för att bli medlem i guzziklubben och tog även steget att registrera mig här på forumet. Det verkar finnas gediget kunnande och hjälpsamma personer här. Nu till några frågor som kanske är gammal skåpmat för vissa av er:
1. Jag har läst en del skräckhistorier om Moto Guzzis motorer med hydrauliska ventillyftare på bla. EV:n. Vad jag förstår så återkallades många (inte alla?) hojar av årsmodell 2003 – 2005. Min Guzzi från 2002 (första ibruktagande 3 maj 2002) har hydrauliska ventillyftare och jag har därför känt en viss oro för att stöta problem i framtiden. Enligt mejlsvar från Moto Guzzi Sverige finns det ingen återkallelse på min hoj. Frågan är alltså om det finns fog för oron? Är det någon som vet om det är någon skillnad mellan min relativt tidiga 02:a med denna ”ventil-lösning” och de senare årsmodellerna? Det ska tilläggas att min hoj har rullat 3200 mil och jag upplever att den går tyst och fint i motorn.
2. Bromsvätskebyte är nära förestående och jag har en förhoppning om att klara av detta själv. Är det något särskilt man bör tänka på när det gäller luftning och bromsvätskebyte när det handlar om integralbromsar? Jag förstår att det kan vara en mängd saker, men alla tips och gångbar tågordning för en nybörjare välkomnas. Enligt verkstadsmanualen framgår följande vilket gör mig lite förvirrad:
”N.B. The draining on the rear caliper must be carried out with the disassembled caliper in horizontal position.”
Behöver alltså bakre oket demonteras vid luftning och vid vätskebyte?
Tack på förhand!
Jag är en tämligen ny och hittills nöjd ägare av en Moto Guzzi EV från 2002. Nu har jag också bestämt mig för att bli medlem i guzziklubben och tog även steget att registrera mig här på forumet. Det verkar finnas gediget kunnande och hjälpsamma personer här. Nu till några frågor som kanske är gammal skåpmat för vissa av er:
1. Jag har läst en del skräckhistorier om Moto Guzzis motorer med hydrauliska ventillyftare på bla. EV:n. Vad jag förstår så återkallades många (inte alla?) hojar av årsmodell 2003 – 2005. Min Guzzi från 2002 (första ibruktagande 3 maj 2002) har hydrauliska ventillyftare och jag har därför känt en viss oro för att stöta problem i framtiden. Enligt mejlsvar från Moto Guzzi Sverige finns det ingen återkallelse på min hoj. Frågan är alltså om det finns fog för oron? Är det någon som vet om det är någon skillnad mellan min relativt tidiga 02:a med denna ”ventil-lösning” och de senare årsmodellerna? Det ska tilläggas att min hoj har rullat 3200 mil och jag upplever att den går tyst och fint i motorn.
2. Bromsvätskebyte är nära förestående och jag har en förhoppning om att klara av detta själv. Är det något särskilt man bör tänka på när det gäller luftning och bromsvätskebyte när det handlar om integralbromsar? Jag förstår att det kan vara en mängd saker, men alla tips och gångbar tågordning för en nybörjare välkomnas. Enligt verkstadsmanualen framgår följande vilket gör mig lite förvirrad:
”N.B. The draining on the rear caliper must be carried out with the disassembled caliper in horizontal position.”
Behöver alltså bakre oket demonteras vid luftning och vid vätskebyte?
Tack på förhand!