Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av mantic »

Tjena!

Jag har sneglat på uppgraderingar av piporna till min MGX-21:a. Kan någon förklara skillnaden (och gärna motivera egna favoriter) mellan Mistral, Agostini och Guzzis egna "Street Legal Sound Exhaust" från deras accessory katalog? Vilka låter bäst tycker ni, finns det andra man bör kolla upp, och vad ska man tänka på om man funderar på att uppgrader? Jag vill helst inte installera ett system som jag måste mecka av och på när jag om några år skall börja besiktiga hojen (om det öht går att undvika). Läst en del om att hojen måste flashas om. Innebär det att sådana uppgraderingar skall göras på verkstad?

Jag är inte så förtjust i avgasrör som spräcker fönsterrutor eller kickar igång larm på bilar, men jag skulle gärna ha lite mer umph i ljudet. Och MGX-21 känns rätt tyst med stock-piporna...

/Mantic
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av mantic »

Finns inte jättemycket information att hitta på nätet tycker jag. Men av det jag sett och hört börjar jag fastna för Agostini. Verkar, om jag förstår det rätt, som att det är ganska enkelt att plocka ur och sätta i dB-killers, som gör piporna street legal. Någon med erfarenhet från andra hojar (om det nu inte är så många andra som har just MGX-21:an)...
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av Janne G »

På min V11 har jag ett par Mistral med db-killers som åker på några dagar vartannat år.
Av någon anledning sker detta i anslutning till besiktningen och handhavandet tar några
minuter/dämpare.
Det är ett rör som är koniskt i toppen och som man låser fast med en insexskruv på insidan.
Demonteringen sker med en liten kofot som sticks in i röret och låser, så man kan knacka ut den
på själva kofotsdelen.
Nä att mecka på/av ljuddämparna skulle jag inte vilja hålla på med. Kör på Agostini du!
Gusse
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av mantic »

Janne G skrev:På min V11 har jag ett par Mistral med db-killers som åker på några dagar vartannat år.
Av någon anledning sker detta i anslutning till besiktningen och handhavandet tar några
minuter/dämpare.
Det är ett rör som är koniskt i toppen och som man låser fast med en insexskruv på insidan.
Demonteringen sker med en liten kofot som sticks in i röret och låser, så man kan knacka ut den
på själva kofotsdelen.
Nä att mecka på/av ljuddämparna skulle jag inte vilja hålla på med. Kör på Agostini du!
Okej, tack! Det låter ju hanterbart. Var köper man bäst dessa? Beställer man från agostinimandello.com eller från någon återförsäljare här i Sverige (ProBike ligger närmast till hands för mig)...
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av Janne G »

Här hittade jag några med db-killer för Audace och California.
http://www.mistralspecialparts.it/index_eng.php#
Gusse
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av mantic »

Janne G skrev:Här hittade jag några med db-killer för Audace och California.
http://www.mistralspecialparts.it/index_eng.php#
Tack för tips Janne!

Är Mistrals bättre kvalitet? Läste någonstans att Agostini bara var en återförsäljare med brandade kinaprodukter, medan Mistral är en tillverkare av avgassystem med långt samarbete med Guzzi. Inte lätt att veta om folk på nätet är "religösa" eller det ligger ett uns av sanning i det som sägs. Jag vill bara lära mig så mycket som möjligt och förhoppningsvis hitta de bästa piporna jag kan...
Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 aug 2011, 11:13
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06
Ort: Forserum

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av Jörgen »

Hej
När jag såg att du verkar intresserad av att byta ljuddämpare blev jag nyfiken på att höra hur 1400'an låter med öppnare system och YouTube'ade. I en utav filmerna var det en firma som hade en liten demonstration av en Flying Fortress på vilken det var monterat Agostinidämpare. Killen i filmen poängterade att till Flying Fortress ska det vara särskilda dämpare som är avsedda just till FF. Verkar alltså inte funka med samma ljuddämpare till alla 1400.. Kanske värt att beakta? Kanske det förhåller sig så med andra fabrikat också?

Lycka till med mullret :D!!

Hittade filmen igen (ca 0:50 in i filmen): https://www.youtube.com/watch?v=2uc6zM9bsws
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av mantic »

Jörgen skrev:Hej
När jag såg att du verkar intresserad av att byta ljuddämpare blev jag nyfiken på att höra hur 1400'an låter med öppnare system och YouTube'ade. I en utav filmerna var det en firma som hade en liten demonstration av en Flying Fortress på vilken det var monterat Agostinidämpare. Killen i filmen poängterade att till Flying Fortress ska det vara särskilda dämpare som är avsedda just till FF. Verkar alltså inte funka med samma ljuddämpare till alla 1400.. Kanske värt att beakta? Kanske det förhåller sig så med andra fabrikat också?

Lycka till med mullret :D!!

Hittade filmen igen (ca 0:50 in i filmen): https://www.youtube.com/watch?v=2uc6zM9bsws
Exakt Jörgen! Tack! Jo, den där filmen har jag sett, och jag har även hittat ett par filmer där folk satt Agostini på V7:or och V9:or med ljud som låtit trevligt. Förstås svårt att göra bedömningar utifrån ljudklipp inspelat med en telefonkamera (som många gånger är fallet). Gillade spontant ljudet på Agostini, även om jag även gillar Mistrals pipor. Det som gjorde att jag drog öronen åt mig var att jag läste någon halvspydig kommentar om att Agostini bara var en återförsäljare som vilken annan som helst som endast köpt in några Kina-pipor och slängt sin etikett på. Mistral däremot producerade sina egna system i nära samarbete med Guzzi. Jag är ju nybliven Guzzi-ägare så jag vet inte vad som är "religöst" vurmande för än det ena eller än det andra märket, men om det är allmänt känt att Mistral gör bra grejer och Agostini inte gör det, är jag förstås mer sugen på att investera i Mistral... :?
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av mantic »

För att ta upp frågan om "mappning" så har jag läst (bland annat här) att återförsäljare ofta säger att en mappning inte behövs, bland annat eftersom det skulle vara förbjudet och Guzzi officiellt därför inte erbjuder det, men att även Mistral Slip-ons mår bra av att mappas om. Någon som kan hjälpa mig kasta lite ljus av insikt i den frågan?
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av mantic »

Skrev till Mistral igår och frågade om deras system för MGX-21. De säger att den ger mer vrid och hästar utan att behöva mappas om, och så får man ju ett trevligare ljud. Stämmer det för er som bytt?

Sen berättade han att de hade en V-Twin Boost:

"For the best performance and a perfect fuel ratio in all conditions we developed also the V-twin boost if you’re interested. The Guzzi V-Twin Boost is very simple to install thanks to the specific connectors and does not require any other modification. The device adjusts itself automatically, guaranteeing always an homogeneous fuel ratio at the external changement (temperature, altitude, etc ...), it guarantees more torque and acceleration with a better responde of the gas.

It costs 120 euro

The change is net:
- faster response to gas opening
- better fuel ratio (the original one is very lean to respect the pollutant standards, installing the device will have a perfect fuel ratio while still respecting the limits for the revision)
- with a touring ride style also reduces fuel consumption, while obviously giving more torque, etc. If you are driving more sportly, fuel consumption increases a bit (compared to the original bike)"


Det här låter ju fantastiskt! Helt ärligt är jag rätt långt över min kunskap om hoj-meckande (som nog kan anses ligga på noll och intet). Vad ska man tro om det här? Någon som vet eller hört något? Någon som kan ge en rekommendation i frågan?
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av mantic »

Inför den kommande säsongen har jag åter tagit upp tankarna kring att byta ut piporna på hojen. Det lutar i så fall åt Mistral, som jag tror jag nämnde tidigare i den här diskussionen. Sen läste jag att det skall införas ännu striktare bullerregler i EU och även om jag gillar ett bra ljud, pallar jag inte att vara rebell så till den grad att jag blir belagd med kontrollbesiktning av hojen bara för att den väsnas (Polisen får tydligen göra bedömningar "med öronen", och kräva bot och bättring om de anser att hojen "låter för högt", något som SMC motsätter sig å det bestämdaste. Inte alltför konstigt kanske). Från Youtube tycker jag man får en rätt bra bild över ljudkaraktären på olika pipor, men det är ju helt omöjligt att få en känsla för hur starkt de låter. Ska jag lägga 10 papp på skönt buller vill jag ogärna bli fuckad av polisen för att grejerna låter för mycket. Så ni som bytt till Mistral, när man har db-killers i, är det bara ett lyft i karaktären på ljudet, eller låter de även avsevärt starkare?

Jag har också planer på att resa ner i Europa, och SMC's rekommendationer är att köra Stock-pipor när man kör genom EU för att slippa problem. Någon som har erfarenhet av det?
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av bluebike »

har själv åkt med mistral genom europa på min California,dock utan polisingripande,men åtminstone jag blir tillräckligt trött i öronen med orginalblåsen,,ska till södra Frankrike i år,och åka runt och smälla i tunnlar och byar blir rätt jobbigt i längden,även om det låter maffigt
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av mantic »

bluebike skrev:har själv åkt med mistral genom europa på min California,dock utan polisingripande,men åtminstone jag blir tillräckligt trött i öronen med orginalblåsen,,ska till södra Frankrike i år,och åka runt och smälla i tunnlar och byar blir rätt jobbigt i längden,även om det låter maffigt
Jag börjar luta åt att vänta till någon Guzzi-träff så jag kan få lyssna på era andras buller. MGX-21:an låter helt okej, men den är näst intill ohörbar vid landsvägstart eller mer. Men fördelen, om än gubbtråkig sådan, är ju att man kommer fram utan att vara lomhörd...
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av bluebike »

tyckte mej även tappa en del i bottendrag,men det var kanske bara en känsla jag fick.
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Mistral, Agostini eller "Street legal sound exhaust"

Inlägg av mantic »

bluebike skrev:tyckte mej även tappa en del i bottendrag,men det var kanske bara en känsla jag fick.
En handlare jag var hos erkände att vrid och effekt-kurvorna var identiska med ett 30k system, men att man inte ska underskatta Placebos effekt på upplevelsen av hojen. Bullrigare pipor som låter "rätt" ger en känsla av en snabbare och starkare hoj. Men att hojen skulle bli klenare känns ju lite fattigt... :shock:
Skriv svar