Laddningsproblem på Cali EV 2002?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Forssman
UppKomling
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 maj 2017, 13:58
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California EV - 02, Moto Guzzi California III -88

Laddningsproblem på Cali EV 2002?

Inlägg av Forssman »

Hej på er!

Efter att jag köpt ett nytt batteri (Yuasa 53030) uppdagades ett problem med laddningen på min Moto guzzi EV cali från 2002. I samband med batteriköpet gjordes ett laddningsprov av butiken som sålde batteriet; 12.61 volt vid batteripolerna på tomgång (ca 900 rpm) som de menade var ett lågt uppmätt värde. Efter en felsökning (väldigt dyr) på GuzziCenter trodde de att regulatorn behövde bytas. Enligt mekanikern på Guzzicenter var generatorn ok.

Jag valde att beställa och på egen hand montera en ny eftermarknadsregulator av märket Electrex World RR451. Jag har nu gjort några nya tester som visar på bättre resultat. Borde jag vara nöjd med dessa?

Följande värden har uppmätts med hjälp av en multimeter. Det ska tilläggas att halvljuset har varit påslaget på motorcykeln när testerna har gjorts:

12.68 volt uppmätt vid batteripolerna med tändning avslagen.

Med tändning och halvljus påslagen utan att starta motorcykeln så sjunker det sakta till ca. 12.2 volt

Jag startar upp motorcykeln och uppmäter ca 13 volt vid 1000 rpm. Vid tomgång som på min hoj är något låg, 900 rpm, så sjunker laddningen igen ner mot ca 12.5 volt.

Jag gasar och vid 2000 rpm når jag maxvärdet 14.48 volt. Samma värde visar sig vid 3000 rpm och uppåt. Det verkar således som att 14.48 volt är taket och jag har inte kunnat utläsa högre värden än så när testet gjordes. Men det krävs alltså lite motorvarv.

Borde jag kunna förvänta mig värden motsvarande 14.48 volt på tomgång? Varför/varför inte?

Med original Ducati Energia regulator så slutade batterilampan att lysa när motorcykeln startades oavsett hur väl den laddade. Med den nya regulatorn lyser lampan konstant och slocknar inte förrän jag med halvljus påslaget och gasar upp till ca 2000rpm då 14.48 volt uppmätts. Vad skulle detta kunna bero på? Andra specar på regulatorn?

Med parkeringsljus på eller med ett helt avslaget ljus sker ganska stora förändringar. 14.48 volt uppnås i ett tidigare skede när jag gasar till ca 1500rpm. Ska påslaget halvljus verkligen belasta elsystemet på detta sätt? Obs. detta är inget som tillkommit efter att den nya regulatorn monterades. Jordfel?

Mina el-kunskaper är begränsade och skulle gärna vilja ha tips på vem man skulle kunna kontakta och få hjälp med eventuella fel i elsystemet på min maskin. Helst i stockholmsområdet med omnejd! Annars är planen att ta hojen till Arboga och Italia bike center.

Tack på förhand!
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Laddningsproblem på Cali EV 2002?

Inlägg av bluebike »

du ska nog inte lägga för mycket krut på detta,generatorn på guzzi är inte mycket att hurra för,har för mig att på min sp3 så ger den bara 180 watt,och inte förrän vid 3000 varv.Och på min EV 02 är det inte mycket bättre,det finns att köpa generatorer som ger strax över 400 watt om du anser att det är ett problem,annars så ...lev med det
Forssman
UppKomling
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 maj 2017, 13:58
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California EV - 02, Moto Guzzi California III -88

Re: Laddningsproblem på Cali EV 2002?

Inlägg av Forssman »

Tack för svar!

Jag antar att du har rätt. Tid, krut och pengar har redan ägnats åt detta sedan laddningsproblemet påtalades tidigare i somras. Motorcykeln laddar ju trots allt mycket bättre nu sedan ny regulator kom på plats. Jag är villig att acceptera utgångsläget mot bakgrund av min Guzzi som enligt ägarmanualen ger 350W vid 5000 rpm.

Det som dock förbryllar mig är det faktum att påslaget halvljus verkar få ganska stor betydelse för hur väl den laddar. Kan man göra något åt det?

Sedan är det ju det här med batterilampan som lyser på lägre varv och som slocknar först när jag gasar/kör för att sedan tändas igen när motorvarvet sjunker under ca 1500rpm. Det gör i sig inte så mycket, men det är irriterande eftersom det tillkommit sedan regulatorn byttes. Någon som har en idé varför?
Skriv svar