Spänna generatorremmen på Norge/Sport/Breva

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

stig.larsson
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 jun 2014, 09:45
Mina motorcyklar: Monark M/500, Triumph Bonneville, BMW R 60/5, BMW R 100/7, Yamaha SR 400, alla sålda. Nu i garaget: Guzzi Norge -07,
Ort: Mora

Spänna generatorremmen på Norge/Sport/Breva

Inlägg av stig.larsson »

Min Norge -07:a med 4000 mil på mätaren är över 10 år och behöver en ny generatorrem, iaf efter vad jag tror. Törs inte chansa och köra ända till 5000 mil. Är det någon som vet var man kan köpa en lämplig motsvarighet till specialverktyget 05.94.86.30 att spänna remmen med? Specialverktygen verkar inte finnas att köpa. Eller går det göra jobbet utan specialverktyg, någon som provat? Finns det risk att kamtider eller annat blir fel när man byter remmen?
Stig L
Seppo
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 okt 2009, 18:48

Re: Spänna generatorremmen på Norge/Sport/Breva

Inlägg av Seppo »

Inga problem använd gammalt (husknep).Efter att du har monterat ny rem så vrider du remmen med fingrarna på den delen som har längsta avståndet mellan
remskivorna. Kan du vrida mer än 90grader spänn mer.Det är ingen fara o köra en bit till jag bytte min vid 9000mil såg ut som ny fortfarande.

H. Seppo
stig.larsson
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 jun 2014, 09:45
Mina motorcyklar: Monark M/500, Triumph Bonneville, BMW R 60/5, BMW R 100/7, Yamaha SR 400, alla sålda. Nu i garaget: Guzzi Norge -07,
Ort: Mora

Re: Spänna generatorremmen på Norge/Sport/Breva

Inlägg av stig.larsson »

Tack för tipset! Låste du något för att inte kamtiderna skulle bli fel?
Stig L
Seppo
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 okt 2009, 18:48

Re: Spänna generatorremmen på Norge/Sport/Breva

Inlägg av Seppo »

Kamtiderna påverkas inte alls remmen sköter bara laddningen

H. Seppo
stig.larsson
UppKomling
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 jun 2014, 09:45
Mina motorcyklar: Monark M/500, Triumph Bonneville, BMW R 60/5, BMW R 100/7, Yamaha SR 400, alla sålda. Nu i garaget: Guzzi Norge -07,
Ort: Mora

Re: Spänna generatorremmen på Norge/Sport/Breva

Inlägg av stig.larsson »

Underbart, alla (kända) problem lösta! Tack!
Stig L
Skriv svar