Sida 1 av 1

Ladda större MC-batteri med ctek-laddare

Postat: 20 feb 2018, 22:15
av mantic
Jag har satt batteriet till hojen på underhållsladdning med en Ctek MXS 5.0. Satte den på mc-laddning men såg nu att MGX-21:ans batteri är på 18Ah, och såg i laddar-manualen att den inställningen är för batterier upp till 14Ah. N00big fråga kanske, men borde jag ladda den på bilinställning istället (14Ah+) och kan fel inställning skada batteriet? Eller tar det bara längre tid om jag satt på fel inställning? Laddaren gick igenom programmet utan att klaga iaf...

Re: Ladda större MC-batteri med ctek-laddare

Postat: 20 feb 2018, 23:22
av mantic
mantic skrev:Jag har satt batteriet till hojen på underhållsladdning med en Ctek MXS 5.0. Satte den på mc-laddning men såg nu att MGX-21:ans batteri är på 18Ah, och såg i laddar-manualen att den inställningen är för batterier upp till 14Ah. N00big fråga kanske, men borde jag ladda den på bilinställning istället (14Ah+) och kan fel inställning skada batteriet? Eller tar det bara längre tid om jag satt på fel inställning? Laddaren gick igenom programmet utan att klaga iaf...
Efter att ha frågat runt lite har jag fått svaret att den lägre strömstyrkan som mc-inställningen laddar med bara är skonsammare, men tar längre tid. Rätta mig gärna om jag har fel. Och jag är ändå intresserad av att höra hur ni andra med liknande mc-batterier brukar göra...

Re: Ladda större MC-batteri med ctek-laddare

Postat: 21 feb 2018, 17:34
av musse
HEJ. har laddat mc batterier upp till 28 AH med C-tec 4 Ampere funkar hur bra som helst.Det är riktigt att det är skonsammare för batteriet att ladda långsamt.

M.V.H. Musse

Re: Ladda större MC-batteri med ctek-laddare

Postat: 21 feb 2018, 22:45
av mantic
musse skrev:HEJ. har laddat mc batterier upp till 28 AH med C-tec 4 Ampere funkar hur bra som helst.Det är riktigt att det är skonsammare för batteriet att ladda långsamt.

M.V.H. Musse
Tack Musse! :)

Re: Ladda större MC-batteri med ctek-laddare

Postat: 24 feb 2018, 00:02
av Bollbert
Det må vara skonsammare med låg laddström. Men efter var gång motorn startas så laddar generatorn alltid med maximal ström upp till fulladdat. Är det dessutom mycket varmt så får batteriet även stå ut med en viss del överladdning. Så den mycket försiktiga laddningen på låg ström och förhållandevis kallt batteri vi gör på vintern påverkar knappast batteriets välmående i förhållande till vad det utsätts för under mc säsongen.

Re: Ladda större MC-batteri med ctek-laddare

Postat: 25 feb 2018, 16:01
av mantic
Bollbert skrev:Det må vara skonsammare med låg laddström. Men efter var gång motorn startas så laddar generatorn alltid med maximal ström upp till fulladdat. Är det dessutom mycket varmt så får batteriet även stå ut med en viss del överladdning. Så den mycket försiktiga laddningen på låg ström och förhållandevis kallt batteri vi gör på vintern påverkar knappast batteriets välmående i förhållande till vad det utsätts för under mc säsongen.
Tack för förtydligande. Men finns det några negativa effekter av att ladda med låg ström på vintern?

Re: Ladda större MC-batteri med ctek-laddare

Postat: 25 feb 2018, 18:10
av Bollbert
Vinter eller sommar så skall man ladda vid +25 grader om man inte har en laddare med tempkompensering. Är det för kallt så blir batteriet inte fulladdat helt enkelt. Snöflingan på Cetek laddarna höjer spänningsnivån för vanliga batterier vid kyla. Med AGM batterier så gäller alltid Snöflingan. Så i detta fall har man ingen extra höjning att tillgå vid kyla.

Då är det bäst att handla en laddare med tempkompensering om man måste ladda i kyla.