Tändnings tips

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Tändnings tips

Inlägg av jakal »

https://www.boosterplug.com/shop/all-mo ... -58c1.html
Hittade detta på nätet, kanske någon är intresserad av att testa. :?
V85tt
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: Tändnings tips om Booster plug.

Inlägg av asaleo »

Booster plug fungerar inte på nyare V7 modeller pga sensorn för lufttemperaturen.

Nedanstående är svaret jag fick från utvecklaren.
I can confirm that we have no BoosterPlug for the newer V7 models, but it is not because of the two lambda sensors.
Moto Guzzi decided to use a special throttle valve housing from Piaggio on these bikes, and the AIT sensor (Where the BoosterPlug is connected) is integrated with several other sensors in the throttle valve unit - and we can not isolate the AIT sensor signal.
We would love to make a BoosterPlug for your bike, and we get many similar requests, but unfortunaltey it is not possible.

Jag valde då att köpa en mapping från Beetle = Mark för 100 dollar till min V7 II
Jag kan rekommendera denna mapping eftersom Mark ger en mycket snabb och bra service.
Länken till Marks site: https://www.griso.org/
Jag har inte längre problem med kallstarter eller att köra på varven mellan 2000 och 2500 rpm.
Har man lite datavana klarar man av det efter att ha läst igenom manualen.
Måste dock köpa kablage för att kunna koppla datorn till ECU:n i hojen.
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: Tändnings tips, en kommentar till.

Inlägg av asaleo »

BoosterPlug kopplas till lufttemperatursensorn. Den lurar ECU:n till att tro att det är kallare än vad det är vilket medför att ECU:n ger längre insprutningstid för bränslet.
Detta sker i "Open loop" läget för insprutningen. Under "Closed loop" läget styr lambasonderna.

Jens Lycks BoosterPlug verkar vara en bra lösning för att förbättra lågvarvskörningen.

Jens Lycks egen förklaring: (AFR är luft/bränsleförhållandet.)

The BoosterPlug will only provide the slightly richer AFR when needed (Open loop mode) to improve overall rideability and make the bike easier and safer to handle.
 As soon as you ride at a constant speed on the open roads, the bike will be able to retain closed loop mode because the lambda sensor is kept active. This is keeping fuel consumption and emissions low, so the BoosterPlug will give you the best of both worlds.
 As the BoosterPlug works in cooperation with the lambda sensor, you can swap exhausts and air filters as you like without risking expensive and dangerous engine breakdowns.
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Re: Tändnings tips

Inlägg av jakal »

:D Tack för svaren, bra upplysning av dig :)
V85tt
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: Tändnings tips

Inlägg av asaleo »

Trevligt av dig att tacka. Saknas ofta tyvärr.
Skriv svar