Vatten i oljan vid oljebyte på V7 II

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Vatten i oljan vid oljebyte på V7 II

Inlägg av asaleo »

Jag bytte olja vid 800 mil på min V7 II. Jag blev chockad när jag såg att det först rann ut vatten när jag lossade bakpluggen i tråget.
Vatten följdes av "cafe au lait" olja. Jag har förstått att avluftning av motorn går via ventilkåporna upp till ca mitten på övre ramröret.
Oljan samlas i röret och rinner neråt och sedan i en slang ner till trågets baksida. Luften stiger uppåt i röret och går sedan till luftboxen och sugs in i motorn.
Jag föreställer mig att det är inte bara olja som kondenserar i röret utan också vatten på det kalla ramröret. Vattnet rinner sedan ner till tråget.
Hur vanligt är det med cafe au lait olja i V7 II? Har någon kommit på ett sätt att undvika att olja och vatten rinner ner i tråget?
Slangarna ligger ju under tanken så de är svåra att komma åt.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Vatten i oljan vid oljebyte på V7 II

Inlägg av Raz »

Jag har sett diskussioner där folk som haft problem kört väldigt korta turer under långt tid, så hojen aldrig blivit riktigt varm. Jag såg även detta (mest i ventilkåporna) när jag just köpt min hoj. Nu kör jag i princip aldrig mindre än miltals och har heller inte sett någon cafe au lait på länge.

Fast dina problem låter rätt mycket värre... RANN det vatten?! Kan det på något sätt ha kommit in vatten bakvägen (via luftfiltret på nåt sätt) vid tvätt?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: Vatten i oljan vid oljebyte på V7 II

Inlägg av asaleo »

Tack för ditt svar. Jag kör inte speciellt korta sträckor. De är för det mesta längre än en mil. Jag har ju fått responsen att fler har sett cafe au lait oljan rinna ur den bakre pluggen. Min hoj har jag ännu inte kört i regn. Kör bara när det är torra vägar nu för tiden. Min gamla trotjänare BMW R75/5 hade aldrig cafe au lait olja men avluftningen gick ju direkt in i insuget så där blev det ingen kondensation. Växellådsoljan däremot hade flera gånger cafe au lait olja. De varma oljeångorna kondenserade förmodligen på de kallare växellådsväggarna. Jag får invänta ytterligare ett oljebytel på Guzzin för att se läget då. Oljan till oljepumpern tas ju som tur är inte från botten av sumpen.
Användarvisningsbild
kalleguzzi
Guzziåkare
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2
Ort: Bengtsfors / Dalsland

Re: Vatten i oljan vid oljebyte på V7 II

Inlägg av kalleguzzi »

Hej!

Vatten försvinner om oilje ar riktigt varm! Minst 90°C.

Jag har endast kundskap om den gammla MG'n.
Finns där oiljekölaren på V7 ? Termostat funkar inte riktigt?

Kör 10 mil och vatten är borta.

Hälsningar
kalle
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: Vatten i oljan vid oljebyte på V7 II

Inlägg av asaleo »

Tack för ditt svar Kalleguzzi.
Tveksam om det skulle räcka med 10 mils körning.
Kondensen i ramröret ökar förmodlgen när man kör sent på hösten då temperaturen är lägre än 10 grader.
Vatten i oljedimman fälls ut och rinner ner i tråget.
När jag byter olja nästa gång på hösten får jag se om det fortfarande är ett problem.
OlofE
Guzziåkare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 feb 2014, 21:22
Mina motorcyklar: V7 Special -12
Ort: Råå

Re: Vatten i oljan vid oljebyte på V7 II

Inlägg av OlofE »

Tyvärr verkar det vara svårt att slippa. Jag har haft flera V7:or (Mk I och II) och alla har samlat vatten i bakkant av tråget (både rent vatten och vit emulsion) Och det på ganska kort tid och där motorn har varit ordentligt varm långa perioder (över 100 grader på oljestickstermometer). Inga övriga men. Jag tröstar mig med att många rapportera samma sak och jag har varken märkt eller läst att det skadar motorn.
Olof
Råå
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: Vatten i oljan vid oljebyte på V7 II

Inlägg av asaleo »

Tack för svaret OlofE. Vattnet eller vattenoljeblandningen ligger ju längs ned i tråget och deltar inte i cirkulationen som tur är.
Intressant att höra att oljan kan komma upp i 100 grader. Även om nu vattnet nu skulle ånga av ur oljan som kommer väl en del av vattenångan kondensera på det kalla ramröret under tanken
och rinna ner tillbaka i tråget. Jag skulle vilja ha avluftningen gå direkt till filterboxen och sugas in direkt till cylindern.
Så är det ordnat på min gamla BMW 75/5 Om jag får av tanken någon gång så provar jag kanske en omkoppling.
Risken är förståss att filterboxen blir mycket oljig.
Skriv svar