Elektroniskt tändning - möjliga alternativ?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Forssman
UppKomling
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 maj 2017, 13:58
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California EV - 02, Moto Guzzi California III -88

Elektroniskt tändning - möjliga alternativ?

Inlägg av Forssman »

Hej!

Jag håller på och iordningställer en MG California III -88 och funderar på att installera elektroniskt tändning på hojen.

Jag har sett att Stein Dinse säljer olika kit. Newtronic MG1 är billigast verkar passa utan några större "ingrepp". Dyna III skulle kunna passa men kräver möjligtvis andra tändspolar och andra modifikationer? På Gutsibits hemsida skriver man följande om Dyna III: "Can also be fitted to Cali 3 etc... if the distributor is swapped for a points type part with advance / retard mechanism".

Är det någon som har erfarenhet av eller vet något om ovanstående system? Eventuella för- och nackdelar etc.? För mig är det lite oklart vad som krävs för att Dyna III ska passa på en california 3. Någon vänlig person som har möjlighet att förklara?

Tack så mycket.
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Elektroniskt tändning - möjliga alternativ?

Inlägg av bluebike »

Dum fråga kanske, men vad vill du vinna på att byta till elektronisk tändning?
Forssman
UppKomling
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 maj 2017, 13:58
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California EV - 02, Moto Guzzi California III -88

Re: Elektroniskt tändning - möjliga alternativ?

Inlägg av Forssman »

Tack, det är en bra fråga bluebike! Jag är inte helt på det klara med vad vinsten blir för mig. Personer i min omgivningen argumenterar för mindre underhåll och jämnare gång. Tillverkarna av dessa system lovar även dem väldigt mycket. Ökad effektivitet, mer exakt inställning av tändning, kraftfullare gaspådrag osv osv. Allt det här låter ju såklart väldigt lockande. Jag verkar alltså vinna tid och får en hoj som blir bättre optimerad. Samtidigt skaffar jag mig nya kunskaper/erfarenheter genom att testa ett annat system?

Jag är nybörjare vad gäller att betrakta motorcykeln som ett system av komponenter och funktioner (se tex. Pirsig, 1977). Jag har nyligen börjat utföra arbeten på egen hand mot tidigare då jag lämnade bort det mesta av underhållet och reparationerna. Jag förstår att det finns fler parametrar än tändning som har betydelse, men måste erkänna mig, i alla fall delvis påverkad. Å andra sidan är väl tanken att försöka få det att fungera så bra som möjligt med det tändsystem jag har idag!

Jag är fortfarande intresserad av att få lite input på mina frågor!
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Elektroniskt tändning - möjliga alternativ?

Inlägg av bluebike »

eftersom jag e motståndare till all form av elektronik,(särskilt på guzzi) så kan jag inte hjälpa dig,men det diskuteras en hel del på Guzzitech om brytare VS elektronisk,och vilken typ dom använder och varför.
Användarvisningsbild
kalleguzzi
Guzziåkare
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2
Ort: Bengtsfors / Dalsland

Re: Elektroniskt tändning - möjliga alternativ?

Inlägg av kalleguzzi »

Hej Forssman!

Jag fragade på tysk forumet just nu.
Hoppas at infon kommer.

Hälsningar
kalle
Användarvisningsbild
kalleguzzi
Guzziåkare
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2
Ort: Bengtsfors / Dalsland

Re: Elektroniskt tändning - möjliga alternativ?

Inlägg av kalleguzzi »

Forssman
UppKomling
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 maj 2017, 13:58
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California EV - 02, Moto Guzzi California III -88

Re: Elektroniskt tändning - möjliga alternativ?

Inlägg av Forssman »

Jag tackar för de tips och input jag hittills har fått. Det finns ganska gott om alternativ med andra ord. Jag har även fått svar från Guy på Gutsibits gällande Dyna III och California III som kanske kan vara till nytta även för andra: "...to fit the Dyna III you will need a complete distributor including the points plate and bob weights- if you are running points and condensers now, you will be able to fit the Dyna- if you currently have a different type of electronic ignition then you need to find an older complete distributor". Vidare skriver de även följande: "Dyna themselves recommend ELA14101 (tändspolar) because these tend to run cooler. The Sachse kit will run fine on either type of coil".
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Elektroniskt tändning - möjliga alternativ?

Inlägg av ekoxen »

Jag köpte Ignitech till LeMansen. Billigt och flexibelt, fast kapslingen kändes inte så ruggad.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Skriv svar