guzziclubforum.nu

Välkommen till Guzziklubbens forum på ny adress
Aktuellt datum och tid: 15 dec 2018, 12:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Insprutning Quota 1100 ES
InläggPostat: 26 jun 2018, 17:27 
Offline
UppKomling

Blev medlem: 11 jun 2018, 23:23
Inlägg: 5
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Quota 1100 ES, Triumph Thruxton, Triumph Sprint ST, Kawasaki J300
Hej alla,
Som nybliven ägare till en Quota 1100 ES så stöter jag på det som så många andra gjort före mig - klen/tvekande gasrespons på mellanvarv, innan den tar lite mer fart bortåt 4000-5000 varv.

Det var ingen överraskning, fenomenet finns beskrivet på många håll så jag visste att det kunde vara på det viset. Hade läst att att systemet från Weber-Marelli inte funkar hundra, och att en del kopplat på en Power Commander eller tipsar om MyEcu i Australien.

Men finns det andra vägar att gå? Nå'n klok människa i södra/västra Sverige som kan manipulera befintlig insprutning? Andra "husmorstips"? Luftfilter?

Jag är novis på Guzzi, så om du har några tips så var lite snäll och förklara som man förklarar för ett barn... ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insprutning Quota 1100 ES
InläggPostat: 27 jun 2018, 21:55 
Offline
UppKomling

Blev medlem: 11 jun 2018, 23:23
Inlägg: 5
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Quota 1100 ES, Triumph Thruxton, Triumph Sprint ST, Kawasaki J300
Såg igår att jag fick svar via PM från Guzzikjelle. Men PM verkar inte funka helt, mitt "svar-på-ditt-svar" går inte iväg. Trots två försök så ligger meddelandena kvar i Utkorgen, och hamnar inte i Skickat-mappen.

Och forumets Admin är på semester... :)

Så vi kanske får PM-kontakt när Admin är tillbaka igen? Ingen brådska, jag skall själv ta lite semester nästa vecka. Så Quotan får vänta snällt i garaget tills husse kommer tillbaka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insprutning Quota 1100 ES
InläggPostat: 28 jun 2018, 12:02 
Offline
GuzziFanatisk

Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Inlägg: 114
Ort: Ullånger
Mina motorcyklar: V7 Cafe 2011
V7 Sport 1973
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
1 Crescent
Jag "tror" att ditt meddelande ligger kvar i Utkorgen tills mottagaren har öppnat det, då hamnar det i Skickat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insprutning Quota 1100 ES
InläggPostat: 29 jun 2018, 22:29 
Offline
UppKomling
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
Inlägg: 21
Ort: Bengtsfors / Dalsland
Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2
T-Max
Här finns "Workshop-Manual" för din hoij.
http://www.thisoldtractor.com/moto_guzz ... nuals.html

Eller här:
https://www.motorcycle-manual.com/moto-guzzi/

Justering om "damper flap" måste vara brå!
Potentiometer till punkt och pricka 150mV!

Här finns beskrivning i tyska forummet:
http://www.ufrie.de/forum/phpbb/viewtopic.php?t=1302
http://www.quotaforum.de/

Lycka till!
kalle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insprutning Quota 1100 ES
InläggPostat: 29 jun 2018, 23:41 
Offline
UppKomling

Blev medlem: 11 jun 2018, 23:23
Inlägg: 5
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Quota 1100 ES, Triumph Thruxton, Triumph Sprint ST, Kawasaki J300
Tack, lite att läsa i helgen! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insprutning Quota 1100 ES
InläggPostat: 30 jun 2018, 12:49 
Offline
Guzzifantast

Blev medlem: 10 jun 2009, 18:30
Inlägg: 68
Mina motorcyklar: I Garaget:
-Guzzi Quota 1100 ES,-99.
-Guzzi 850cc LM III,-82.
-SWM RS 320cc TL,–82.
Sålda hojar:
-Honda XL 250cc Motosport,-74.
-Honda XL 350cc,–76.
-Moto Morini 500cc SEI-V,-82.
Hej! TMax500

Jag har också en Quota 1100Es en mycket trevlig hoj, med ett brett användnings område.

Men det finns lite att pyssla med om man vill att hojen ska gå bra eller bättre….

(Verkstads handböcker och länken till Tyska Quota forumet har du redan fått i tråden innan.)



1. Kolla synkningen av spjällhuset!
Det är inte lätt att göra en synkning bra på plats på hojen, se bifogad bild.

För själva spjällhuset är väll inte den bäst konstruerade man kan önska sig på en Guzzi, med två separata spjällhusaxlar & med kuggsegment där mellan.= Svårt att få perfekt synkning.
Om man inte har spjällhuset löst på en arbetsbänk, det är det enda sättet att få det så nära perfekt som det går!


2. För att få hojen mer körbar/harmonisk utan ryck och knyck, och på köpet med en lägre bränsleförbrukning!
Ska du koppla in bränsletrycksregulatorn, du kommer att få en helt annan hoj efter den operationen.

Och sedan ställa in Power Commandern via en bredbandslambda.
Det går att få en bra inställning upp till ca 100-110 Km/h men sedan får hojen för mycket soppa.

Du kan läsa länken har nedan hur jag har ställt in på min Quota & kopplat in bränsletrycksregulatorn.
Se länken här :
viewtopic.php?f=27&t=4645&p=20558&hilit=br%C3%A4nsletrycksregulatorn#p20558


3. Guzzi forumet har en sök funktion.
Här finns mycket att läsa i olika ämnen som berör Guzzi!

Här är några länkar om insprutning, mappning
viewtopic.php?f=27&t=5547
viewtopic.php?f=27&t=5678&p=24207#p24207

Mvh. Lasse


Bilagor:
DSC00007.JPG [231.89 KB]
Nerladdad 43 gånger
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insprutning Quota 1100 ES
InläggPostat: 30 jun 2018, 14:05 
Offline
UppKomling

Blev medlem: 11 jun 2018, 23:23
Inlägg: 5
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Quota 1100 ES, Triumph Thruxton, Triumph Sprint ST, Kawasaki J300
Tack! Blir till att läsa under semestern!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insprutning Quota 1100 ES
InläggPostat: 12 jul 2018, 09:59 
Offline
Nykomling

Blev medlem: 08 okt 2015, 12:10
Inlägg: 1
Mina motorcyklar: California Aluminium -03
GuzziDiag reader och writer samt ODB kontakt. Låter dig ladda ny mappning till din befintliga ECU. Med TunerPro (gratisprogram) kan du dessutom ändra mappning själv. Fördelen är väl främst att min slipper byta eller hänga på fler elektroniska prylar.

Jag har använt det till min California med gott resultat. Hjälpsamma människor hittade jag på WildGoose, fick t.o.m en färdig förbättrad mappning av någon där.

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=96957.0

edit
"Officiell" sida med lite info och allt nedladdningsbart:
http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insprutning Quota 1100 ES
InläggPostat: 16 jul 2018, 12:17 
Offline
UppKomling

Blev medlem: 11 jun 2018, 23:23
Inlägg: 5
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Quota 1100 ES, Triumph Thruxton, Triumph Sprint ST, Kawasaki J300
Tack!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation 1.0.0 by Virtuality & phpBB Sweden © 2006, 2007