Insprutning Quota 1100 ES

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

TMax500
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jun 2018, 23:23
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Bellagio, Triumph Thruxton 900, Triumph Tiger Sport 1050, Kawasaki J300, Yamaha XT 660R

Insprutning Quota 1100 ES

Inlägg av TMax500 »

Hej alla,
Som nybliven ägare till en Quota 1100 ES så stöter jag på det som så många andra gjort före mig - klen/tvekande gasrespons på mellanvarv, innan den tar lite mer fart bortåt 4000-5000 varv.

Det var ingen överraskning, fenomenet finns beskrivet på många håll så jag visste att det kunde vara på det viset. Hade läst att att systemet från Weber-Marelli inte funkar hundra, och att en del kopplat på en Power Commander eller tipsar om MyEcu i Australien.

Men finns det andra vägar att gå? Nå'n klok människa i södra/västra Sverige som kan manipulera befintlig insprutning? Andra "husmorstips"? Luftfilter?

Jag är novis på Guzzi, så om du har några tips så var lite snäll och förklara som man förklarar för ett barn... ;)
TMax500
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jun 2018, 23:23
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Bellagio, Triumph Thruxton 900, Triumph Tiger Sport 1050, Kawasaki J300, Yamaha XT 660R

Re: Insprutning Quota 1100 ES

Inlägg av TMax500 »

Såg igår att jag fick svar via PM från Guzzikjelle. Men PM verkar inte funka helt, mitt "svar-på-ditt-svar" går inte iväg. Trots två försök så ligger meddelandena kvar i Utkorgen, och hamnar inte i Skickat-mappen.

Och forumets Admin är på semester... :)

Så vi kanske får PM-kontakt när Admin är tillbaka igen? Ingen brådska, jag skall själv ta lite semester nästa vecka. Så Quotan får vänta snällt i garaget tills husse kommer tillbaka.
H-O
GuzziFanatisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
Ort: Ullånger

Re: Insprutning Quota 1100 ES

Inlägg av H-O »

Jag "tror" att ditt meddelande ligger kvar i Utkorgen tills mottagaren har öppnat det, då hamnar det i Skickat.
Användarvisningsbild
kalleguzzi
Guzziåkare
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2
Ort: Bengtsfors / Dalsland

Re: Insprutning Quota 1100 ES

Inlägg av kalleguzzi »

T-Max
Här finns "Workshop-Manual" för din hoij.
http://www.thisoldtractor.com/moto_guzz ... nuals.html

Eller här:
https://www.motorcycle-manual.com/moto-guzzi/

Justering om "damper flap" måste vara brå!
Potentiometer till punkt och pricka 150mV!

Här finns beskrivning i tyska forummet:
http://www.ufrie.de/forum/phpbb/viewtopic.php?t=1302
http://www.quotaforum.de/

Lycka till!
kalle
TMax500
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jun 2018, 23:23
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Bellagio, Triumph Thruxton 900, Triumph Tiger Sport 1050, Kawasaki J300, Yamaha XT 660R

Re: Insprutning Quota 1100 ES

Inlägg av TMax500 »

Tack, lite att läsa i helgen! :)
Lasse.
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 jun 2009, 18:30
Mina motorcyklar: I Garaget:
-Guzzi Quota 1100 ES,-99.
-Guzzi 850cc LM III,-82.
-SWM RS 320cc TL,–82.
Sålda hojar:
-Honda XL 250cc Motosport,-74.
-Honda XL 350cc,–76.
-Moto Morini 500cc SEI-V,-82.

Re: Insprutning Quota 1100 ES

Inlägg av Lasse. »

Hej! TMax500

Jag har också en Quota 1100Es en mycket trevlig hoj, med ett brett användnings område.

Men det finns lite att pyssla med om man vill att hojen ska gå bra eller bättre….

(Verkstads handböcker och länken till Tyska Quota forumet har du redan fått i tråden innan.)



1. Kolla synkningen av spjällhuset!
Det är inte lätt att göra en synkning bra på plats på hojen, se bifogad bild.

För själva spjällhuset är väll inte den bäst konstruerade man kan önska sig på en Guzzi, med två separata spjällhusaxlar & med kuggsegment där mellan.= Svårt att få perfekt synkning.
Om man inte har spjällhuset löst på en arbetsbänk, det är det enda sättet att få det så nära perfekt som det går!


2. För att få hojen mer körbar/harmonisk utan ryck och knyck, och på köpet med en lägre bränsleförbrukning!
Ska du koppla in bränsletrycksregulatorn, du kommer att få en helt annan hoj efter den operationen.

Och sedan ställa in Power Commandern via en bredbandslambda.
Det går att få en bra inställning upp till ca 100-110 Km/h men sedan får hojen för mycket soppa.

Du kan läsa länken har nedan hur jag har ställt in på min Quota & kopplat in bränsletrycksregulatorn.
Se länken här :
viewtopic.php?f=27&t=4645&p=20558&hilit ... orn#p20558


3. Guzzi forumet har en sök funktion.
Här finns mycket att läsa i olika ämnen som berör Guzzi!

Här är några länkar om insprutning, mappning
viewtopic.php?f=27&t=5547
viewtopic.php?f=27&t=5678&p=24207#p24207

Mvh. Lasse
Bilagor
DSC00007.JPG
(231.89 KiB) Nerladdad 74 gånger
TMax500
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jun 2018, 23:23
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Bellagio, Triumph Thruxton 900, Triumph Tiger Sport 1050, Kawasaki J300, Yamaha XT 660R

Re: Insprutning Quota 1100 ES

Inlägg av TMax500 »

Tack! Blir till att läsa under semestern!
Emilano
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 okt 2015, 12:10
Mina motorcyklar: California Aluminium -03

Re: Insprutning Quota 1100 ES

Inlägg av Emilano »

GuzziDiag reader och writer samt ODB kontakt. Låter dig ladda ny mappning till din befintliga ECU. Med TunerPro (gratisprogram) kan du dessutom ändra mappning själv. Fördelen är väl främst att min slipper byta eller hänga på fler elektroniska prylar.

Jag har använt det till min California med gott resultat. Hjälpsamma människor hittade jag på WildGoose, fick t.o.m en färdig förbättrad mappning av någon där.

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=96957.0

edit
"Officiell" sida med lite info och allt nedladdningsbart:
http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
TMax500
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jun 2018, 23:23
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Bellagio, Triumph Thruxton 900, Triumph Tiger Sport 1050, Kawasaki J300, Yamaha XT 660R

Re: Insprutning Quota 1100 ES

Inlägg av TMax500 »

Tack!
Skriv svar