Verkstad för 1000-milaservice

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av mantic »

Hej!

Det börjar bli dags för 1000-milaservice på hojen. Eftersom jag bor i Uppsala är ProBike närmsta serviceverkstad, men de har inte tid förrän 15 augusti. Finns det någon alternativ och bra auktoriserad Guzzi-verkstad inte alltför långt härifrån som kanske har tid att serva min hoj tidigare som någon kan rekommendera? Jag behöver också göra ett däckbyte. Jag har fortfarande garanti på hojen. Gör det att den måste servas av ProBike eller kan jag gå till vilken auktoriserad verkstad som helst?
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av hassew »

Det behöver inte vara Probike, men måste vara godkänd av dom. Kolla deras hemsida så ser du vilka alternativ du har.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av Raz »

Var i deras websidor hittar du den informationen, Hasse?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av hassew »

Tydligen är deras hemsida omgjord sedan jag var inne senast, men om man Googlar Moto Guzzi service Sverige, så får man upp en klickbar karta. Det var på den jag hittade Automästarna i Linköping. Jag bor där. Dom utför auktoriserad service. Ingen försäljning. Huruvida kartan är aktuell nu kan jag inte svara på.
Användarvisningsbild
kalleguzzi
Guzziåkare
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2
Ort: Bengtsfors / Dalsland

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av kalleguzzi »

Användarvisningsbild
kalleguzzi
Guzziåkare
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2
Ort: Bengtsfors / Dalsland

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av kalleguzzi »

Är det normalt, att där kommer ingen "feedback" i det här forummet?

Hälsningar:
kalle
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av Janne G »

kalleguzzi skrev:Är det normalt, att där kommer ingen "feedback" i det här forummet?

Hälsningar:
kalle
Hej Kalle, generellt sett är det inga "Facebook-och Instragramfjortisar" som är inne på den här sidan så behovet av att
kommentera inskränker sig till de ämnen man tror sig ha något att tillföra i. Det behöver inte betyda att man tycker inläggen
är dåliga eller ointressanta - tvärtom, man lär sig alltid något nytt!
Gusse
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av hassew »

Den här tråden har nu 30/7 kl 16:15 209 views. Inte så illa, mitt i semestertider.
Användarvisningsbild
kalleguzzi
Guzziåkare
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2
Ort: Bengtsfors / Dalsland

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av kalleguzzi »

Okej! :D
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av DeThomaso »

Med tanke på min erfarenhet av hur kunniga och intresserade Pro bikes mekaniker är av Guzzi så kan du lika gärna köpa verkstadshandboken till din hoj och göra jobbet själv ;-)
Då lär du både få jobbet gjort samt förnöja dig på egen hand ett tag. En stämpel i boken från det företaget är, i mina ögon, enbart av negativ art. Janne, i Arboga, är betydligt duktigare än totala antalet mekaniker Pro Bike är sammanlagt. Alltså jag skulle lämna hojen antingen till Janne eller till Biscaya Motor, ingen annan!
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av hassew »

Jag var hos Automästarna i Linköping idag för att köpa olja. Deras mek som tidigare servat min Stelvio har slutat. Den nya meken är långtidssjukskriven, och ersättaren jobbar bara halvtid. Situationen verkar minst sagt darrig. Frågan är hur kvaliten på arbetet blir om man lämnar in sin hoj där. Speciellt nå't så udda som en Guzzi. Synd! Det blir nog att serva själv, och bara söka hjälp med det jag inte klarar. :(
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av geguzzi »

jag gjorde min 4000 mil själv och märket att någon av verkstäderna jag lämnat in på har dragit sönder botten pluggen i växellådan.
det man inte kan göra själv är väl att koppla in datan i hojen ev. få uppdatering på den
eller får du göra som jag tänkte något år åka till Tyskland eller Belgium roligare och blir ändå billigare än att lämna i Sverige.

geguzzi
hassew skrev:Jag var hos Automästarna i Linköping idag för att köpa olja. Deras mek som tidigare servat min Stelvio har slutat. Den nya meken är långtidssjukskriven, och ersättaren jobbar bara halvtid. Situationen verkar minst sagt darrig. Frågan är hur kvaliten på arbetet blir om man lämnar in sin hoj där. Speciellt nå't så udda som en Guzzi. Synd! Det blir nog att serva själv, och bara söka hjälp med det jag inte klarar. :(
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av bluebike »

geguzzi skrev:jag gjorde min 4000 mil själv och märket att någon av verkstäderna jag lämnat in på har dragit sönder botten pluggen i växellådan.
det man inte kan göra själv är väl att koppla in datan i hojen ev. få uppdatering på den
eller får du göra som jag tänkte något år åka till Tyskland eller Belgium roligare och blir ändå billigare än att lämna i Sverige.

geguzzi
hassew skrev:Jag var hos Automästarna i Linköping idag för att köpa olja. Deras mek som tidigare servat min Stelvio har slutat. Den nya meken är långtidssjukskriven, och ersättaren jobbar bara halvtid. Situationen verkar minst sagt darrig. Frågan är hur kvaliten på arbetet blir om man lämnar in sin hoj där. Speciellt nå't så udda som en Guzzi. Synd! Det blir nog att serva själv, och bara söka hjälp med det jag inte klarar. :(
Var nere hos doc jensen nu på semestern,ligger utanför Hamburg,fick ställt insprutet och fick samtidigt en konditions kontroll på motor och låda,
mycket trevliga,han tog sig tid att visa och berätta vilka svagheter som guzzi har och vad man gör åt dom.kan rekomenderas.

Med vänlig hälsning Stefan
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av mantic »

Härligt att här blev lite diskussion! Själv har jag bara legat på stranden i hettan och inte kunnat följa min egen tråd. Ja, alltså, tyvärr är min erfarenhet av ProBike att de är så sjukt trötta. De vill inte sälja extrautrustning till mig, de har ingen koll på däckdimensioner. Jag hoppas den här servicen blir bra och att de fått rätt däck, för annars är jag rätt bränd... Ska åka ner till Italien veckan efter service.
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Verkstad för 1000-milaservice

Inlägg av hassew »

Jag påbörjade min 3000-milaservice lite försiktigt idag med att byta olja i motor och drivlina.
Resten får bli nästa vecka när jag har mer tid.
Vi ses på träffen i morgon. :D
Skriv svar