Startmotor Norge 2010

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Olle Nilsson
UppKomling
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 aug 2017, 14:59
Mina motorcyklar: BMW K 100 84 ,Moto Guzzi Norge 2010.

Startmotor Norge 2010

Inlägg av Olle Nilsson »

Jag har återfalligt i Guzzi träsket och när jag startade i går kväll lät det illa när startmotorn gick men väl igång var allt normalt.
Men sen efter ett stopp ut efter vägen så fungerade inte startmotorn vänliga kamrater puttade igång mig så jag tog mig hem.När jag försöker starta så hör man att startmotorn surrar men den slår inte till
När jag försökte starta igår kväll så slog den till för ett ögomblick men sen bara snurrade den.Jag har kollat anslutningarna vid batteriet och åtgärdat tidigare efter problem med blinkande varningslampor allt annat eletriskt fungerar.Maskinen är i övrigt i bra skick och välservad men har stått stilla mycket och bara gått 1150 mil.
Min teori är att tillslaget på startmotorn är slut alternativt att det hänt något i själva startmotorn någon som kan bekräfta mina tankar eller har andra ideer.Har nyss köpt den men har lågt förtroende för försäljarens mekaniker så innan dom får röra den så vill jag ha felsökningen klar.
Guzzi
Guzzifantast
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 jun 2007, 01:12
Ort: Tyresö

Re: Startmotor Norge 2010

Inlägg av Guzzi »

Nu vet jag inte vad du har för årsmodell och hur det ser ut på Norge men startmotor brukar vara ganska enkelt att plocka bort från hojen. Sedan tar man med den till någon liten firma som jobbar med startmotorer (och generatorer brukar de hålla på med också) och låter dem kolla upp den. I den änden skulle jag börjat felsökningen.

Å andra sidan om du nyss har köpt den på en firma så borde du ha någon form av garanti och då är det ju bara att låta dem lösa problemet.
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Moto Guzzi Norge 1200 -2007
Honda GL1200 -87
Citroen C5, 3,0 V6 automat Exclusive
Citroen C5, 2,0 Break
Fiat Barchetta
Fram King Clipper
Crescent Compact
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Startmotor Norge 2010

Inlägg av bluebike »

om startmotorn snurrar men inte slår in så kan det vara armen till solenoiden som gått av,eller sprinten som håller den,e de enda jag kan komma på,för vad jag vet så går strömmen via solenoiden till startmotorn,och e den kass så går inte startmotorn heller
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Startmotor Norge 2010

Inlägg av geguzzi »

bor du när Stockholm bara lämna här och du för tillbaka den som ny.
har själv lämnat in där runt 1000-1500 kr de byter nästa allt iden och nylackad.
påmin bara att guzzi start motor går åt fel håll tror jag.

http://blixtservice.se/bil-aggregat/startmotor/


geguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Olle Nilsson
UppKomling
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 aug 2017, 14:59
Mina motorcyklar: BMW K 100 84 ,Moto Guzzi Norge 2010.

Re: Startmotor Norge 2010

Inlägg av Olle Nilsson »

Verkstaden har konstaterat att startmotorn är kass och ny är på gång ingen kostnad för mig men kass startmotor efter 1150 mil kan inte vara normalt är det ett känt problem på vissa årsmodeller ?har någon annan råkat ut för liknande ?
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Startmotor Norge 2010

Inlägg av DeThomaso »

Inget ovanligt fel alls på äldre hojar.
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
musse
GuzziFanatisk
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 maj 2007, 05:45
Mina motorcyklar: MG V850-T5-84,,NSU Superlux-56,HVA Populär-58,MG V85 TT Speciale.Crescent Skoterett 64
Ort: Vetlanda

Re: Startmotor Norge 2010

Inlägg av musse »

HJEJ kan inte hålla med föregående skribent har en gammal T5-84 som gått 22700 mil med helt orörd startmotor och en Norge som gått11800 mil utan startmotor problem.Kan väl inte bara vara ren tur,

M.V.H. Musse
T-5 Forewer
bluebike
GuzziFanatisk
Inlägg: 154
Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Mina motorcyklar: sp3, california 1100

Re: Startmotor Norge 2010

Inlägg av bluebike »

musse skrev:HJEJ kan inte hålla med föregående skribent har en gammal T5-84 som gått 22700 mil med helt orörd startmotor och en Norge som gått11800 mil utan startmotor problem.Kan väl inte bara vara ren tur,

M.V.H. Musse
de väl mest magneterna som släpper på valeo,inte jättevanligt,men tillräckligt ofta för att sätta i gång ett rykte,sen tror jag inte att det är nåt större fel på hans startmotor,men att laga något på en verkstad är ett rätt okänt begrepp,enklare att bara byta
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Startmotor Norge 2010

Inlägg av hassew »

Ja, lossnande Valeomagneter har jag råkat ut för på min Quota. På senare modeller sitter det plastbitar emellan magneterna och pressar dom mot huset.
auto-elektrik.de säljer bland annat lösa hus för 46 EURO. Med normal händighet så byter man lätt själv.
Renovera upp din gamla så har du en i reserv.
Skriv svar