Sida 1 av 1

Startmotor Norge 2010

Postat: 22 aug 2018, 07:23
av Olle Nilsson
Jag har återfalligt i Guzzi träsket och när jag startade i går kväll lät det illa när startmotorn gick men väl igång var allt normalt.
Men sen efter ett stopp ut efter vägen så fungerade inte startmotorn vänliga kamrater puttade igång mig så jag tog mig hem.När jag försöker starta så hör man att startmotorn surrar men den slår inte till
När jag försökte starta igår kväll så slog den till för ett ögomblick men sen bara snurrade den.Jag har kollat anslutningarna vid batteriet och åtgärdat tidigare efter problem med blinkande varningslampor allt annat eletriskt fungerar.Maskinen är i övrigt i bra skick och välservad men har stått stilla mycket och bara gått 1150 mil.
Min teori är att tillslaget på startmotorn är slut alternativt att det hänt något i själva startmotorn någon som kan bekräfta mina tankar eller har andra ideer.Har nyss köpt den men har lågt förtroende för försäljarens mekaniker så innan dom får röra den så vill jag ha felsökningen klar.

Re: Startmotor Norge 2010

Postat: 22 aug 2018, 15:53
av Guzzi
Nu vet jag inte vad du har för årsmodell och hur det ser ut på Norge men startmotor brukar vara ganska enkelt att plocka bort från hojen. Sedan tar man med den till någon liten firma som jobbar med startmotorer (och generatorer brukar de hålla på med också) och låter dem kolla upp den. I den änden skulle jag börjat felsökningen.

Å andra sidan om du nyss har köpt den på en firma så borde du ha någon form av garanti och då är det ju bara att låta dem lösa problemet.

Re: Startmotor Norge 2010

Postat: 22 aug 2018, 17:47
av bluebike
om startmotorn snurrar men inte slår in så kan det vara armen till solenoiden som gått av,eller sprinten som håller den,e de enda jag kan komma på,för vad jag vet så går strömmen via solenoiden till startmotorn,och e den kass så går inte startmotorn heller

Re: Startmotor Norge 2010

Postat: 26 aug 2018, 12:34
av geguzzi
bor du när Stockholm bara lämna här och du för tillbaka den som ny.
har själv lämnat in där runt 1000-1500 kr de byter nästa allt iden och nylackad.
påmin bara att guzzi start motor går åt fel håll tror jag.

http://blixtservice.se/bil-aggregat/startmotor/


geguzzi

Re: Startmotor Norge 2010

Postat: 19 sep 2018, 15:57
av Olle Nilsson
Verkstaden har konstaterat att startmotorn är kass och ny är på gång ingen kostnad för mig men kass startmotor efter 1150 mil kan inte vara normalt är det ett känt problem på vissa årsmodeller ?har någon annan råkat ut för liknande ?

Re: Startmotor Norge 2010

Postat: 25 dec 2018, 12:27
av DeThomaso
Inget ovanligt fel alls på äldre hojar.

Re: Startmotor Norge 2010

Postat: 30 dec 2018, 15:36
av musse
HJEJ kan inte hålla med föregående skribent har en gammal T5-84 som gått 22700 mil med helt orörd startmotor och en Norge som gått11800 mil utan startmotor problem.Kan väl inte bara vara ren tur,

M.V.H. Musse

Re: Startmotor Norge 2010

Postat: 30 dec 2018, 18:24
av bluebike
musse skrev:HJEJ kan inte hålla med föregående skribent har en gammal T5-84 som gått 22700 mil med helt orörd startmotor och en Norge som gått11800 mil utan startmotor problem.Kan väl inte bara vara ren tur,

M.V.H. Musse
de väl mest magneterna som släpper på valeo,inte jättevanligt,men tillräckligt ofta för att sätta i gång ett rykte,sen tror jag inte att det är nåt större fel på hans startmotor,men att laga något på en verkstad är ett rätt okänt begrepp,enklare att bara byta

Re: Startmotor Norge 2010

Postat: 03 jan 2019, 14:26
av hassew
Ja, lossnande Valeomagneter har jag råkat ut för på min Quota. På senare modeller sitter det plastbitar emellan magneterna och pressar dom mot huset.
auto-elektrik.de säljer bland annat lösa hus för 46 EURO. Med normal händighet så byter man lätt själv.
Renovera upp din gamla så har du en i reserv.