E5 och E10 bränslen

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

E5 och E10 bränslen

Inlägg av geguzzi »

E5 och E10 bränslen lite info från TLM i Holland
att tänka på semestern

Inom Europa är det en förändring och bensinpumparna är försedda med enhetliga och igenkännliga klistermärken på fyllpistolen.

I Nederländerna kan dessa klistermärken också hittas överallt och de gamla beskrivningarna kommer att försvinna. För oss som motorcyklister betyder det att vi från och med nu måste hålla koll på de runda klistermärkenna! Vi har valet mellan E5 (tidigare Superplus), E10 (tidigare Euro95) och E85 (flexfuel).

E5, E10 & E85
Antalet bredvid "E" står för den maximala procentdelen av biokomponenter som kan behandlas i bensin. Tillägget av bioetanol till bränslen är naturligtvis bättre för miljön, men en av de irriterande biverkningarna är att den har en korrosiv effekt på olika metaller (som aluminium) och kan mjukna vissa typer av gummi och plast. Något som våra motorcyklar inte kan tåla och som på lång sikt kan leda till skador. För vår Moto Guzzi är det därför vår rekommendation att alltid tanka bensin med den lägsta möjliga andelen bioetanol och som förses med ett E5- klistermärke. Detta innebär att upp till 5% bioetanol kan sättas till bränslen. E10 har upp till 10% bioetanol och E85 är endast lämplig för FlexFuel-fordon.

Om du vill gå till en bensin som är helt etanolfri finns det för närvarande ett antal premium bensin som kvalificerar: BP Ultimate 98 , Total Excellium 98 , Esso / Mobil Energy Supreme + 98 , Shell V-Power 98 och Brandkonkurrens 102 . Dessa petrols har också ett högre oktantal (RON 98 eller RON 102) och är "knocker". Kort sagt innebär detta att risken för dumpning minskar och att förbränningen är mer optimal. Din motor är märkbart trevligare och bättre genombrott här och känns ännu starkare.

VINTAGE
Blyhaltig bensin (speciellt för veteranbilar) har under många år inte längre tillgänglig på pumpen, men det finns bly ersättare skapats för att lägga till befintlig service. Här rekommenderar vi att du alltid fyller upp som ren bensin som möjligt. Men med blyutbyte har det visat sig att välja två är dåliga: väljer du förorening av förgasare när man lägger på den ena sidan eller för något accelererat slitage på ventilsätena när man inte gör det å andra sidan? Vi väljer åtminstone att inte lägga till en blybyte.

Felaktig tanke
Om du oavsiktligt fyllde tanken en gång med E10, oroa dig inte för mycket. Töm helt enkelt och fyll på så snabbt som möjligt med rätt bensin. Speciellt långvarig kontakt med detta bränsle kan leda till problem, din motor faller inte ihop på platsen. Om du oavsiktligt tankar diesel (B7), är det en annan historia. Starta inte motorn, men ring vägen och få dem att tömma tanken helt.


https://www.tlm.nl/nl/nieuws/algemeen/e ... ndstoffen/

geguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Inlägg: 275
Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Ort: Hasslö

Re: E5 och E10 bränslen

Inlägg av Robban »

Glöm inte den tyska macken ARAL. De har 102 oktanig etanolfri bensin av hög kvalitet direkt från pump.
Skriv svar