"Tryck i Nevada"
Moderator: Moderatorer
"Tryck i Nevada"
Eller rättare sagt i dämparna (både fram och bak). Då jag saknar instruktionsboken vet jag inte hur mycket som rekommenderas men någon annan kanske vet?
Åkte 750 Nevada -96
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Trycke är för mycke...
Jag vet att på Le Mans III:an skulle man fylla i 3kg/kubikcentimeter i gaffeln och 4 kg/kubikcentimeter i bakvagnen.
MEN, man bör inte använda tryckluftskulorna och liknande på macken, eller kompressorn man har i garaget. Det är väldigt snabbt gjort att blåsa sönder tuberna i gaffeln.
På välsorterade sportaffärer säljer man speciella stötdämparpumpar med inbyggd manometer, avsedda för mountainbikes. De gör jobbet på ett snyggt och säkert sätt och koster bara runt tvåhundafemtio kronor. (Manometern bör sitta så nära nippeln som det bara går för exakt mätvärde)
Lycka till
MEN, man bör inte använda tryckluftskulorna och liknande på macken, eller kompressorn man har i garaget. Det är väldigt snabbt gjort att blåsa sönder tuberna i gaffeln.
På välsorterade sportaffärer säljer man speciella stötdämparpumpar med inbyggd manometer, avsedda för mountainbikes. De gör jobbet på ett snyggt och säkert sätt och koster bara runt tvåhundafemtio kronor. (Manometern bör sitta så nära nippeln som det bara går för exakt mätvärde)
Lycka till
Ciao / Ne
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
ett av..
...de grundläggande problemen vid fyllandet är att det ska i så väldigt liten luftmängd. Detta gör att en vanlig kompressor hinner skicka på för mycket innan den fattar att den bör sluta.
Ett annat problem om man försöker använda en ordinär cykelpump med inbyggd manometer och klämnippel, är att stor del av det "finkalibrerade" lufttrycket pyser ut när man demonterar nippeln från ventilen. Knepet att överfylla för att man vet att en massa kommer att läcka ut när man tar lös pumpen är bara bra i teorin eftersom det sannolikt kommer att leda till läckage och osäkerhet om hur mycket man verkligen har kvar.
Efter ett möte med en vänstersvängande farbror har jag numera Bitubo gasdämpare i gaffeln och sedan långt dessförinnan sitter Öhlinare bak, och därmed slipper jag hålla koll på trycket.
Ett annat problem om man försöker använda en ordinär cykelpump med inbyggd manometer och klämnippel, är att stor del av det "finkalibrerade" lufttrycket pyser ut när man demonterar nippeln från ventilen. Knepet att överfylla för att man vet att en massa kommer att läcka ut när man tar lös pumpen är bara bra i teorin eftersom det sannolikt kommer att leda till läckage och osäkerhet om hur mycket man verkligen har kvar.
Efter ett möte med en vänstersvängande farbror har jag numera Bitubo gasdämpare i gaffeln och sedan långt dessförinnan sitter Öhlinare bak, och därmed slipper jag hålla koll på trycket.
Ciao / Ne