Byta olja framgaffel

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Byta olja framgaffel

Inlägg av geguzzi »

Hej

har Stelvio2013 tänkte byta olja framgaffel någon som gjort det? verkar som man måste ta bort varje ben? och skruva isär de?

någon som spänt generator rem? eller byt den?

tar gärna i mot tips

geguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Byta olja framgaffel

Inlägg av hassew »

Hej Göran Kolla runt på guzzitechforum. Har för mig att det finns där. Har du verkstadshanboken så finns det även där.
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Byta olja framgaffel

Inlägg av DeThomaso »

geguzzi skrev:Hej

har Stelvio2013 tänkte byta olja framgaffel någon som gjort det? verkar som man måste ta bort varje ben? och skruva isär de?

någon som spänt generator rem? eller byt den?

tar gärna i mot tips

geguzzi
Det borde väl vara samma procedur som på min Norge va? Vad jag kommer ihåg från mitt oljebyte i framgaffeln så finns det ingen avtappningsplugg i botten på den typen av gaffel utan man måste ta bort dem för att tömma ur oljan från toppen av gaffeln. Men det där gör du på 2 timmar en helg! Generatorremmen tycker jag du byter istället för att justera den så det blir gjort.
Thomas N
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Re: Byta olja framgaffel

Inlägg av jakal »

Jag har bytt min rem i höstas när den var inne för service. Enligt nordbecks mc så var min rem rätt så uttänjd. Jag är ju nu uppe i 5000 mil med min stelvio.
V85tt
Skriv svar