Sida 1 av 1

ventiler

Postat: 11 mar 2019, 20:43
av bluebike
är det någon som vet när det börjar bli dags för byte av ventil och styrningar? min Ev 02 börjar gå mot 10 000 mil,och den enda guzzi jag haft med sånt miltal, men den köptes som vrak, sanslöst vanskött.Så det blev totalrenovering,så den kan jag inte jämföra med,men denna köptes ny och är servad och skött som den ska,den går bra, så det är inget fel på det viset,tänker inte lyfta på topparna "bara för att se",utan det är mer att jag har hört att det är runt detta miltal som det börjar bli dags,och i så fall är det sleeves i stället för att byta hela styrningen som gäller?

Re: ventiler

Postat: 11 mar 2019, 22:52
av Guzzikjelle
Bord e väl köras för koll av oljeförbrukning innan åtgärd.

Re: ventiler

Postat: 11 mar 2019, 23:06
av bluebike
har svårt att tänka mig att slitna styrningar skulle ge upphov till en så stor oljeförbrukning att man skulle reagera,möjligtvis att det luktar olja vid start,men oavsett så är det inget av det.Frågan var väl mest hypotetisk om hur långt man kan räkna med att kunna åka utan att renovera topparna.Mvh Stefan

Re: ventiler

Postat: 13 mar 2019, 02:10
av Raz
Jag hade ju en 1100 Sport som terapi för ett antal år sedan, gjorde mycket jobb på den som inte var så värst akut men inte heller helt onödigt. En av sakerna var ventilstyrningarna, nånstans vid 6-7000 mil tror jag. Det jag gjorde var till att börja med att plocka av topparna och ta isär ventiler, fjädrar etc och mäta upp dem med mikrometer (alla mått och toleranser står i verkstadshandboken). Det är ju rätt enkelt. Det visade sig att ventilerna låg väl inom spec men däremot inte styrningarna. De senare hade jag inte verktyg för att mäta egentligen men de var faktiskt synbart ovala när man vickade ventilerna i dem (utan fjädrar etc förstås). Jag hade läst mycket bra (från tex. Pete Roper som är en ledstjärna för mig) om K-lining (billigt OCH bra) och även uppfattat att nya originalstyrningar bara kommer att hålla dåligt en gång till (de är enligt flera oberoende källor tillverkade av Parmesanost) så jag letade reda på en firma i trakten som bl.a. gör K-liining - i mitt fall Blenco i Kungsängen. Jag bytte och/eller shimsade några av fjädrarna också.

Det verkade funka hur bra som helst och var inte dyrt. Jag kan egentligen inte vittna om långtidshållbarhet osv. eftersom jag bara hade kvar den hojen några tusen mil efteråt, men den förblev "som ny" så länge jag hade den. Men jag passade på att göra en del andra saker samtidigt (tex. nya ringar, planade toppen till "blue line" spec och squish, slipade om kammen). Men som sagt, Mr. Roper har nämnt K-lining många gånger och verkar ha massor av goda erfarenheter.

Re: ventiler

Postat: 13 mar 2019, 19:13
av bluebike
ja,det där med k- lining, eller sleeves som topplocksverkstan använder(e nog olika namn på samma sak),ska vara vägen att gå enligt dom,guzzi har dessutom inga tätningar och då blir det genast enklare,ostliknelsen har jag också hört om orginalstyrningarna,fast 6-7000 mil låter ändå tidigt,men det är klart att 1100 sport har nog högre lyft blir det mer sidokrafter på ventilen samtidigt som sporten säkert går hårdare,får väl göra som du och lyfta och kika nån dag.Mvh Stefan

Re: ventiler

Postat: 02 apr 2019, 22:21
av DeThomaso
Om hojen varken drar olja eller ryker blått så ska du strunta i att röra motorn! Sköt den vanliga servicen bara och kör på...
Redaktörn

Re: ventiler

Postat: 03 apr 2019, 18:34
av bluebike
nä, att laga sånt som inte är sönder är inte min grej,men i bland när man surfar runt i olika forum så får man känslan av att det är just det många gör,så därför kunde det vara kul att veta när dom olika delarna börjar ge upp under normalt användande. Med vänlig hälsning Stefan