Svinglagring CARC
Postat: 17 mar 2019, 18:02
Om man är med i Stelviogruppen eller Guzzitech på nätet så kan man läsa om att lager till sving och fjädringslänkage kan vara dåligt infettade ifrån fabriken. Eftersom min NTX gått ca 3500 mil så tog jag och monterade isär allt för inspektion.
Mycket riktigt! De koniska svinglagren var väldigt sparsamt infettade och hade lite ytrost. Nållagren i länkaget var bättre, men även de hade väldigt lite fett. Efter rengöring och infettning så kunde alla lager användas på nytt.
Om man inte behöver byta något lager så är det här en enkel manöver, som är väl värd att göra.
Ta isär, rengöra, fetta in, och återmontera klarade jag på en dag i lugn takt.
De enda verktyg jag behövde skaffa var en 14mm insexhylsa till svingaxeln, och en 32mm sexkanthylsa
som jag slipade om till ett verktyg för att kunna förspänna lagren. De ska bara belastas med 10 Nm så passningen på verktyget
behöver inte vara exakt. Sådana nycklar finns att köpa färdiga, men så här gick det snabbare.
Man behöver en momentnyckel också, men den hade jag redan.
Utöver det så bytte jag alla packboxar.
2st 25x32x4 till svingen, och 8st 18x24x3 till länkaget. Jag köper sånt här ifrån http://www.kullager.se
Nu behöver jag inte fundera på det här mera, men nu har jag börjat att tänka på hur lagren i styrhuvudet ser ut?
Mycket riktigt! De koniska svinglagren var väldigt sparsamt infettade och hade lite ytrost. Nållagren i länkaget var bättre, men även de hade väldigt lite fett. Efter rengöring och infettning så kunde alla lager användas på nytt.
Om man inte behöver byta något lager så är det här en enkel manöver, som är väl värd att göra.
Ta isär, rengöra, fetta in, och återmontera klarade jag på en dag i lugn takt.
De enda verktyg jag behövde skaffa var en 14mm insexhylsa till svingaxeln, och en 32mm sexkanthylsa
som jag slipade om till ett verktyg för att kunna förspänna lagren. De ska bara belastas med 10 Nm så passningen på verktyget
behöver inte vara exakt. Sådana nycklar finns att köpa färdiga, men så här gick det snabbare.
Man behöver en momentnyckel också, men den hade jag redan.
Utöver det så bytte jag alla packboxar.
2st 25x32x4 till svingen, och 8st 18x24x3 till länkaget. Jag köper sånt här ifrån http://www.kullager.se
Nu behöver jag inte fundera på det här mera, men nu har jag börjat att tänka på hur lagren i styrhuvudet ser ut?