Svinglagring CARC

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Svinglagring CARC

Inlägg av hassew »

Om man är med i Stelviogruppen eller Guzzitech på nätet så kan man läsa om att lager till sving och fjädringslänkage kan vara dåligt infettade ifrån fabriken. Eftersom min NTX gått ca 3500 mil så tog jag och monterade isär allt för inspektion.
Mycket riktigt! De koniska svinglagren var väldigt sparsamt infettade och hade lite ytrost. Nållagren i länkaget var bättre, men även de hade väldigt lite fett. Efter rengöring och infettning så kunde alla lager användas på nytt.
Om man inte behöver byta något lager så är det här en enkel manöver, som är väl värd att göra.
Ta isär, rengöra, fetta in, och återmontera klarade jag på en dag i lugn takt.
De enda verktyg jag behövde skaffa var en 14mm insexhylsa till svingaxeln, och en 32mm sexkanthylsa
som jag slipade om till ett verktyg för att kunna förspänna lagren. De ska bara belastas med 10 Nm så passningen på verktyget
behöver inte vara exakt. Sådana nycklar finns att köpa färdiga, men så här gick det snabbare.
Man behöver en momentnyckel också, men den hade jag redan.
Utöver det så bytte jag alla packboxar.
2st 25x32x4 till svingen, och 8st 18x24x3 till länkaget. Jag köper sånt här ifrån http://www.kullager.se
Nu behöver jag inte fundera på det här mera, men nu har jag börjat att tänka på hur lagren i styrhuvudet ser ut?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Svinglagring CARC

Inlägg av Raz »

Jag gjorde samma procedur nyligen. Svingbulten ska ju sitta med 60 Nm men kunde lossas utan verktyg :shock: Däremot var det faktiskt bra med fett i mina svinglager. Kanske lite i underkant i nållagren i länkaget men ingen större fara. Somliga sätter in smörjnipplar när de ändå är där och petar och visserligen gillar jag sånt men åtminstone i länkaget skulle jag vara lite orolig att man gör en brottanvisning. Det har ju varit recall på länkaget just för att det inte alltid hållit måttet, det är nog ganska stora krafter där.

Styrlagren ska man enligt uppgift kunna lita på är infettade. Fan vet varför :lol:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Svinglagring CARC

Inlägg av hassew »

Håller med. Jag skulle inte ge mig till och borra. Det krävs ju inte så frekvent smörjning,
och att ta isär och göra rent någon gång då och då känns ju bra det också. :)
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Svinglagring CARC

Inlägg av geguzzi »

hylsa som man använder heter Hak eller KM hylsa/mutter
länk till mått och hylsa för er som inte vill göra egna.
https://www.mecmove.se/produkter/hakmut ... mb-bricka/

geguzzi
hassew skrev:Håller med. Jag skulle inte ge mig till och borra. Det krävs ju inte så frekvent smörjning,
och att ta isär och göra rent någon gång då och då känns ju bra det också. :)
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Skriv svar